مأموریت آموزش وپرورش ساختن انسان هاست نه فرستادنشان به دانشگاه
به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در آموزش وپرورش ما برای ساختن انسان ها برای زیستن مأمور هستیم نه اینكه انسان را برای رفتن به دانشگاه آماده نماییم اما متأسفانه این باری است كه بر عهده آموزش وپرورش گذاشته شده است و ما باید آنرا اصلاح نماییم و افراد را برای زیستن و زندگی بهتر آماده نماییم.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در سومین نشست وزیر آموزش وپرورش با مدیران كل حوزه ستادی، اظهار نمود: بدون تردید موفقیت پایدار و اصیل منحصراً درگرو درك مشترك از مبحث و داشتن گرایش های همسو است بنابراین این جلسات را برای همسو شدن تلقی می نماییم.
وی با اشاره به اینكه هیچ اندیشه بلندی اگر توانایی تركیب شدن را نداشته باشد به جایی نخواهد رسید، اظهار نمود: آموزش وپرورش همواره دستخوش تغییرات بوده است اما این تغییرات منجر به رضایتمندی نشده است.
وی افزود: در سال۹۱ سندی را آموزش وپرورش تدوین كرد كه ناشی از دو عامل بود، یكی تغییرات كه در جهان و در جامعه به سرعت در حال انجام بوده است و آموزش وپرورش باید خویش را به روز كند و عامل دوم ناكامی هایی كه در رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت وجود داشت، بنابراین در این راستا سند تحول بنیادین تدوین شد.
وزیرآموزش وپرورش تصریح كرد: سال ها است كه با چالش هایی روبرو می باشیم بنابراین همسوسازی بسیار مهم می باشد. همینطور در اجرای سند تحول باید مسیرها را به وضوح مشخص نماییم.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی، توسعه دسترسی به عدالت و كیفیت را برای ما بعنوان هدف مشخص كرده است و ما در آموزش وپرورش امور آماده كردن افراد برای بهتر زیستن هستیم ازاین رو لازمه زندگی بهتر، یادگیری است.
عضوكابینه تدبیر وامید اظهاركرد: یادگیری و یاددادن كرامتی است كه به انسان ها از سوی خداوند داده شده است بنابراین در قرآن به صراحت آمده است كه انسان در بدو تولد چیزی نمی داند و در دنیا همه چیز را یاد می گیرد.
وی افزود: چنانكه سند تحول هم اشاره دارد باید یاد بگیریم چگونه با طبیعت رفتار نماییم بنابراین در نحوه تعامل با طبیعت پیشرفت كردیم و فناوری های نوین را جایگزین روش های سنتی كردیم مانند بیل مكانیكی كه جایگزین بیل دستی شد ازاین رو مناسبات ما با طبیعت تغییر نمود.
حاجی میرزایی اطهار كرد: انسان ها هم باید باهم تعامل داشته باشند تعامل بخشی از زیستن است همه نهادها محصول تعامل انسان ها با یكدیگر است تجارت، معاملات،.... تشكیل نهادهای مختلف نهاد خانواده و... جمع این تعاملات فرهنگ یك جامعه را تشكیل می دهد بنابراین برای تعامل با دیگران نیازمند یادگیری هستیم.
وی افزود: باید یاد بگیریم چگونه با دیگران تعامل داشته باشیم همینطور یك وجه از تعاملات مربوط به خود ما است اینكه من كجا متولد شدم، یا در كجا رشد كردم، حتی وقتی ساكتیم انبوهی از افكار در درون ما فعال است و فهم ما به آن نیروی درونی جهت می دهد و فهمی كه باید از خودمان داشته باشیم و ارتباطی كه ما باخدا داریم مجموعاً نوع زیستن ما را تعیین می كند.
وی افزود: در آموزش وپرورش ما برای ساختن انسان ها برای زیستن مأمور هستیم نه اینكه انسان را برای رفتن به دانشگاه آماده نماییم اما متأسفانه این باری است كه بر عهده آموزش وپرورش گذاشته شده است و ما باید آنرا اصلاح نماییم و افراد را برای زیستن و زندگی بهتر آماده نماییم.
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، حاجی میرزایی افزود: دیپلم ما باید كارنامه مهارت های واقعی برای زیستن باشد و اگر این خصایص را نداشته باشد فرد توانمند نیست ازاین رو باید اندیشید تا ببینیم چگونه می توانیم به اهداف و مأموریت اصلی برسیم.
وی خاطرنشان كرد: باید نظام تعلیم و تربیت ما شرایطی را فراهم آورد تا به اهدافی در جهت زیستن برسیم معنای زندگی برای ما یعنی تكاپوی به منظور زندگی بهتر، بنابراین در این خصوص باید بیش ازپیش تلاش نماییم.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب