از سوی مركز پژوهش های مجلس انجام شد

بررسی ابعاد پنهان و محورهای سند ۲۰۳۰

بررسی ابعاد پنهان و محورهای سند ۲۰۳۰

مدیریت آموزش: مرکز پژوهش های مجلس در امتداد ارزیابی ابعاد پنهان و محورهای سند 2030 به بررسی این سند برای توسعه پایدار پرداخت.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گروه توسعه نظری و مطالعات بنیادین این مرکز در گزارشی با عنوان «ابعاد پنهان و محورهای سند ۲۰۳۰ ۱. بررسی سند دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار» آورده است:
۲۰۳۰ یکی از آخرین نسخه های اسناد توسعه است که باتوجه به تجربیات شکست های پیشین نوشته شده است. رؤسای دولت ها، نمایندگان بلندپایه نهادهای تخصصی سازمان ملل متحد و جامعه مدنی در سال ۲۰۱۵ در مجمع عمومی ملل متحد، دستور کار توسعه پایدار ۲۰۳۰ را تصویب کردند، که این دستور جایگزین اهداف توسعه هزاره شد. این سند شامل سه سند رسمی و یک رویه اجرائی در کشور است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس می افزاید؛ بااینکه سند اول ۲۰۳۰ در سپتامبر ۲۰۱۵ یعنی شهریورماه ۱۳۹۴ و سند دوم نیز در آبان ماه ۱۳۹۴ به تصویب رسیده و سند سوم که چارچوب اجرائی اقدام ملی برای اجرای ۲۰۳۰ در کشور است نیز در آذرماه ۱۳۹۵ به تصویب رسیده و اقدامات اجرائی ۲۰۳۰ شکل قانونی و رسمی پیدا کرده است و حتی نامه معاون اول رئیس جمهور برای اجرای سند بوسیله ایجاد ساختار ملی اجرائی ۲۰۳۰ در شهریورماه ۱۳۹۵ ابلاغ گردیده است، با این وجود اولین اعتراض رسمی به اجرای سند ۲۰۳۰ از طرف بالاترین مقام سیاسی کشور و رهبری نظام در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ انجام شده است. در حقیقت تا این تاریخ از طرف مقامات و مسئولان رسمی هیچ نوع اعتراض علنی و آشکار به اجرای ۲۰۳۰ ثبت نشده است.

بر طبق این گزارش سند ۲۰۳۰ بعنوان آخرین سند بین المللی توسعه و آخرین تلاش سازمان های بین المللی برای پیگیری الگوهای توسعه در کشورهای در حال توسعه دارای اهداف، محورها و حتی محتوا و مضمونی است که به ظاهر با هدف کمک به این کشورها و دستگیری و پشتیبانی از آنها تهیه شده است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس تصریح می کند که با این وجود جنبه های پنهان سند نشان میدهد که نتیجه اجرائی شدن این سند وابستگی هرچه بیشتر کشورهای در حال توسعه، از دست رفتن استقلال اقتصادی، سیاسی و علمی و فرهنگی بدون تحقق عینی و ملموس اهداف وعده داده شده است.

این گزارش مرکز پژوهش های مجلس بعنوان اولین گزارش از مجموعه گزارش هایی که با هدف تبیین سند ۲۰۳۰ و بررسی وضعیت اجرائی آن در کشور تهیه شده است با محوریت سند اول ضمن تمرکز بر ابعاد و مؤلفه های مختلف سند، جنبه های پنهان و نتایج ناخواسته اجرای آنرا مورد بررسی قرار داده است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس می افزاید: جنبه های پنهان سند نشان میدهد که نتیجه اجرائی شدن این سند وابستگی هرچه بیشتر کشورهای در حال توسعه، از دست رفتن استقلال اقتصادی، سیاسی و علمی و فرهنگی بدون تحقق عینی و ملموس اهداف وعده داده شده است. همانطور که تجربه اجرای اسناد بین المللی در ادوار گذشته به خصوص از دهه ۱۹۵۰ میلادی در خیلی از کشورهای در حال توسعه نشان میدهد نتیجه اجرای این برنامه ها توسعه تک بُعدی و یک سویه، گسترش انواع مسائل و لطمه های اجتماعی، ایجاد چالش های غیرقابل جبران زیست محیطی و فرهنگی بوده و علاوه بر مسئله فقر خیلی از این کشورها را با چالش های غیرقابل جبران جدیدی نیز مواجه ساخته است.

بر طبق این گزارش سند ۲۰۳۰ با وجود ظاهر بی طرفانه و حتی همدلانه آن با کشورهای در حال توسعه، علاوه بر اینکه برمبنای پذیرش منطق جاری نظام بین الملل و نظم موجود جهانی تدوین شده است که بر طبق نتایج خیلی از تحقیقات مهم علمی نظمی ناعادلانه، تبعیض آمیز و به صورت خاص به نفع نظام سرمایه داری و کشورهای توسعه یافته است، از جهت ارزشگذاری های فرهنگی و بسط ذهنیت فرهنگی نیز ارزش های لیبرال را ذیل مفاهیم حقوق بشر، تساوی جنسیتی، توانمندسازی گروه های لطمه پذیر و... بعنوان اصول جهانی مبنا قرار داده و در کشورهای مختلف جهان زمینه های اجرائی شدن آنها را فراهم می آورد.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس تصریح می کند که سند ۲۰۳۰ در حقیقت سندی است که چشم اندازها و رویکردهای کشورهای توسعه یافته را در قالب مفاهیم و مضامینی که آرزوها و خواست های کشورهای در حال توسعه و مردمان این کشورها را پوشش می دهد، بعنوان راه و روش توسعه به دیگر کشورهای جهان پیشنهاد و از آنها می خواهد که اولویت ها، برنامه ها و سیاست های ملی و داخلی خودرا بر طبق این نقشه راه و این چشم انداز تنظیم و تدوین نمایند. بدین سان آرزوی دیرینه تحقق جهانی یکپارچه و واحد با محوریت کشورهای غربی و اقتصاد سرمایه داری و نظام سیاسی ـ فرهنگی لیبرال یک گام بیشتر به تحقق نزدیک می شود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.




منبع:

5.0 / 5
1558
1399/09/16
13:54:25
تگهای خبر: توسعه , مفاهیم
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین