دانشی كه در ایران مغفول مانده است،

جای زیادی برای فارغ التحصیلان جغرافیا در قوانین استخدامی وجود ندارد

جای زیادی برای فارغ التحصیلان جغرافیا در قوانین استخدامی وجود ندارد

به گزارش مدیریت آموزش عضو هیات علمی دانشكده جغرافیای دانشگاه تهران اظهار داشت: در قوانین استخدامی جای زیادی برای فارغ التحصیلان جغرافیا وجود ندارد.


دكتر شیرین محمدخان در گفت و گو با ایسنا با بیان این كه آن چه در دانشكده جغرافیا تدریس می شود، چه از نظر سرفصل های درسی و چه از لحاظ متدهای تدریس، همانی است كه در دانشگاه های خارجی روی می دهد، اظهار نمود: البته نمی توانم بگویم آموزش هایی كه داده می شود، كاملا مطابق با نیازهای بازار كار است؛ اما بزرگترین مشكلی كه وجود دارد، این است كه بازار كار نیز پذیرش كاملی از فارغ التحصیلان جغرافیا ندارد كه مهمترین دلیل آن عدم شناخت كافی از توانمندی های این رشته است.
وی ادامه داد: البته ما بعنوان دانشگاه نیز وظیفه داریم توانمندی های جغرافیا را به جامعه نشان دهیم. یكی از مسائلی كه كل دانشگاه با آن مواجه می باشد، این است كه حلقه اتصالی بین دانشگاه و جامعه یا صنعت در خیلی از موارد یا كمرنگ شده یا وجود ندارد. مثلا در سیلی كه ابتدای سال اتفاق افتاد، حلقه مفقوده بین دانشگاه و جامعه موجب شد مشكلاتی برای جامعه به وجود بیاید؛ مشكلاتی كه دانشگاه بسادگی می توانست آنرا حل و یا از بروز آن جلوگیری كند. در بسیاری مواقع با یك جمله ساده می توان جلوی مشكلات بزرگ را گرفت.

تلاش های دانشگاه تهران برای انتقال علم به جامعه
معاون پژوهشی دانشكده جغرافیای دانشگاه تهران درباره فعالیت های دانشگاه تهران در امتداد شناساندن علوم به مردم، اظهار داشت: دانشگاه تهران در تلاش است تا علمی را كه به صورت آكادمیك در دانشگاه وجود دارد، به زبان ساده و مردمی به جامعه منتقل كند. در دانشكده جغرافیا نیز اقداماتی در این خصوص انجام شده تا جامعه بتواند بیشترین استفاده را از علم تولیدشده در دانشگاه ببرد.
محمدخان افزود: یكی از نخستین كارهایی كه در این راستا انجام شد و دانشكده جغرافیا نیز در این فعالیت حضور داشت، برگزاری سلسله نشست هایی با سوژه "گرمایش جهانی" بود. یكی از معضلات دهه های آینده گرمایش جهانی خواهد بود و كشور ما نیز بسیار از این مساله متاثر خواهد شد كه مسلما با دانستن مسائل مرتبط به آن می توان برنامه ریزی های بهتری را برای مردم رقم زد.
این استاد جغرافیای طبیعی درباره تاثیرات سیاسی گرمایش جهانی، اظهار داشت: در ارتباط با گرمایش جهانی كنوانسیون هایی در جریان است و كشور ما نیز باید به عضویت این كنوانسیون ها درآید و قراردادهایی را امضا كند. اگر نتوانیم مباحث در رابطه با گرمایش جهانی را درست به بدنه جامعه یا دولت انتقال دهیم، امكان دارد وارد قراردادهایی بشویم كه به ضرر ما باشد. ما سه همایش برگزار كردیم كه به سبك معمول همایش هایی كه برگزار می گردند، نبودند. ما می خواستیم به زبان ساده تر مباحث علمی را بیان نماییم.
وی ادامه داد: در این همایش از نمایندگان دولت و مجلس و NGO ها دعوت كردیم و تا جایی كه می شد به زبان ساده در سه هفته متوالی درباره گرمایش جهانی و تاثیرات داخلی و خارجی كنوانسیون های در رابطه با آن صحبت كردیم. معمولا همایش ها به این شكل است كه دانشگاهیان با نشست هایی به تبادل تجربیات خود می پردازند كه اتفاقا برگزاری چنین همایش هایی لازم و ضروری است؛ اما این نشست را به این اختصاص دادیم كه علم موجود در دانشگاه را به جایی كه نیاز است، انتقال دهیم. این همایش ها اواخر سال قبل انجام شد.
محمدخان در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای این همایش ها، اظهار داشت: مسائلی همچون تشكیل كارگروه بررسی سیلاب به دستور رئیس جمهور را می توان نشانه ای دانست كه جامعه نیز به همین نتیجه رسیده است.

تعداد دانشجویانی كه با علاقه جغرافیا را انتخاب نموده اند، زیاد نیست
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با ابراز تاسف از این كه تعداد دانشجوهایی كه از روی علاقه رشته جغرافیا را انتخاب كردند، زیاد نیست، اضافه كرد: به نظر من این مساله دو دلیل عمده دارد؛ نخستین دلیل آن خود كنكور است كه تا حد زیادی مشخص می كند داوطلبان چه رشته ای را انتخاب كنند. دلیل دوم این است كه دانشجویان چندان با رشته ها آشنا نیستند. اساسا خیلی از داوطلبان با شناخت درست از رشته جغرافیا به آن علاقه مند خواهند شد.
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی درباره میزان تفاوت جغرافیای تدریس شده در دوران مدرسه و جغرافیا در دوره دانشگاه، اظهار داشت: جغرافیای دوران مدرسه با جغرافیایی كه در دانشگاه تدریس می شود، تفاوت زیادی دارد. جغرافیای مدرسه صرفا موقعیت كوه و رود و... را مشخص می كند. جغرافیایی كه در دانشگاه تدریس می شود، چهار گرایش طبیعی (ژئومورفولوژی و اقلیم شناسی)، انسانی( برنامه ریزی شهری و روستایی)، GIS و سنجش از دور و سیاسی دارد كه به صورت تخصصی در ارتباط با موارد مختلفی بحث می كنند. ارتباطاتی میان مولفان كتاب های درسی و استادان دانشگاه وجود دارد. مولفان در نشست های ما حضور دارند و از دانشگاهیان نیز جهت شركت در جلسات مولفان دعوت می شود، ولی سوژه این است كه بیشتر از این هم نمی گردد كتاب های مدرسه با شرایط دروس دانشگاه تالیف شود. فكر می كنم راه دیگری به جز تغییر كتاب های درسی باید برای آشنایی دانش آموزان با رشته جغرافیا وجود داشته باشد.
محمدخان افزود: من فكر می كنم این مشكل فقط مربوط به جغرافیا نیست. به نظر من دانش آموزان با خیلی از رشته های تحصیلی در دوران مدرسه آشنا نمی شوند. امروزه خیلی از دانش آموزان می خواهند پزشكی یا حقوق بخوانند، ولی صرفا از آن اسمی شنیده اند و پوسته ظاهری آنرا مد نظر قرار داده اند.
معاون پژوهشی دانشكده جغرافیای دانشگاه تهران با تاكید بر این كه دانشجویان باید مهارت بیشتری كسب كنند، اظهار داشت: خیلی از استادان كه شاید قبلا به مسائل كاربردی علاقه ای نداشتند و معتقد بودند كه باید بر روی مرزهای دانش حركت كرد، حالا به این نتیجه رسیده اند كه دانشجویان باید مهارت بیشتری كسب كرده و بر روی مسائل كاربردی نیز تمركز كنند.

اخیرا همه فشار بر روی دانشگاه و اساتید متمركز شده
وی درباره تغییرات به وجود آمده در برنامه آموزشی رشته جغرافیا، اظهار داشت: ما چندین كارگروه را با همكارانمان تشكیل دادیم و عناوین جدیدی را برای ژئومورفولوژی و اقلیم شناسی در مقاطع مختلف تالیف كردیم؛ علاوه بر آن، برخی از سرفصل های دروس قبلی را هم تغییر دادیم تا دانشجویان را به سمت كسب مهارت بیشتر سوق دهیم. اما فراموش نكنید كه ما هر قدر تلاش نماییم، فقط می توانیم سرنخ ها را به دانشجویان بدهیم. دانشجویان هستند كه باید این سرنخ ها را بگیرند و به سمت كسب مهارت های بیشتر پیش بروند. خیلی وقت ها در كلاس ها دانشجویان می گویند حالا چرا آن قدر سخت می گیرید. فكر می كنم بتازگی همه فشار بر روی دانشگاه و اساتید متمركز شده، در صورتیكه دانشجویان هم باید تلاش بیشتری كنند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: ما دانشجویان خوبی داریم، اما میزان متوسط تلاش دانشجویان در سال های اخیر كم شده است. هر ترمی كه من سر كلاس می روم، می بینم به طور محسوس تلاش دانشجویان برای درس خواندن كاهش یافته است. مسلما این مساله برای ما خیلی مهم می باشد كه باید توسط متخصصین امر بررسی شود.
محمدخان با اشاره به پروژه هایی كه سازمان های مختلف به جغرافیدانان واگذار می كنند، اظهار داشت: وضعیت پروژه ها خوب است و فكر می كنم همكاران من پروژه های خوب و كاربردی ای در دست دارند. از لحاظ ریالی هم این پروژه ها قابل توجه هستند. برخی دانشجویان هم در این پروژه ها همكاری می كنند. شهرداری ها و بنیاد مسكن، وزارت نیرو، بانك ها، استانداری ها، وزارت جهاد كشاورزی، سازمان جنگل ها و... پروژه های زیادی با همكاران ما داشتند، ولی فكر می كنم باید این همكاری ها بیشتر از این باشد.

در قوانین استخدامی جای زیادی برای فارغ التحصیلان جغرافیا دیده نشده است
این استاد جغرافیا در پاسخ به سوالی درباره میزان به كارگیری فارغ التحصیلان جغرافیا در نهادهایی كه فعالیت هایشان به جغرافیا مرتبط می باشد، اظهار داشت: متاسفانه در قوانین استخدامی جای زیادی برای فارغ التحصیلان جغرافیا دیده نشده است. این مساله در جلساتی كه نمایندگان مجلس حضور داشتند، هم از طرف دانشجویان و هم از طرف استادان عنوان شد. این رشته نیاز به تبلیغاتی دارد كه توانمندی های آن به متولیان كسب و كار شناسانده شود. به نظرم یكی از طریق های شناساندن توانمندی های جغرافیدانان این است كه استادان بعنوان مشاور در دستگاه های مختلف كار كنند. مشاوره و ارتباط مستمر می تواند جنبه های مختلفی از علم را برای دستگاه مشخص نماید.
وی درباره ارتباطات بین المللی دانشكده جغرافیای دانشگاه تهران اظهار داشت: ما با حداقل پنج دانشگاه خارجی تفاهم نامه هایی داریم كه حول محور آنها فعالیت هایی انجام می شود؛ یعنی این تفاهم نامه ها صوری نیست. علاوه بر آن برنامه آموزشی ای با دانشگاه لوند سوئد داریم كه طی آن دانشجویان مقطع كارشناسی ارشد قسمتی از كار خودرا در ایران و بخشی دیگر را در سوئد انجام می دهند. شرایط تحصیل در این دوره ها در سایت دانشكده جغرافیا موجود است. دانشكده جغرافیای دانشگاه تهران از نظر رتبه بین المللی كیو اس، سال قبل دارای جایگاه ۱۵۰ تا ۲۰۰ بود و این جایگاه از جایگاه دانشكده های جغرافیای خیلی از دانشگاه های اروپایی و آمریكایی نیز بهتر است. این رتبه بیان كننده این است كه فعالیت های خوبی در عرصه بین المللی داشته ایم. طبیعتا تحریم ها تاثیر گذاشته، اما این تاثیرات موجب نشده كه كار خودرا متوقف نماییم.
محمدخان درباره مهارت های مورد نیاز دانشجویان جغرافیا اظهار داشت: دانشجویان بسته به رشته خود باید مهارت های مختلفی را كسب كنند؛ مثلا كار در آزمایشگاه، كار با نرم افزارها و فعالیت در طبیعت را كاملا یاد بگیرند. اگر كسی در این سه حیطه عملكرد مناسب داشته باشد، در بخش های دیگر آكادمیك هم می تواند موفق باشد.
معاون پژوهشی دانشكده جغرافیای دانشگاه تهران درانتها با بیان این كه برخی دانشجویان به دنبال ادامه تحصیل در خارج از كشور هستند و برخی دیگر نیز در ایران ادامه تحصیل می دهند، اظهار داشت: برخی فارغ التحصیلان به دنبال راه اندازی شركت های دانش بنیان رفته اند، دانشگاه حمایت هایی از این دانشجویان داشته؛ مثلا استارتاپ ویكندهایی در همین راستا برگزار شده یا خواهد شد. بدین منظور در آبان ماه امسال در دانشكده جغرافیا نخستین رویداد استارتاپی جغرافیایی برگزار می گردد كه فرصت خوبی است كه دانشجویان مهارت های خودرا به بازار كار نشان دهند.




منبع:

5.0 / 5
4868
1398/05/30
15:50:50
تگهای خبر: آزمایش , آموزش , استارتاپ , استخدام
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین