در گفت و گو با مدیریت آموزش؛
نحوه بازگشایی مدارس استان مركزی از آغاز بهمن ماه تشریح شد
مرکزی سرپرست آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار داشت: از آغاز بهمن ماه، دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی، برخی هنرستان ها و مدارس روستایی که با نظر کمیته سه نفره تا به امروز به صورت حضوری مشغول به فعالیت بودند، به صورت حضوری آموزش ها را ادامه می دهند.
بهرام حسین آبادی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: باتوجه به همکاری بین دستگاه های استانی همچون استانداری مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش و برمبنای مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا، کلاس های درس در بعضی از مدارس استان قبل از این نیز به صورت حضوری دایر بوده و مدارس با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی میزبان دانش آموزان بودند. اغلب در مناطق روستایی دور افتاده که دسترسی به سامانه شاد برای دانش آموزان و فرهنگیان مقدور نبود یا در مناطقی که دسترسی به اینترنت وجود داشت، اما ابزار آموزشی لازم برای دانش آموزان مهیا نبود، به صورت محدود کلاس های حضوری برگزار می شد.
وی اضافه کرد: طبق برآوردهای انجام شده، استان مرکزی جایگاه خوبی را در سطح کشور در زمینه پوشش دانش آموزان استان در سامانه شاد به خود اختصاص داده و هم اکنون ۹۱.۷ درصد دانش آموزان استان مرکزی به سامانه شاد دسترسی دارند و ۹۰.۶ درصد آنها نیز در زمان تشکیل کلاس ها آنلاین هستند، اما برای ما مهمست که حتی یک دانش آموز هم از حق طبیعی خود در بهره مندی از خدمات آموزشی بی بهره نماند، پس اگر حتی یک دانش آموز به سبب عدم دسترسی به اینترنت یا به سبب نداشتن ابزار آموزشی لازم حتی در شهر اراک یا سایر مناطق برخوردار نتواند از بستر آموزش های مجازی استفاده نماید، ردیابی شده و با شناسایی آنها پروسه آموزش آنها پیگیری می شود.
سرپرست آموزش و پرورش استان مرکزی اشاره کرد: حضور دانش آموزان در سامانه شاد توسط مدیر مدرسه قابل رصد است بطوریکه مدیر واحد آموزشی می تواند رصدی از تمامی دانش آموزان مدرسه، دانش آموزانی که به سامانه شاد دسترسی دارند و تعدادی که فاقد دسترسی هستند، داشته باشد. برای تمامی معلمین ما در سامانه شاد، همانند فضای واقعی، کلاس درس تعریف شده است، معلم هنگامی که وارد کلاس مجازی خود شد، چون آمار دانش آموزان خودرا از سامانه سناد گرفته در کاربرگ حضور و غیاب خود چنانچه متوجه عدم حضور برخی از دانش آموزان برمبنای فهرست ابلاغی شود، موضوع را اعلام می کند و ما پیگیری می نماییم که این دانش آموزان آیا از ابزار آموزشی لازم بی بهره هستند یا به اینترنت دسترسی ندارند.
وی افزود: معلمان و مسئولین مربوطه در این ایام کاری کردند، کارستان، اما این دلیل نمی گردد که نقاط ضعف موجود را نادیده بگیریم. پلت فرم شاد در سطح خاورمیانه در نوع خود جزو برترین سامانه های آموزشی است که توانسته حدود ۱۳ میلیون دانش آموز را تحت پوشش قرار دهد و این در نوع خود منحصر به فرد و کم نظیر است.
حسین آبادی در ادامه، به تشکیل پویش های مردمی در سطح استان بمنظور تامین ابزار آموزشی مورد نیاز دانش آموزان در فضای مجازی اشاره نمود و اظهار داشت: قسمتی از نیاز دانش آموزانی که فاقد ابزار آموزشی لازم بودند در قالب پویش های مردمی و خیرخواهانه نظیر "لبخند رضایت" یا "هر دانش آموز یک گوشی همراه" با همیاری و مساعدت همیشگی خیرین استان تامین شده است.
وی اضافه کرد: در مناطقی هم که دانش آموزان ابزار آموزشی مورد نظر را داشتند اما دسترسی به اینترنت نداشتند، تحت نظر کمیته سه نفره متشکل از فرماندار، نماینده دانشگاه علوم پزشکی و رئیس آموزش و پرورش منطقه قرار شد با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت کامل مبادرت به بازگشایی مدارس و تشکیل کلاس های درس به صورت حضوری شود. از آنجاکه عموما این کلاس ها در مناطق روستایی و کم جمعیت بود، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تحت نظارت نماینده مرکز بهداشت یا مربی بهداشت مدرسه و... این کلاس ها تشکیل شده و الان نیز تداوم دارند.
وی درباب نحوه بازگشایی مدارس از شروع بهمن ماه اضافه کرد: از شروع بهمن ماه، مدارس روستایی که با نظر کمیته سه نفره تا به امروز به صورت حضوری مشغول به فعالیت بودند، همانند گذشته به فعالیت خود ادامه می دهند، علاوه بر این با توجه به این که برخی دروس در بعضی رشته های هنرستانی نیازمند برگزاری کارگاه عملس هستند و نیاز است که دانش آموز با حضور در کارگاه، مهارت های عملی مورد نظر رشته خودرا کسب کند، دانش آموزان در برخی از هنرستان ها در قالب گروه های ۱۰ نفره در کارگاه ها حاضر می شوند تا ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، آموزش دروس مهارتی کارگاهی به نحو مطلوب صورت گیرد.
حسین آبادی افزود: دسته سوم دانش آموزانی هستند که باید از شروع بهمن ماه در کلاس درس حاضر شوند، این دانش آموزان در پایه های اول و دوم ابتدایی مشغول به تحصیلند و مطالبه خانواده ها این بوده که فرزند آنها بتواند با فضای کلاس درس و معلم از نزدیک آشنا شود و برخی مهارت ها نظیر ارتباط با معلم، ارتباط با همشاگردی یا قلم به دست گرفتن را تجربه کند و ارتباط عاطفی بین معلم و شاگرد به وجود بیاید.
وی اضافه کرد: در این پایه ها نیز دانش آموزان به گروه های ۱۰ نفره تقسیم می شوند و با هماهنگی شورای مدرسه و برنامه ریزی معلم کلاس، در ایام متفاوت در کلاس درس حاضر می شوند، این حضور در کلاس درس، هم فرصتی برای رفع اشکال آموزش هایی است که بوسیله سامانه شاد تا به امروز فرا گرفتند و هم بسترساز ایجاد ارتباط عاطفی معلم و شاگرد است، البته آموزش های این گروه کماکان در فضای شاد هم استمرار خواهد یافت.
سرپرست آموزش و پرورش استان مرکزی اشاره کرد: در این گروه در زمان تردد دانش آموزان در کلاس های درس خانواده ها باید از تجمع بی مورد پرهیز کنند تا پروتکل های بهداشتی به صورت کامل رعایت شود. این رویه در تمامی شهرستان های استان، بدون توجه به رنگ بندی اعمال خواهد شد، اما به محض تغییر رنگ بندی ها شیوه حضور دانش آموزان کاملا مطابق با دستورات و مصوبات ستاد ملی کرونا تغییر خواهدنمود.
حسین آبادی درباب نحوه نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی در مدارس از شروع بهمن نیز اظهار داشت: جدا از اینکه شاهد نظارت مستقیم و حضور کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی در این ایام در مدارس به صورت دوره ای خواهیم بود، طی مانورهای آماده سازی مدارس، حوضچه های ضدعفونی در ورودی مدارس به وجود آمده و غالب مدارس دارای دستگاه ضدعفونی کننده هستند و مواد ضدعفونی به مقدار لازم در اختیار مدارس قرار گرفته است. در این ایام چون تعداد دانش آموزانی که در مدارس حضور پیدا می کنند محدود می شود، مدیران و معاونین ملزم به نظارت بر حفظ و اجرای پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده دانش آموزان از ماسک هستند. کارشناسان آموزش استان هم به صورت مستمر از مدارس بازدید بعمل خواهند آورد، تذکرهای لازم داده خواهد شد و در صورت لزوم از کارشناسان مرکز بهداشت در سطح مناطق نیز کمک خواهیم گرفت.
وی درباب نحوه فعالیت سرویس مدارس جهت ایاب و ذهاب دانش آموزان نیز افزود: باتوجه به نگرانی های خانواده ها، ترجیح آنها بر این است که این بخش را خودشان تقبل کنند و با وسایل نقلیه شخصی تردد دانش آموزان را برعهده بگیرند تا مخاطرات استفاده از وسایل نقلیه عمومی را کاهش دهند.
سرپرست آموزش و پرورش استان مرکزی درباب امکان آموزش حضوری سایر پایه های تحصیلی به دنبال بهبود شرایط اشاره کرد: دراین زمینه منتظر مصوبات ستاد ملی کرونا خواهیم بود و دقیقا منطبق با آن حرکت می نماییم. باوجود اینکه هم سیستم آموزشی و هم خانواده ها ترجیح می دهند که ارتباط حضوری بین دانش آموز و معلم شکل بگیرد ولی بمنظور کنترل زنجیره انتقال ویروس، تابع محض تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.
حسین آبادی با اشاره به برگزاری امتحانات دیماه مدارس استان، اظهار داشت: تمامی امتحانات داخلی مدارس به استثنای امتحانات نهایی پایه های نهم بزرگسالان و پایه دوازدهم به صورت غیرحضوری و در بستر سامانه شاد اجرا شد. در امتحانات نهایی دیماه دو هزار دانش آموز در حوزه امتحانی به صورت حضوری در امتحانات شرکت کردند که کوشیدیم با افزایش تعداد حوزه های برگزاری امتحانات نسبت به آمار شرکت کنندگان، ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پروتکل های بهداشتی به صورت کامل به اجرا درآید.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب