عضو شورای عالی آموزش و پرورش:

تعطیلی مدارس صدمات جبران ناپذیری به دانش آموزان وارد می نماید

تعطیلی مدارس صدمات جبران ناپذیری به دانش آموزان وارد می نماید

به گزارش مدیریت آموزش عضو شورایعالی آموزش و پرورش و معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: تعطیلی مدارس هم از لحاظ جسمی و حرکتی و هم از لحاظ روحی و روانی صدمات جبران ناپذیری به دانش آموزان وارد می نماید.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، ابوالفضل باقری فرد معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو شورایعالی آموزش و پرورش در وبینار «آسیب شناسی بیماری های جسمی و حرکتی دانش آموزان در دوران کرونا» که به میزبانی دبیرخانه شورایعالی آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار نمود: روند کاهنده میزان مرگ و میر کودکان در طول زمان و علل اصلی کاهش بیماری های عفونی طی دو دهه اخیر به خاطر گسترش شبکه بهداشت و درمان در کشور، افزایش پوشش واکسیناسیون، افزایش سواد سلامت افراد جامعه، افزایش آگاهی والدین بوده است و برای داشتن جامعه ای ایمن و سالم ادامه این مسیر همچنان ضروری و اجتناب ناپذیر است. وی ضمن اشاره به میزان مرگ بر اثر علل مختلف در سنین ۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان اضافه کرد: در جهان بیشترین علت مرگ در کودکان و نوجوانان (۴۳%) حوادث و سوانح است. ۳۰% علل مرگ بیماری های واگیر، عوامل تغذیه ای و ۲۷% علل مرگ بیماری های غیرواگیر و همینطور ۴۳% علل مرگ حوادث و سوانح است. عضو شورایعالی آموزش و پرورش اظهار داشت: در سال گذشته در سطح جهان، یک میلیون و دویست هزار کودک و نوجوان جان خویش را بر اثر بیماری ها و حوادث از دست دادند. باقری فرد ضمن اشاره به میزان مرگ بر اثر علل مختلف در سنین ۵ تا ۱۹ سال در سطح ایران اظهار نمود: علل مرگ در کودکان و نوجوانان در ایران ۸.۳% علل مرگ بیماری های واگیر، عوامل تغذیه ای و..۳۷.۷% علل مرگ بیماری های غیرواگیر و ۵۴% علل مرگ حوادث و سوانح بوده است. معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به شایع ترین علل مرگ در سنین ۵ تا ۱۹ سال در ایران افزود: حوادث ترافیکی، صدمه ها و سوانح، سرطان ها، بیماری های عفونی شایع، بیماری های قلبی، عروقی و دیابت و بیماری های غدد درون ریز از مهم ترین علل شایع مرگ در این سنین است. این استاد دانشگاه ضمن اشاره به تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا به برخی بیماری ها در ایران و جهان اظهار داشت: سوانح و حوادث (در جهان: ۱۵۴۶۶۷۷۳۴ در ایران ۱۲۶۰۴۸۷) بیماری های عضلانی و اسکلتی (در جهان ۵۶۴۳۶۲۳۰ در ایران ۵۱۰۲۲۳) سرطان (در جهان ۳۱۵۱۵۷۷ و در ایران ۳۲۰۸۹) دیابت (در جهان ۸۷۸۷۱۴۴ و در ایران ۸۱۳۲۰) بیماری های قلبی و عروقی (درجهان ۱۳۰۶۳۸۶۲ و در ایران ۱۵۵۴۹۳) بیماری های مزمن تنفسی (در جهان ۸۱۳۵۴۵۸۴ و در ایران ۸۶۵۱۶۶) و بیماری های دهان و دندان (در جهان ۹۴۳۸۷۳۰۹۲ و در ایران ۱۰۶۲۳۷۲۰) می باشد و البته توجه به همزمانی کووید -۱۹ و بیماری های زمینه ای در این خصوص خیلی مهم می باشد. باقری فرد ضمن اشاره به عوامل اصلی خطر در سنین ۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان و ایران تصریح کرد: در ایران، اختلال عملکرد کلیه، آلودگی هوا، قند خون بالا، دود دست دوم، فشار خون بالا و… می باشد و این عوامل در جهان، منبع آب ناامن، سرویس بهداشتی ناامن، عدم دسترسی به امکانات شستشوی دست، آلودگی ذرات معلق محیط و… از عوامل خطر اصلی در این سنین است. معاون وزیر آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به این که عوامل خطر تهدید کننده سلامت کودکان و نوجوانان در جهان و ایران متفاوت می باشد. افزود: عوامل اصلی ایجاد ناتوانی در سنین ۵ تا ۱۹ سال در سطح ایران عبارتند از اختلالات روانی، اختلالات عصبی، بیماری های پوستی، اختلالات عضلانی، اسکلتی، مشکلات تنفسی مزمن، مصرف مواد و… و این عوامل در جهان عبارتند از اختلالات روانی، اختلالات عصبی، بیماری های پوستی، اختلالات عضلانی، اسکلتی، کمبودهای تغذیه ای، اختلالات مادری و نوزادی، بیماری های اندام حسی، مالاریا و… است. وی تصریح کرد: ۶۸ درصد ناتوانی ها در کودکان و نوجوانان ناشی از چهار مورد اختلالات روانی، اختلالات عصبی، بیماری های پوستی، اختلالات عضلانی و اسکلتی است. باقری فرد ضمن اشاره به کودکان و نوجوانان در پاندمی کووید -۱۹ عنوان کرد: بر مبنای گزارشات رسمی، در سطح جهان ۱۲۳۰۰ کودک و نوجوان بر اثر ابتلاء به کووید -۱۹، جان خویش را از دست داده اند. ۵۸% این مرگ ها در سنین ۱۰ تا ۱۹ سال و ۴۲% آنها در سنین زیر ۹ سال رخ داده است. عضو شورایعالی آموزش و پرورش ضمن اشاره به اثرات پنهان پاندمی کووید -۱۹ بر کودکان و نوجوانان اظهار داشت: یکی از مهم ترین تأثیرات پنهان پاندمی کووید ۱۹ فقر و سوءتغذیه درکودکان و نوجوانان است. وی اظهار نمود: حدود ۶-۷ میلیون کودک در جهان از قحطی و سو تغذیه شدید رنج می برند و کووید -۱۹ باعث افزایش فقر در جهان شده و وضعیت تغذیه ای کودکان فقیر به مراتب بدتر شده و اختلال پیش آمده در عرضه خدمات بهداشتی در جهان منجر گردیده که ۱۶۰ میلیون کودک زیر ۵ سال ویتامین A لازم را دریافت نکنند. معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تعطیلی مدارس سبب شده تا کودکان وعده غذایی تهیه شده توسط مدارس را دریافت نکرده و از ۱۳۲ میلیون فردی که با شروع پاندمی کووید -۱۹، گرفتار گرسنگی شدند، ۴۴ میلیون نفر کودک هستند. وی ضمن اشاره به یکی دیگر از اثرات پنهان پاندمی کووید -۱۹ بر کودکان و نوجوانان اظهار داشت: یکی دیگر از تأثیرات پنهان این بیماری فقر و کودکان کاراست که حدود ۱۶۰ میلیون کودک کار در جهان (۶۳ میلیون دختر و ۹۷ میلیون پسر) وجود دارد. باقری فرد اضافه کرد: بحران اقتصادی ناشی از پاندمی کووید -۱۹ باعث گردیده کودکان کار ساعات بیشتری را در شرایط نامناسب تر به کار بپردازند و این خطر وجود دارد که، ۹ میلیون کودک دیگرتا انتهای سال ۲۰۲۲ در سطح جهان به کودکان کار اضافه شوند. عضو شورایعالی آموزش و پرورش ضمن اشاره به یکی دیگر از اثرات پنهان پاندمی کووید -۱۹ بر کودکان و نوجوانان اظهار داشت: فقر و خشونت یکی دیگر از اثرات این بیماری است به صورتی که سالانه حدود ۴۰ میلیون کودک در جهان، مورد سو رفتار واقع می شوند. علاوه بر مرگ، صدمه های عمیق بر سلامت روان برای خیلی از قربانیان و شاهدان خشونت وجود دارد. وی افزود: بحران ناشی از پاندمی کووید -۱۹ بعضاً باعث تشدید عوامل اختلاف زا در خانواده مانند ناسازگاری زناشویی، اختلاف والدین و پایین بودن وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده شده و نهایتا امکان دارد باعث افزایش خشونت با کودکان شود. باقری فرد عنوان کرد: در این شرایط لزوم تعطیلی مدارس در پاندمی کووید -۱۹ تقریباً در تمامی جهان احساس شد، این تعطیلی نتایج نامطلوبی همچون فعالیت بدنی ناکافی، چاقی و اضافه وزن، نتایج آموزش غیرحضوری و… بر دانش آموزان تحمیل کرد. معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به نتایج جسمی دوران پاندمی کووید -۱۹ در کودکان و نوجوانان اظهار داشت: در دوران پاندمی به دلیل فعالیت کمتر جسمی و رژیم غذایی نامطلوب، استفاده طولانی مدت از وسایلی چون موبایل، تبلت و....، کودکان امکان دارد گرفتار پیامدهایی همچون چاقی و افزایش وزن، کاهش فعالیت بدنی و اختلال در افزایش قد، اختلالات عضلانی-اسکلتی و اختلالات بینایی شوند. وی ادامه داد: چاقی کودکان و نوجوانان عامل خطر و یک تهدید انکارناپذیر است که کرونا با خود برای آنها به ارمغان آورده است از سویی دیگر میزان شیوع چاقی در دختران و پسران سنین کودکی و نوجوانی در سطح جهان در پاندمی کووید -۱۹ افزایش پیدا کرده است. عضو شورایعالی آموزش و پرورش افزود: روند چاقی کودکان و نوجوانان در هردو جنس و در تمامی مناطق جهان افزایش پیدا کرده است به صورتی که میزان شیوع چاقی در پسران کودک و نوجوان ایران ۱۰.۶% و میزان شیوع چاقی در دختران کودک و نوجوان ایران ۸.۶% است. باقری فرد ضمن اشاره به فعالیت بدنی ناکافی در کودکان و نوجوانان اظهار داشت: به علت آگاهی ناکافی و کمبود زیرساخت لازم، روند فزاینده فعالیت بدنی در سطح جهان به کندی پیش می رود. این مورد در کودکان و نوجوانان بخصوص در دوران پاندمی مشهودتر است. از هر ۴ کودک و نوجوان در جهان، ۳ نفر فعالیت بدنی کافی (۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا زیاد) را انجام نمی دهند. میزان فعالیت بدنی ناکافی در دختران کودک و نوجوان بیشتر از پسران است. وی باتاکید بر این که کودکان از والدین خود الگو می گیرند اظهار نمود: مهم ترین عوامل خطر رفتاری مانند تغذیه ناسالم، عادت های غلط زندگی، کمبود فعالیت بدنی و… نقشی عمده در ابتلاء به بیماری ها در کودکی و نوجوانی دارند. عضو شورایعالی آموزش و پرورش ضمن اشاره به اختلالات عضلانی-اسکلتی در کودکان و نوجوانان ابراز کرد: استفاده مداوم کودکان و نوجوانان از وسایل ارتباط مجازی بخصوص در دوران پاندمی کووید ۱۹ باعث گشته تا این اختلالات شایع تر گردد. اختلالات عضلانی، اسکلتی از عوامل اصلی ایجاد ناتوانی می باشد و میزان ابتلاء به اختلالات عضلانی، اسکلتی در دختران بیشتر از پسران است. معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به راهکارهای پیشنهادی اظهار داشت: دوره های خلاقانه جهت کودکان و نوجوانان، استفاده از فیلمهای ویدئویی می تواند سبک زندگی سالم را در این شرایط به بهترین نحو آموزش دهد تا فعالیت کودکان، رژیم غذایی متعادل، الگوی خواب منظم و بهداشت شخصی مناسب را به آنها یاد دهند. وی ادامه داد: اختلالات عضلانی-اسکلتی عبارتند از درد گردن، مشکلات ساختاری اسکلتی و انحنای ستون فقرات، تغییر شکل ستون مهره ها، کمردرد و بیرون زدگی دیسک مهره ها، درد و کشیدگی در عضلات مختلف بدن، سندروم تونل کارپ و درد استخوان دنبالچه هستند. باقری فرد اظهار نمود: ورزش منظم یک راهبرد مهم حفظ سلامتی در کودکان و نوجوانان است. ورزش کنترل وزن را تسهیل می کند، به افزایش استقامت استخوان ها کمک می نماید و عوامل خطر آفرین قلبی عروقی را بهبود می بخشد. هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه حرکات کششی برای رهاسازی این عضلات صورت گیرد. این تمرین ها به کاهش فشار و تنش وارده بر سیستم عضلانی اسکلتی و جلوگیری از بروز درد کمک می نماید. تمرین های کششی عضلات بین دو کتف و دست ها و ساق پا روش مناسبی برای کاهش خستگی و گرفتگی عضلات به حساب می آید. وی بیان نمود: ارتفاع صندلی دانش آموز باید قابل تنظیم باشد و بهتر است فرد صاف بنشیند و برای پیشگیری از صدمه ستون فقرات و گردن از پشتی مناسب استفاده گردد و دست و مچ در یک راستا و موازی با زمین و شانه ها در حالت آزاد و آرنج ها نزدیک بدن باشد و پاها صاف روی زمین یا روی زیرپایی مناسب قرار گیرد. عضو شورایعالی آموزش و پرورش افزود: صفحه نمایش هم باید در ارتفاع مناسب روبه روی صورت قرار گیرد تا نیازی به خم کردن گردن نباشد. والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند که در زمان استفاده از ابزارهای آموزش های از راه دور سر را خم نکنند و کاملاً گردن دانش آموز صاف، بدون زاویه باشد، بشکلی که هیچ فشاری به ستون فقرات وارد نشود. وی ادامه داد: هنگام کار با کامپیوتر و تلفن همراه، از قوز کردن و خم کردن گردن خودداری شود تا صدمه وارده به ستون فقرات کاهش پیدا کند. یکی از اساسی ترین مسائلی که باید مورد توجه مسؤلان آموزش و پروش و خانواده ها باشد، زمانبندی است. بهتر است آموزش مجازی بیشتر از ۳۵ تا ۴۰ دقیقه و حداکثر در چهار بخش زمانی در روز انجام نگیرد. معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به پیامدهایی دیگر دوران پاندمی کووید -۱۹ در کودکان و نوجوانان اظهار نمود: مطالعه ای در چین علایم افسردگی در ۴۳%، اضطراب در ۳۷%و ترکیب افسردگی و اضطراب در ۳۱% نوجوانان را در پاندمی کووید -۱۹ گزارش کرده و همینطور اختلالات رفتاری، کاهش عملکرد تحصیلی، کاهش مهارت تعاملات اجتماعی و افزایش احتمالی اعتیاد در نوجوانان و… این بیماری سبب ایجاد آنها شده است. وی با اشاره دانش آموزان با نیازهای ویژه، اظهار داشت: این دانش آموزان به هفت گروه آموزشی صدمه شنوایی، صدمه بینایی، کم توانی جسمی-حرکتی، کم توانی های ذهنی، اختلال های هیجانی-رفتاری، اختلال طیف اوتیسم، اختلال یادگیری خاص و ناتوانی های شدید و چندگانه تقسیم می شوند که باید آموزش های لازم و متناسب با شرایط و موقعیت زمانی و مکانی به آنها داده شود. عضو شورایعالی آموزش و پرورش ضمن اشاره به گام های مؤثر برای ایجاد مدرسه سالم اضافه کرد: برقراری همکاریهای بین بخشی و فرابخشی، به روز کردن سیاست ها، تقویت نظام هدایت کننده مدارس، تخصیص منابع، استفاده از شواهد علمی، تقویت همکاری مدرسه و جامعه، تقویت زیرساخت مدارس، طراحی برنامه های آموزشی مناسب، دسترسی معلمان به آموزش های حرفه ای، اطمینان از دسترسی به خدمات سلامت، دخیل کردن دانش آموزان در برنامه ها، جلب مشارکت والدین، کارکنان بهداشتی و جامعه محلی در برنامه ها و پایش و ارزشیابی برنامه ها موارد است که میتوان در ایجاد مدرسه سالم از آنها استفاده مؤثر کرد. باقری فرد همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش را یک لزوم انکارناپذیر دانست و اظهار نمود: در این راستا دستورالعمل کنترل و پیشگیری کووید ۱۹، نحوه حفاظت از دانش آموزان و کارکنان در مدارس، هر دانش آموز یک سفیر سلامت، تفاهمنامه های منعقد شده با وزارت آموزش و پرورش در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶و همینطور توافق نامه با وزارت آموزش و پرورش در مورد همکاری با برنامه سلامت دهان و دندان دانش آموزان و توافق نامه اجرایی برنامه خودمراقبتی همچون این موارد است. وی با تکیه بر این که سلامت در همه سیاست ها یک تعهد ملی است، خاطرنشان کرد: تشکیل دبیرخانه های سلامت در دستگاههای اجرایی بر مبنای مصوبات پانزدهمین جلسه شورایعالی سلامت انجام شده است. معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: اطلاعات مورد نیاز به منظور برنامه ریزی برای پیشگیری و کنترل بیماری ها موجود، تدوین برنامه ها و سیاست گذاری مبتنی بر اطلاعات معتبر، می تواند به نتایج قابل توجهی در پیشگیری و کنترل بیماری ها منتهی شود و در نهایت این که با همکاری وزارت خانه ها و سازمان های همکار میتوان گام بلندی در جهت پیشگیری و کنترل بیماری ها برداشت. باقری فرد اظهار نمود: تعطیلی مدارس از هم لحاظ جسمی و حرکتی و هم از لحاظ روحی و روانی صدمات جبران ناپذیری به دانش آموزان و به تبع آن به خانواده ها وارد می نماید. سلامت موضوعی فرابخشی است که جلب مشارکت تمامی ذی‎نفعان را می طلبد.


منبع:

0.0 / 5
541
1400/12/13
16:55:23
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , برنامه های آموزشی , تحصیل
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین