وزیر آموزش و پرورش عنوان كرد

رفع مشكلات بیمه ای معلمان، اعلام فراخوان استخدام 18 هزار نیرو در مهر

رفع مشكلات بیمه ای معلمان، اعلام فراخوان استخدام 18 هزار نیرو در مهر

مدیریت آموزش: وزیر آموزش و پرورش در نخستین جلسه خبری خود با اصحاب رسانه به اعلام جزئیات بازگشایی مدارس در اول مهر پرداخت و به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی دقایقی قبل در نخستین جلسه خبری خود كه در دبیرستان شهدای هفتم تیر تهران انجام شد به اعلام آخرین آمار ثبت نام دانش آموزان در آستانه شروع سال تحصیلی ۹۹-۹۸ پرداخت.
وی با اشاره به اینكه ضروری می دانم از خدمات كسانی كه در چهاردهه گذشته دستاوردهای درخشانی در حوزه تعلیم و تربیت داشته اند قدردانی كنم اظهار داشت: همین طور در آستانه هفته دفاع مقدس نام غیورمردانی كه جان خودرا در راه ایران و اسلام هدیه كردند گرامی می داریم.
حاجی میرزایی در ابتدا به معرفی اجمالی برنامه هایش پرداخت و اظهار داشت: سندتحول بنیادین دستاورد بزرگی است كه با نظر متخصصان و ارزیابی عملكرد دهه های گذشته تدوین و تصویب شده كه سندخوبی است و راه را روشن كرده است. با عنایت به بنیادین بودن تحولات پیش بینی شده در سند ناگزیر می شویم به شناسایی اولویت ها بپردازیم و مشخص نماییم كه از چه نقطه ای می خواهیم شروع نماییم.
وی اضافه كرد: هشت محور را در دستوركار قرار دادیم و تلاش می نماییم در این دوسال دستاوردهای خوبی در این هشت محور داشته باشیم. محور اول تربیت چندساحتی است. مهمترین ماموریت آموزش و پرورش در سندتحول نیز تربیت نسل نو است كه در چند ساحت پیش بینی شده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر ماموریت آموزش و پرورش را آماده كردن انسان ها برای پیشرفت و تعالی جامعه و مصونیت بخشی نسل نو در مقابل تغییرات پرشتاب، ایمن سازی آنها در مقابل یاس و سرخوردگی و انفعال بدانیم و به دنبال آن هستیم كه مجال كافی برای نوآوری را توسعه دهیم، نیازمند فاصله گرفتن از تعلیم و تربیت حافظه محور و آموزش محور به سمت تعلیم و تربیت چندساحتی هستیم كه نیازمند مشاركت همه مسئولان و دستگاه هاست.

گروگانگیری كنكور از آموزش و پرورش
حاجی میرزایی با اشاره به اینكه این موارد آموختنی و كسب كردنی است و ما تلاش می نماییم تا دانش آموزان را به حدی از توانمندی در ساحت های شش گانه برسانیم اظهار نمود: یكی از مواردی كه سیستم آموزش و پرورش از آن رنج می برد ارزشیابی های منحصر به سنجش محدود و تك ساحتی دانش آموزان است كه كنكور از آن جمله است و تمام فعالیت ها و تحركات ما را گروگان گرفته است.

برنامه های وزیر جدید برای تحقق زیرنظام های سند تحول
وی به استقرار زیرنظام های سندتحول بعنوان برنامه دوم خود اشاره نمود و اظهار داشت: در زیرنظام های منابع انسانی، مالی، فضا و تجهیزات، فناوری و برنامه درسی تحولاتی باید صورت گیرد. برای هركدام مسئولی تعیین و تحقق آنها را پیگیری خواهم كرد و شورایی تشكیل می دهم كه بطور مستمر بر آن نظارت خواهم داشت. مبنای ارزیابی مدیران نیز میزان وفاداری شان به تحولات زیرنظام ها خواهد بود.



وی افزود: سومین برنامه ام مدرسه محوری است. باید مدرسه را بعنوان محوری ترین نقطه تحول مورد توجه قرار دهیم. مدرسه در كانون توجه ماست و باید اختیارات مدارس را افزایش داده و مدیران مدارس را توانمند نماییم.

ایجاد مدرسه بدون دیوار؛ ایده حاجی میرزایی برای آموزش
وزیر آموزش و پرورش به تنوع محیط های یادگیری اشاره نمود و اظهار داشت: كلاس درس یكی از محیط های یادگیری است. باید محیط های یادگیری متنوع شود. ایده مدرسه بدون دیوار را مطرح كردم كه برمبنای آن به دنبال پیوند مدرسه و جامعه هستیم. هرچقدر این پیوندها عمیق تر باشد هم افزایی ها افزایش می یابد. باید بین مدرسه و خانواده كه یك كانون یادگیری است پیوند منسجمی برقرار نماییم.
حاجی میرزایی افزود: طرح بوم اختیاراتی به مدارس داده تا هفته ای دوساعت از برنامه درسی را متناسب با نیازهای دانش آموزان شان طراحی نمایند. این طرح به صورت آزمایشی در حال اجراست و باید آموزش های مجریان این برنامه افزایش یابد و سازمان پژوهش دقت داشته باشد تا طرح با نتیجه بخشی موثر صورت گیرد.
وی با تاكید بر اینكه باید در انتخاب مدیران مدارس دقت نماییم اظهار داشت: مدیر دانا و توانا كلید موفقیت ماست. عملكرد كل نظام آموزشی ما در مدرسه ارزیابی خواهد شد.
وی محور چهارم برنامه های خودرا بهبود مدیریت در آموزش و پرورش دانست و عنوان كرد: مدیرانی توانمند هستند كه می توانند وضعیت را مدیریت كنند. مدیر تحول خواه می تواند تحولات را رقم بزند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینكه شرط مشترك مدیریت درسطوح مختلف آموزش و پرورش برخورداری از ظرفیت نیروی انسانی است اظهار داشت: صد سال است كه از تاسیس تربیت معلم می گذرد و امروز زمان آن است كه برای تربیت مدیران آموزشگاهی نیز سرمایه گذاری و اندیشه نماییم.
وی اضافه كرد: احراز صلاحیت مدیران آموزشگاهی یك اصل مهم و استانداردی غیرقابل عدول است.

تمركز ویژه ای بر صلاحیت، منزلت و معیشت معلمان خواهیم داشت
وزیر آموزش و پرورش به اهمیت ویژه مدیریت مالی، اداری و دارایی های آموزش و پرورش نیز اشاره نمود و اضافه كرد: محور بعدی برنامه بنده به معلم ها برمی گردد. همه خواسته ها و برنامه ها در محور یك معلم توانمند قابل دستیابی است. تمركز ویژه ای بر صلاحیت، منزلت و معیشت معلمان خواهیم داشت. معلم كارمند نیست، معلم مربی، اسوه، الگو و نمونه است كه باید به او تاسی شود. علاقه مند هستم كه قانون خاص برای معلم داشته باشیم كه اقداماتی را در این زمینه آغاز نموده ام.
بدنبال رفع مشكلات بیمه ای معلمان هستم
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه بیمه معلمان را با جدیت دنبال می نماییم اظهار داشت: با بیمه ها تعارضاتی بوجود آمده و به دنبال آن هستم با رایزنی با بیمه مركزی شرایط بهتری برای بیمه معلمان فراهم كنم.

وی به عدالت آموزشی و برخورداری دانش آموزان از حق آموزش بعنوان محور بعدی برنامه هایش نام برد و اظهار داشت: تا سال قبل سطح برخورداری ۱۱ استان از متوسط كشوری پایین بودند امسال ۱۰ استان داریم كه تلاش می نماییم آنها را به سطح متوسط برسانیم.

صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور كار كمیته های اقتصادی
وی اضافه كرد: در محور هفتم مشاركت بخش های مختلف كشور برای آموزش و پرورش را مدنظر داریم. شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت بزرگی است كه قانون در اختیار ما قرار داده است. شوراها نباید تعهدات جدید برای آموزش و پرورش رقم بزنند، بلكه باید ظرفیت های محلی را برای كمك به آموزش و پرورش جذب كنند.
حاجی میرزایی با اشاره به مشاركت خیرین مدرسه ساز و قدردانی از تلاش ها و كمك های آنها در امر مدرسه سازی اظهار داشت: محور هشتم اقتصاد آموزش و پرورش است. حال اقتصاد آموزش و پرورش خوب نیست و نیازمند توجه جدی است. مصمم هستم پایدارسازی منابع را در دستوركار قرار بدهم و سوژه صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور كار كمیته های اقتصادی قرار می گیرد و آقای طیب نیا به ما در این زمینه كمك خواهدنمود.

دغدغه ای برای بازگشایی مدارس وجود ندارد
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه در ابتدای مهر همه مدارس از معلم برخوردار خواهند بود و دغدغه ای برای بازگشایی مدارس وجود ندارد اظهار داشت: ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز با احتساب پیش دبستانی ها ثبت نام شده اند و ۹۸.۵ درصد افراد لازم التعلیم تحت پوشش قرار گرفته اند و دو درصد رشد دانش آموز دردوره ابتدایی داشته ایم.
وی افزود: ۴۸۰ هزار دانش آموز اتباع داریم. ۵۷۰ هزار كلاس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی آماده بازگشایی مدارس اند. از این تعداد ۴۵ هزار مدرسه كمتر از ۵۰ دانش آموز دارند. همین طور ۵۱ درصد مدارس ما در مناطق روستایی قرار دارد در صورتیكه ۲۰ درصد دانش آموزان روستایی هستند.

توزیع بلاعوض كتب درسی در مناطق محروم
حاجی میرزایی با اشاره به اینكه ۱۴۲ میلیون جلد كتاب در یكهزار عنوان آماده و توزیع شده است اظهار داشت: كتب به علت تخصیص ارز دولتی تا ۷۰ درصد یارانه گرفته اند. بیشتر از ۳۰ میلیارد تومان نیز برای توزیع بلاعوض كتب در مناطق محروم صرف شده است.

وی به ۲۸ هزار بازدید صورت گرفته از مدارس در روزهای ثبت نام اشاره نمود و اضافه كرد: با تخلفات برخورد شده است.

برخورد با كوچكترین تخلفات مدارس غیردولتی
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره ورود تعزیرات به نظارت بر مدارس غیردولتی اظهار داشت: مدارس غیردولتی دارای ضوابطی برای تعیین شهریه هستند اظهار داشت: نیازی به مداخله نهادهای دیگر نیست و در همه موارد پاسخگو و پیگیر خواهیم بود. برخی دریافتی های مدارس در ازای خدمات اضافی و اختیاری است، البته در معدودی مدارس امكان دارد تخلفی رخ دهد اما غالب مدارس غیردولتی مشكلی ندارند. ما با كوچكترین تخلفی برخورد خواهیم كرد.

آموزش و پرورش خصوصی نمی گردد وجود ۴۵ هزار مدرسه زیر ۵۰ دانش آموز
وی درباره طرح خریدخدمات آموزشی و خصوصی سازی در آموزش و پرورش اظهار داشت: خصوصی سازی در آموزش و پرورش حقیقت ندارد و تحت هیچ شرایطی امكان پذیر نیست و امری حاكمیتی است. خرید خدمات طرحی برای تامین آموزش در مناطق محروم است و معلم باید تابع شرایط و گزینش آموزش و پرورش باشد. دیدگاه هایی درباره خرید خدمات وجود دارد و ارزیابی هایی را در دستور كار داریم.
وی درباره میزان اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی اظهار داشت: اصل ۳۰ قانون اساسی حق همگانی آموزش است و همه موظف اند آنرا اجرا كنند. این كار بخوبی در آموزش و پرورش انجام می شود و بیشتر از ۸۶ درصد مدارس دولتی اند. فرصت آموزش در همه مناطق كشور توزیع شده و ۴۵ هزار مدرسه زیر ۵۰ دانش آموز داریم. ۱۴ هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر داریم و به حق دسترسی همگان به آموزش متعهدیم. حتی آموزش اتباع را نیز انجام می دهیم.

امسال بابت سرانه به مدارس كمك می نماییم
وی درباره چرایی عدم تخصیص سرانه به مدارس اظهار داشت: از كاستی های ساختاری بودجه رنج می بریم. سرانه در بودجه سالانه بدرستی پیش بینی نمی گردد. امسال تلاش می نماییم اعتبارات بیشتری بگیریم و به سرانه مدارس كمك نماییم.
وی اضافه كرد: البته برای بودجه ۹۹ باید تمهید نماییم كه اشكالات ساختاری برطرف و برمبنای عملكرد واقعی اش تنظیم شود. آموزش و پرورش با كسری بودجه همیشگی روبروست و امید است كسری ها را سازمان بدهیم.

تنظیم قانون خاص اداری مالی برای اجرای نظام هماهنگ پرداخت فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش درباره تنظیم قانون خاص اداری مالی برای اجرای نظام هماهنگ پرداخت فرهنگیان اظهار داشت: تلاش می كنم این كار انجام و لایحه ای تصویب و به مجلس ارائه شود. مصمم هستم این امر در دستوركار قرار بگیرد برای اینكه به این كار باور دارم.
وی اضافه كرد: معلم باید حقوق و دریافتی كافی داشته باشد تا با آرامش خاطر مسئولیت خود را ایفا كند. طرح رتبه بندی پیش بینی و بخشنامه مربوط تهیه شده تا معلمان در رتبه های مختلف، متناسب با سابقه و عملكرد و صلاحیتشان قرار بگیرند كه حالا در كمیسیون اجتماعی دولت در دستور بررسی است و پس از تصویب در دولت اجرا خواهد شد و امید داریم گامی در جهت اصلاح حقوق فرهنگیان باشد.

اردوگاه باهنر را نمی فروشیم
حاجی میرزایی درباره ساماندهی املاك در آموزش و پرورش اظهار داشت: ما ملكی را نمی فروشیم و به دنبال چوب حراج زدن به املاك نیستیم بلكه می خواهیم دارایی ها را بهینه مصرف نماییم و از آن برای حل مشكلات بهره ببریم. اردوگاه باهنر نیز متعلق به آموزش و پرورش بوده و خواهد بود و با اطمینان در اختیار آموزش و پرورش باقی خواهد ماند.

كاهش تنوع مدارس
وزیر آموزش و پرورش درباره سیاست آموزش و پرورش برای كاهش تنوع مدارس اظهار داشت: مدارس به دوشكل كلی دولتی و غیردولتی اداره می گردند و ذیل آنها مدارس مختلفی هست كه طبق مقتضیات در مقاطعی بوجود آمده است. در مواردی كه وجود مدارسی به شكل فعلی لزوم ندارد تنوع را كاهش خواهیم داد، اما تمركز و تمام تلاش ما متوجه مدارس دولتی است.

اراده ای برای حذف كنكور نیست؛ساماندهی كنكور در دستور كار
وی درباره كنكور و برنامه اش برای مقابله با مافیای كنكور اظهار نمود: در قانون سنجش و پذیرش مسئولیت تدبیر درباره كنكور برعهده وزارت علوم است، اما به نظر می آید اراده ای برای اجرای این قانون وجود ندارد و نیازمند آن هستیم كنكور را عمیق تر در دستوركار قرار دهیم آن هم به میزانی كه بتوانیم نیازهای جامعه را به شكل مناسبتری پاسخ دهیم. در این صورت نظام آموزشی ما هدفمندتر حركت خواهدنمود.
وی اضافه كرد: حالا خط آخر تحصیل، كنكور است اما اگر مشتریان دیگری در انتهای این خط تسهیلات و شرایطی را برای اشتغال در اختیار دانش آموزان قرار دهند شرایط تسهیل خواهد شد. حالا قسمتی از رشته محل های تحصیلی بدون كنكور و بوسیله سوابق تحصیلی قابل دسترسی است. باید تلاش نماییم سنجش را واقع بینانه تر نماییم. با همكاری وزارت علوم تلاش هایی را در دستوركار قرار می دهیم و نیازمند مساعدت فكری همه اندیشمندان هستیم.

بررسی عملكرد اقتصادی آموزش و پرورش و شفاف سازی آنها
وی اضافه كرد: كنكور اساسا پدیده مطلوبی نیست و اقتصاد هزار میلیاردی شكل گرفته اطراف كنكور یك مانع بزرگ است كه باید این اقتصاد را به سمت كیفیت نظام آموزشی سوق دهیم. كنكور عارضه ای مهم می باشد و ساماندهی آن جزو اولویت های ماست.
وی درباره بروز تخلفاتی در بعضی حوزه ها چون تلویزیون تعاملی و... اظهار داشت: در این زمینه گزارشاتی دریافت و دستوردادم مورد بررسی قرار بگیرد و اساسا اطلاع رسانی خواهد شد. شفافیت مورد توجه ماست. حساب یكپارچه مدارس به صورت آزمایشی در حال اجراست و تلاش می نماییم دریافتی مدارس را روشن و شفاف پیش ببریم. عملكرد صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز به اطلاع فرهنگیان می رسانیم. خودرا مسئول می دانیم شفاف و روشن عمل نماییم.
صدور احكام و اجرای رتبه بندی از اول مهر
وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای رتبه بندی معلمان اظهار نمود: بخشنامه رتبه بندی در دولت باید به تصویب برسد و برای اجرا به دست ما برسد. تلاش ما تسریع پروسه است. رتبه بندی اساسا از اول مهر اجرا می شود و احكام از اول مهر خواهد بود، اما شاید مصوبه دیرتر به دستمان برسد. ۲۰۰۰ میلیارد تومان تخصیصی فقط برای رتبه بندی است و در جای دیگری هزینه نمی گردد.
وی در ادامه اظهار داشت: منابع انسانی فوق العاده اهمیت دارد. هماهنگی هایی با سازمان برنامه انجام شده تا وضعیت نیروی انسانی مورد مطالعه قرار بگیرد. باید به درك مشتركی برای نیروی انسانی برسیم. امیدواریم نتایج آن كمك خوبی به ساماندهی نیروی انسانی كند. برای استخدام۱۸ هزار و ۳۰ نفر فراخوان در مهر اعلام می شود.
حاجی میرزایی اضافه كرد: ارتباط منظم با اعضای دولت داشته و از ظرفیت ها آگاهم و امیدوارم آنرا به خدمت آموزش و پرورش در بیاورم تا اهداف به شكل مناسبتری پیش برود.
وی درباره شهریه های مدارس غیردولتی نیز اظهار داشت: شهریه آنچه تحت عنوان خدمات آموزشی الزامی، ارائه می شود، مشخص است و مدارس حق ندارند رقمی افزون تر بگیرند اما مابقی ربطی به خدمات آموزشی آموزش و پرورش ندارد و خدمات اضافی است كه الزامی نیست. در مجموع این مباحث مربوط به تعداد معدودی از مجموعه ۱۶ هزار مدرسه غیردولتی است و كمتر از صد مدرسه شهریه های اینگونه دارند.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص اینكه آیا افزایش ۵۰ درصدی فوق العاده شغل كاركنان دولت و اعمال رتبه بندی بجای این فوق العاده شغل برای فرهنگیان صحت دارد؟ اظهار داشت: ۵۰ درصد افزایش فوق العاده شغل پیشنهادی بود كه هنوز به دولت نیامده و تایید نشده است و متفاوت با رتبه بندی است.
شرایط بكارگیری و استخدام نیروی حق التدریس و مربیان پیش دبستانی
حاجی میرزایی درباره بكارگیری نیروهای حق التدریسی عنوان كرد: طبق قانون ضوابطی پیش بینی شده تا حق التدریسی ها و مربیان پیش دبستانی در آزمونی شركت و طبق نیاز و مجوزهای دریافتی به استخدام در بیایند. نهضتی ها نیز باید در دوره آموزشی یكساله و آزمونی در انتهای دوره شركت نمایند و مطابق با سهمیه سازمان امور استخدامی به استخدام دربیایند. بخشنامه تصویب و عملیات اجرایی مربوط شروع شده است.

وی افزود: با عنایت به سیر خروجی از آموزش و پرورش و بازنشستگی ۴۵ هزار معلم در ابتدای مهر امسال، ۱۰۸ هزار معلم كمبود داشتیم و ناچار بودیم از روش های اضطراری موجود استفاده نماییم. تدریس معاونین مدارس، تدریس تمام وقتی معلمان، حق التدریسی شاغلان همچون راهكارهای موجود بود و با تمام دشواری ها نیروی انسانی مورد نیاز تامین شده است.

خداحافظی با مدارس خشت و گلی وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام اینكه با مدارس خشت و گلی در ابتدای مهر ماه خداحافظی خواهیم كرد اضافه كرد: البته حذف مدارس خشت و گلی در استان سیستان و بلوچستان تا آبان ماه به اتمام می رسد. مدارس كپری نیازمند سازه های متناسب با اقلیم هستند كه در دستور كار و اولویت بعدی سازمان نوسازی قرار دارد. هر مدرسه ای كه علمك گاز به آنجا رفته باشد بخاری گازسوز جایگزین می گردد و در مدارسی كه گازكشی ندارند بخاری های دیگری جایگزین می شوند.

به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، حكیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه اظهار داشت: مدارس پیش دبستانی دو نوع است؛ غیردولتی و مشاركت با مردم. پیش دبستانی الزامی نیست اما در مناطق دوزبانه و محروم گردنگیر شده است كه نوآموزان حتما به پیش دبستانی بروند.
همچنین الهیار تركمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت اموزش و پرورش درباره چرایی عدم توجه به افزایش حقوق دكترمعلم یا معلم هایی كه در دوران تدریس خود موفق به ادامه تحصیل و ستاندن مدرك دكترا شده اند اظهار داشت: چیزی به اسم ماده 8 و همترازی نداریم و تمام حقوق و مزایا برمبنای فصل دهم قانون مدیریت خدمات كشوری پرداخت می شود و ما موظف به اجرای قوانین هستیم.
وی اظهار داشت: اعمال مدرك تحصیلی دوم هنوز به نتیجه نرسیده است. این مساله مصوبه شورای عالی اداری را دارد و نقض آن باید به تصویب همان شورا برسد كه پیگیری هایی انجام داده ایم و تلاش می نماییم آنرا با پیگیری های وزیر به سرانجامی برسانیم.




منبع:

5.0 / 5
4511
1398/06/30
20:32:42
تگهای خبر: آزمایش , آزمون , آموزش , آموزش و پرورش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین