در گزارش مدیریت آموزش مطرح شد؛
تعلیم و تربیت نیازمند حمایت شخص رئیس جمهور است
رئیس سازمان مدارس صدرا به تشریح دیدگاه های خود در حوزه صدمه ها و چالش های نظام تعلیم و تربیت و راهکارهای متناسب و همینطور اولویت های رسیدگی به این مهم در دولت سیزدهم پرداخت.
گروه جامعه: این روزها یکی از دغدغه های رئیس جمهور منتخب، انتخاب افرادی شایسته برای تصدی پست های وزارت خانه ها است. یکی از مهم ترین این وزارت خانه ها هم بدون شک آموزش و پرورش است. وزارت خانه ای که چه از نظر میزان نیروی انسانی و چه از منظر پاسخگویی به مراجعینش با هیچ دستگاه دیگری حتی قابل مقایسه نیست. با احتساب یک میلیون معلم، بیشتر از ۱۳ میلیون دانش آموز و والدین آنها و حتی در این میان دیگر افرادی که درگیر در نظام تعلیم و تربیت می شوند از مؤسسات خصوصی تهیه محتوای نوشتاری و صوتی و تصویری برای این قشر تا رانندگان سرویس مدارس و… تقریباً می شود گفت کمتر ایرانی است که به نحوی درگیر جریان و فضای تعلیم و تربیت نباشد.
همه اینها اهمیت شناخت مسائل و چالش های حال حاضر آموزش و پرورش و نگاه دولت آینده برای به حداقل رساندن این چالش ها را می طلبد. حجت الاسلام والمسلمین حامد تقدیری کارشناس مسائل آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس صدرا (مدارس انقلاب اسلامی) در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد این چالش ها و فضای آموزش و پرورش فعلی در کشورمان اظهار داشت: نظر مقام معظم رهبری باید در رأس توجهات در حوزه آموزش و پرورش باشد که در سایت دفتر مقام معظم رهبری که نظرات ایشان منعکس می شود، تحول از نگاه مقام معظم رهبری هم در صف و هم در ستاد در حوزه آموزش و پرورش مشخص شده است.
در موج پنجم آموزش و پرورش جهانی هستیم
به قول آقای قرائتی ما مرد تحول در آموزش و پرورش نداریم؛ تحول مرد میدان می خواهد؛ آموزش و پرورش با یک وزیر جلو نمی رود بلکه یک تیم وزارتی می خواهد وی افزود: هم اکنون در موج پنجم تحول در آموزش و پرورش جهانی هستیم. باید بدانیم موج های قبلی چه بوده و موج پنجم چیست. این که بدانیم پیش از انقلاب چه اتفاقی افتاده و پس از انقلاب چه اتفاقی در حوزه آموزش و پرورش رخ داده است و این که رئوس مسائل مهم آموزش و پرورش باید مشخص شود، بدیهی است. یک یکسری از دوستان که دغدغه جدی در حوزه آموزش و پرورش دارند نشستی داشتیم و دغدغه ای را با اسم گفتمان انقلاب اسلامی در تحول آموزش و پرورش پیش بردیم که این دغدغه ها مکتوب شده ست و در دسترس می باشد.
تقدیری بیان نمود: یک بحث این است که محتوای سند تحول بنیادین مدتهاست تهیه شده اما بحث اصلی ما این است که این محتوا را مقرر است چگونه اجرا نماییم یعنی یک بحث نگارش سند و محتواست و یک بحث اجرای آن. شاید مشکل این است که به قول آقای قرائتی ما مرد تحول در آموزش و پرورش نداریم. تحول مرد میدان می خواهد. آموزش و پرورش با یک وزیر جلو نمی رود بلکه یک تیم وزارتی می خواهد.
رئیس سازمان مدارس صدرا افزود: ما در آموزش و پرورش صفر تا ۷ سال را به سازمان تعلیم و تربیت کودک سپرده ایم و از ۷ تا ۱۹ سال را در آموزش و پرورش سامان می دهیم. همه ۱۴ دستگاهی که تاکنون کار کودک می کردند از سازمان تبلیغات اسلامی تا بهزیستی، بسیج و … در سازمان تعلیم و تربیت کودک فعال می باشند و ماجرا در این سازمان فقط مهدهای کودک نیست بلکه تولید محتوای مناسب کودک و تدارک فضای مجازی و… در این سازمان مقرر است مشخص شود. در عین حال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که وابسته به آموزش و پرورش است و سال قبل بودجه اش ۱۲۰ میلیارد تومان بیشتر از سازمان تبلیغات اسلامی بود تنها یکی از سازمان های وابسته به آموزش و پرورش است. در کنار آن معاونت پرورشی را داریم، ظرفیت اردوگاه ها و… را داریم حتی عرصه بین الملل هم در آموزش و پرورش فعال است.
مسائلی که در اولویت رسیدگی هستند بسیار است
وی اظهار داشت: می خواهم بگویم هم مسائل در آموزش و پرورش زیاد است از آموزش اتباع تا طراحی کتاب های درسی تا بحث های پرورشی و تربیتی و مسائل آموزشی؛ از بحث تعالی دختران تا مسائل دانشگاه فرهنگیان و دوره های ضمن خدمت فرهنگیان تا حوزه های مختلف کاری. مسئله دیگر این است که امروز برگردیم ببینیم چند دانش آموز در مدارس ثبت نام نکردند! ۱۱ میلیون اکانت فعال شده در شاد داریم ولی گفته اند آمار می گوید ۴۰ درصد این اکانت ها فعال است و باید آمار دقیقی داشته باشیم. یکی از دغدغه های اساسی ما تحول اساسی دولت بعد در حوزه نگاهش به وزارت آموزش و پرورش یا نظام تعلیم و تربیت است. این که همانگونه که ما نظام اقتصادی می خواهیم نظام تعلیم و تربیت هم می خواهیم. هیچ وقت نیامدیم بگوییم شاخصه های وزیر آموزش و پرورش باید چه باشد
تقدیری بیان نمود: ما در نهبندان مدرسه داریم می گویند حاج آقا فلان دانش آموز اگر هزینه ایاب و ذهابش را ندهید فردا نمی تواند مدرسه برود. ۱۱۹ روستا داریم که موبایل آنتن نمی دهد. حالا بیاییم وسایل هوشمند در این شرایط آموز مجازی تهیه نماییم تازه اول گرفتاری ماست با هزار و یک صدمه اجتماعی که به دنبال دارد چون دانش آموز با تلفن همراه که فقط در شاد نمی رود. برای این مسائل دقیقاً تدابیر آموزش و پرورش چیست؟ در همین انتخابات نقش آموزش و پرورش چه بود؟ یکی از دغدغه ها رأی اولی ها بودند که هفته بعد کنکور دارند و آن هم در شرایطی که معلم خوب نداشتند و همه چیز مجازی بود و استرس داشتند ما می گفتیم رأی بدهند. انتخابات به اتمام رسید ما نفهمیدیم آموزش و پرورش نقشش چه بود! اما مبحث ما این است که در حوزه اجرا چه کاری پیش می بریم؟ اینجاست که به نظر می آید مشکل اصل خویش را نشان داده است و حرف ما این است که باید از حرف بگذریم و به عمل برسیم.
رئیس سازمان مدارس صدرا افزود: یکی از دغدغه های اساسی ما تحول اساسی دولت بعد در حوزه نگاهش به وزارت آموزش و پرورش یا نظام تعلیم و تربیت است. این که همانگونه که ما نظام اقتصادی می خواهیم نظام تعلیم و تربیت هم می خواهیم. هیچ وقت نیامدیم بگوییم شاخصه های وزیر آموزش و پرورش باید چه باشد. مثلاً باید دانش هایی در زمینه این که چطور از مجلس بودجه بگیرد یا با سازمان اداری استخدامی و برنامه بودجه تعامل کند می خواهد. باید در بحث های تربیتی نظر داشته باشد و از اجراییات بداند. باید حتی جریان های فکری که امروز در کشور هست را بشناسد. همین هم اکنون یکی از بحث ها مثلاً این است که برخی معتقدند باید بچه ها سواد رسانه ای داشته باشند و دانش رسانه ای شأن بالا برود و یک عده با آن مخالف هستند و می گویند ما احتیاج به تربیت رسانه ای داریم یعنی قدرت تفکر فرد بالا برود که فردا از صدمه دور باشد. حرف اول همانی است که یونیسف هم می زند. چه کسی اینجا باید تشخیص دهد مبنا را باید چطور انتخاب کرد؟
نیاز آموزش و پرورش به حمایت شخص رئیس جمهور
وی اظهار داشت: به نظرم اول باید خصوصیت ها و شاخصهای وزیر آموزش و پرورش را بشناسیم. امکان دارد به سادگی همه این خصوصیت ها با یک آدم تطبیق پیدا نکند و بیشتر به تیمی همراه نیاز داشته باشد. اهمیت آموزش و پرورش را ما در صف می بینیم و ریل گذاری آن در ستاد شده است. یک ریل گذاری در ستاد گاهی می شود که دامنه ای از صدمه در صف را بوجود می آورد. جمعیت بالایی در آموزش و پرورش در ادارات آموزش و پرورش هستند و طبیعتاً باید کاری برای خود بسازند و همین کار درست کردن گاهی دردسر می شود.
تقدیری اظهار نمود: در آموزش و پرورش باید به درستی دو مبحث تربیتی و آموزشی جدا شود. امامان انقلاب از تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی حرف زده اند. ما باید بتوانیم به عراق و لبنان و اروپا بگوییم در حوزه تربیت دختران چه الگویی داریم. ما سالی ۱۵۰۰ بخشنامه و ابلاغ پرورشی به مدارس داریم که عموماً به دو تا بنر یا برنامه شعاری تبدیل می شود.
وی تصریح کرد: ما امروز احتیاج به قرارگاه مرکزی رسانه نوجوان داریم. دیگر گذشت زمانی که معاون وزیری برای این حوزه می خواستیم. تعداد دانش آموزان صدمه دیده و رها شده باید شناسایی شوند.
در آخر رئیس سازمان مدارس صدرا اظهار داشت: از رئیس جمهور دولت سیزدهم می خواهیم به آموزش و پرورش بعنوان سرمایه نظام نگاه کنند و بدانند تحول در آموزش و پرورش با وزیر تنها شدنی نیست و باید رئیس جمهور کنارشان باشد. احتیاج به حمایت پر انرژی دارد.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب