خانواده ها، مطالبه گر امور پرورشی باشند
به گزارش مدیریت آموزش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کمرنگ بودن خانواده ها در برنامه های پرورشی از دغدغه های ماست که کمتر از سوی ما برای این امر سعی شده که فرصتی برای خانواده ها فراهم نماییم تا همانند برنامه های آموزشی، در برنامه های پرورشی هم حضور داشته باشند و مشارکت کنند اظهار داشت: اقداماتی در این حوزه شروع شده و امیدواریم خانواده ها هم از ما در اینباره مطالبه داشته باشند.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، اصغر باقرزاده در نشست تخصصی خانواده و تربیت که در دفتر مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به اینکه خانواده رکن اصلی تربیت است و باید برنامه های وزارت آموزش و پرورش با خانواده ها منطبق باشد اضافه کرد: این امر بطور قطع با کمک انجمن های اولیاء و مربیان محقق می شود. البته ما برنامه هایی را در این خصوص طراحی و اجرا کرده ایم. بعنوان مثال برای نخستین بار جشنواره ای برای سرودهای خانوادگی شکل گرفت. جشنواره تکلیف هم از خانواده ها آغاز شد و بعد به سطح کشوری رسید و یا دانش آموزان به همراه والدین خود در مسابقات احکام شرکت کردند. این شروع کار است و امیدواریم خانواده ها هم از ما در اینباره مطالبه داشته باشند.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران هم با اشاره به اینکه مبحث خانواده موضوعی بسیار مهم و حیاتی می باشد، چونکه ساختار اصلی جامعه را تشکیل می دهد و حضور افراد را در نهادهای بزرگ اجتماعی بسترسازی می کند اظهار داشت: آموزش ها و تربیت خانواده محور باعث کمرنگ شدن صدمه های اجتماعی در جامعه می شود.
در ادامه این نشست نمایندگانی از انجمن های اولیاء و مربیان در زمینه امور تربیتی به ایفای سخن پرداختند و دغدغه های خویش را با وزیر آموزش و پرورش در بین گذاشتند که به صورت لیست وار به اهم این سخنان اشاره می شود:
ـ شکوه گودرزی: لابراتوار های مدارس ما بخصوص در مناطق کم برخوردار بسیار ضعیف هستند. اولیاء توانایی تأمین هزینه های این چنینی را ندارند و دانش آموزان از گردونه پژوهش عقب می مانند. خوب است که توجه ویژه ای به این مورد داشته باشید. تربیت دانش آموزان ما باید تمام ساحتی باشند. تقویت انگیزه معلمان، اهمیت ویژه قائل شدن برای آموزش خانواده ها، اصلاح محتوای درسی مطابق با نیاز روز جامعه از دیگر مطالبات اولیا از آموزش و پرورش است.
ـ صالحی: نیازمند حفظ فرهنگی بومی خود هستیم. بزرگترین اجتماع ما در مدرسه شکل می گیرد و عامل وحدت بخش است. مدرسه به معلمان دینی خوب نیاز دارد که داوطلبانه اقامه کننده احکام دینی باشند. فضای مجازی صدمه های بسیاری بر دانش آموزان ما تحمیل می کند، نیازمند هدایت و رصد بر استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی هستیم.
ـ لادن تیموری طولابی، رئیس انجمن مدرسه فرزانگان یک تهران: یکی از اشکالات موجود، فروش مواد دخانی به کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال در کیوسک ها و مغازه هاست. متوجه شده ام که قانونی برای فروش سیگار به کودکان زیر ۱۸ سال وجود ندارد و درخواست می کنم چنین قانونی وضع شود. پیشنهاد می کنم مشاورانی در مدارس به صورت ثابت مستقر شوند و همه بچه ها را از ابعاد مختلفی تحت نظر داشته باشند و غربالگری سلامت انجام دهند. انگیزه های معلمان را جهت کمک به تعلیم و تربیت بچه ها ارتقاء دهید. همینطور می خواهم اختیار سرویس مدارس به انجمن های اولیاء و مربیان داده شود.
- حجت الاسلام احمد اسلامی، مدرس حوزه و دانشگاه، منطقه ۱۷ آموزش و پرورش شهر تهران: خانواده اصلی ترین رکن تعلیم و تربیت است. امروز خانواده ها زیر بار فشارهای اقتصادی قرار دارند و بسیاری پدران باید دوشیفته کار کنند و فرصت چندانی برای تربیت فرزندان ندارند و در چنین شرایطی نقش و اهمیت انجمن های اولیا و مربیان در مدارس پررنگ می شود. تحکیم روابط مدرسه و اولیاء نتایج روشن و اثربخشی به دنبال خواهد داشت. نظارت مستمر بر عملکرد آموزشی و پرورشی معلمان بخصوص در دوره ابتدایی در مجموعه آموزش و پرورش ضروری به نظر می آید.
- قدمی، ولی دانش آموز، منطقه ۲ آموزش و پرورش شهر تهران: درخواست می کنم روی گزینش کادر مدارس تمرکز بیشتری صورت پذیرد و از مدیران مدارس توانمند استفاده گردد که مدرسه را به چالش نکشانند.
- سعید علی آبادی، رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه در منطقه ۱۴ آموزش و پرورش شهر تهران: درگیر نمره شده ایم، استرس بچه ها بسیار بالا رفته است و شایسته است اقدامات مکمل و پرورشی توسعه یابد تا از میزان استرس دانش آموزان کاسته شود. از وزیر و معاون پرورشی میخواهم که صدای بچه ها را بشوند و با آنها سخن بگویند، اگر شما پاسخ بچه ها را ندهید، دیگران هرطور بخواهند به آن پاسخ می دهند.
محسن نوری، مدیر مدرسه، منطقه ۲ آموزش و پرورش شهر تهران: برای رسیدن به ساحت های شش گانه سندتحول بنیادین باید دانش آموزان را در اختیار داشته باشیم. این تعطیلی های مکرر به امر آموزش لطمه می زند. برای تحقق تربیت، چهار محور مدرسه، منزل، مسجد و محله باید در کنار همدیگر قرار بگیرند در این صورت است که دانش آموزی با برخوردار از ساحت های تربیتی شش گانه تحویل جامعه می دهیم. قسمت هایی از منطقه ۲ کم برخوردار می باشند. به مدارس دولتی مناطق بالای تهران هم توجه کنید، همه مدارس در این مناطق لزوما برخوردار نیستند. بخشی از نیروهای ما در مدارس، نیروهای بازنشسته و با سن بالا هستند و نیازمند نیروی جوان هستیم.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب