سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاكید كرد؛
رسیدگی فوری به اعتراضات رتبه بندی معلمان
به گزارش مدیریت آموزش، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دیدار با تشکل های فرهنگیان اظهار داشت: یکی از مسائل فوری و جاری آموزش و پرورش رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی است.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضا مراد صحرایی با تبریک ایام ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق قبولی عبادت ها و نیایش ها در این ماه مبارک و تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) اظهار نمود: اولین نشست خویش را برای درک بیشتر مسائل آموزش و پرورش و معلمان به تشکل های فرهنگیان اختصاص داده ام، چونکه می دانم تشکل ها با کف مدرسه و معلمان ارتباط نزدیکی دارند. وی ضمن تشکر از تلاشهای وزیر پیشین آموزش و پرورش که در یک سال و نیم گذشته زحمت های زیادی برای نظام تعلیم و تربیت کشید، اظهار نمود: یکی از افتخاراتم تحصیل در دانشسرای تربیت معلم و خدمت بعنوان معلم در نظام تعلیم و تربیت کشور است و سطوح مختلف معلمی را طی کرده ام، بنابراین آموزش و پرورش را به خوبی می شناسم و آموزش و پرورش را دوست دارم و به علت همین شناخت و دوست داشتن بود که مسئولیت سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را با مشکلات بزرگی که این دستگاه عظیم پیش رو دارد، پذیرفتم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دستگاه تعلیم و تربیت یکی از بزرگترین دستگاههای کشور است و کسی که عهده دار این دستگاه را بر عهده می گیرد، مسئولیت بسیار سنگینی خواهد داشت، اظهار نمود: یکی از وظایف تشکل ها امید دادن است. بن مایع و ذات انقلاب، امید دادن است و مادامامی که انسان امید داشته است به خواسته های خود خواهد رسید. رابطه بین امکانات و پیشرفت، یک به یک نیست اما رابطه بین امید و پیشرفت یک به یک است، بنابراین آموزش و پرورش ما به امید نیاز دارد. امکان دارد، جایی امکانات باشد، اما بدون امید با وجود امکانات هم به خواسته ها نخواهیم رسید، بنابراین امید مهم ترین نکته ای است که باید بر آن تاکید نمائیم و در این خصوص باید دستاوردهای انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت بیان شود. وی افزود: معلمی مسئولیت سنگینی است و دارای جایگاه ویژه ای است، نباید شأن معلم به فهم دیگران مرتبط شود، شأن معلم در ارتباط با مأموریت معلم است، بنابراین نباید شأن معلم به حقوق و دریافتی معلم متصل شود، ازاین رو باید بعنوان متولی نظام تعلیم و تربیت شأن معلمان را حفظ و مسائل معیشتی آنان را حل نماییم و باید رسالت خویش را ایجاد و ارتقای شأن معلم بدانیم. صحرایی با اشاره به اینکه امام علی (ع) می فرمایند، جهل ریشه هر مصیبت و بلایی است و در جایی دیگر می فرمایند درد بی درمان جهل است، اظهار نمود: خیلی از مشکلات ما ناشی از جهل است، معلمان مسئولیت رسالت و آگاهی مردم را برعهده دارند، بنابراین معلمان مسئولیت و جایگاه خاصی دارند، چونکه معلم بر جهل نور می تاباند و به همین علت پیکان همه حملات دشمنان به سمت مدرسه است. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدرسه و معلم جایگاه ویژه ای در حکمرانی آموزش و پرورش دارند، اظهار داشت: حکمرانی آموزش و پرورش فقط از خیابان سپهبد قرنی تهران میسر نمی گردد، حکمرانی با خرد جمعی به نتیجه می رسد. حکمرانی در آموزش و پروش بدون مشارکت معلمان و خانواده ها و شنیدن صدای آنها به سرمنزل مقصود نمی رسد. باید مشکلات نظام تعلیم و تربیت از نگاه مدرسه بررسی شود و از جایگاه مدرسه برای آن چاره عرضه شود، چونکه اگر معلمان همراهی نکنند، هیچ برنامه ای قابلیت اجرایی سازی پیدا نخواهد کرد. صحرایی خاطرنشان کرد: نظام پیشرفت هر کشور در مدرسه شکل می گیرد و بر این اساس باید مدارسی را طراحی نمائیم که پیشرفت کشور را رقم می زند. وزیری خوب است که آموزش و پرورش را به مسئله اول آن کشور تبدیل نماید و هر کشوری که مسئله اول آن آموزش و پرورش باشد، پیشرفت خواهد یافت، چونکه بذر پیشرفت در مدرسه کاشته خواهد شد. وی در مورد اجرایی سازی سند تحول بیان نمود: مدرسه قرارگاه تحول است، بنابراین اجرایی سازی سند تحول باید مستقیماً از داخل مدرسه شروع شود. به علت این که برنامه های تحولی آموزش و پرورش از ستاد و ادارات آغاز می شود، معلمان از برنامه ها بی خبر هستند و بر این اساس آغاز هر برنامه تحولی باید از مدرسه باشد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به این که یکی از مسائل فوری و جاری آموزش و پرورش رتبه بندی معلمان است، اظهار نمود: دولت گذشته به علت مشکلاتی که رتبه بندی داشت و امروز ما با آن مواجه هستیم، رتبه بندی معلمان را به مدت ۳ سال اجرایی نکرد، اما وجود اعضای جوان در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم سبب شد تا همت کافی برای اجرای رتبه بندی ایجاد شود. صحرایی افزود: بیشتر از ۵۴ میلیون سند در حوزه رتبه بندی معلمان بررسی گردید که این مقدار سند آمار بسیار زیادی است و نشان از کار بزرگی است که در اجرای قانون رتبه بندی معلمان انجام شد. وی با تبیین سیاست های وزارت آموزش و پرورش در مورد رتبه بندی معلمان در سه مسیر، اظهار نمود: رسیدگی به اعتراضات معلمان در رابطه با رتبه های اعلام شده یکی از برنامه های آموزش و پرورش است که در این راه هم هدف، کمک به معلمان در کسب رتبه های خود البته بر مبنای قانون خواهد بود. صحرایی افزود: کارگروه نظارت تشکیل خواهد شد تا خصوصیت های متعارف رتبه ها مشخص شود و با هدف صحت سنجی و اعتبار بخشی، رتبه ها سنجیده خواهد شد تا کیفیت رتبه بندی افزایش یابد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هدف اصلی رتبه بندی بهبود کیفیت مدارس است، بنابراین باید مسیر رشد معلم را ترسیم نماییم، آموزش های خاصی برای توسعه شایستگی های معلمی باید برگزار گردد و معلم باید دائم به روز شود. دانش آموزان ما تغییرات بسیاری را تجربه می کنند، بنابراین باید برای به روز آوری معلمان در جهت هدایت نسل تلاش نماییم و تا وقتی که این کارها را انجام ندهیم، تحول اتفاق نخواهد افتاد. وی با اشاره به اینکه تشکل ها در تدوین برنامه هفتم توسعه، به آموزش و پرورش کمک کنند، اظهار نمود: برنامه های جاری نباید با سندهای بالادستی ابلاغی نظام به آموزش و پرورش، مغایرت داشته باشد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: اگر با هم کار نماییم، تکثیر می شویم و باید اصلی ترین دغدغه ما نظام تعلیم و تربیت باشد، بخصوص به کودکان و نوجوانان که در دوره ای زندگی می کنند که سرعت تغییرات زیاد است، بنابراین باید به آنها کمک نماییم که در این دنیای به سرعت درحال تغییر مسیر رشد صحیح خویش را پیدا کنند.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب