رئیس سابق مركز ملی ‏پرورش استعدادهای درخشان:

ورودی مدارس سمپاد باید فرایندی باشد نه انتخاب بر مبنای یك آزمون

ورودی مدارس سمپاد باید فرایندی باشد نه انتخاب بر مبنای یك آزمون

به گزارش مدیریت آموزش فاطمه مهاجرانی اظهار داشت: باید تلاش بشود صدمه های سمپاد كم بشود و انتخاب ‏دانش آموزان برای ورود به سمپاد صحیح باشد. انتخاب ‏صحیح انتخاب فرایندی است نه اینكه‬ بایك ازمون مشخص‬ ‏شود.


به‬ گزارش‬ خبرگزاری‬ مهر، فاطمه مهاجرانی رئیس سابق مرکز ملی ‏پرورش استعدادهای درخشان‬ در‬ برنامه‬ شامگاه‬ گذشته‬ پرسشگر‬ با اشاره به اینکه خانم دکتر ‏یاوری از نیروهایی هستند که تحویل دادن کار به ایشان ‏لذت بخش بود و سمپاد را با طیب خاطر به ایشان تحویل ‏دادم، درباره اقداماتی که از این پس باید برای سمپاد انجام ‏شود اظهار داشت: چند صدمه در رویکرد تفکیک وجود دارد و چاره ای هم نیست. وقتی از تفکیک استفاده می نماییم صدمه ‏هایی در درون آن نهفته است همچون اینکه چون بچه ها با ‏خودشان در ارتباط هستند کمتر همزیستی با بقیه را تمرین ‏می‬ کنند. ‏وی اضافه کرد: یکسری برنامه ها و مهارت های نرم باید در این ‏حیطه تعریف شود. در حوزه مهارت های سخت هم سمپاد ‏مهارتی راه افتاده بود اگر کارهایی از این دست ادامه یابد ‏خوب است. خداوند را شاکرم که این کارها با دست و پای ‏بسته انجام شد. ‏مهاجرانی تصریح کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید ‏به آن توجه کرد شناسایی صدمه های تفکیک و طراحی ‏برنامه هایی برای کاهش این صدمه هاست. ‏رئیس سابق مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با ‏بیان اینکه یک سوم مدارس سمپاد در مناطق محروم هستند، ‏گفت: کارهای بزرگی چون گسترش المپیادها و تسری آن ‏به حوزه علوم انسانی و … انجام شده است. ‏وی در واکنش به نمایش یک نمودار آماری درباره آمار ‏ثبت نامی المپیادهای دانش آموزی که حاکی از نرخ ثبت نام ‏بسیار پایین در استان های محروم مانند سیستان و بلوچستان ‏و ایلام بود (ایلام یک نفر، هرمزگان یک نفر و سیستان و ‏بلوچستان‬ سه نفر) اظهار داشت: این آمار مربوط به ثبت نام اولیه ‏نیست بلکه احتمالاً آمار عرضه شده شما مربوط به قبولی های مرحله دوم است. هرچند به جهت تمرکز قبولی ‏المپیادها در مراکز استان ها به خصوص تهران یک بازتولید ‏ناعدالتی آموزشی در مناطق محروم داریم اما به معنای این ‏هم نیست یک نفر در ایلام ثبت نام کند. ‏وی افزود: نکته این است که اگر نگاه ما بهبود فرایندها ‏نباشد نمی‬ توانیم این وضع را درست نماییم. زمانی که سمپاد ‏تضعیف شد قبولی شهرستان ها گرفتار یاس شدند و این یاس ‏بازتولید شد و سبب شد استان های برخوردار هم قبولی ‏شان پایین بیاید. با این وجود در المپیاد جغرافیا که تازه ‏شروع شده هر چهار نفر تیم ملی، از شهرستان ها بودند.‏ مهاجرانی با اشاره به اینکه امروز داشتن مدرسه سمپاد انتخاب ‏نیست بلکه یک اجبار است و راهی جز آن وجود ندارد، ‏گفت: امیدوارم به قدری اقتصاد آموزش و پرورش ما ‏پیشرفته بشود که نیازی به تفکیک به این شکل نداشته باشیم ‏اما باید تلاش بشود صدمه های سمپاد کم بشود و انتخاب دانش آموزان برای ورود به سمپاد صحیح باشد. انتخاب ‏صحیح انتخاب فرایندی است نه اینکه‬ بایک ازمون مشخص‬ ‏شود. باید بچه هایی وارد شوند که نیازمند مدرسه تخصصی ‏باشند و نه مدرسه خاص.‏


منبع:

5.0 / 5
2116
1399/06/01
22:45:08
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , المپیاد
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین