در گفت وگو با مدیریت آموزش تشریح شد
نتایج بررسی های دوره ای سلامت دانش آموزان
به گزارش مدیریت آموزش، سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در تشریح برنامه های بررسی های دوره ای سلامت دانش آموزان اظهار داشت: پنج درصد از دانش آموزان اختلالات عیوب انکساری، ۰.۷ درصد دانش آموزان اختلالات شنوایی، پنج درصد اختلال عضلانی و اسکلتی، ۱۶ درصد اضافه وزن و هشت درصد چاقی دارند.
دکتر صابر جباری در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به این که ۱۶ میلیون جمعیت دانش آموزی در حدود ۱۱۲ هزار مدرسه در کشور حضور دارند، اظهار داشت: این افراد نسل آینده ما هستند و هر آنچه در زمینه سبک زندگی سالم به آنها آموزش دهیم در آینده در ازدواج بهنگام و فرزندآوری بموقع آنها موثر خواهد بود و آنها هستند که آینده کشور را رقم خواهند زد.
ارزیابی دوره ای دانش آموزان در ۳ پایه تحصیلی او ضمن اشاره به ارزیابی های دوره ای که در مدارس صورت می گیرد، اظهار نمود: بخشی از این ارزیابی ها در بدو ورود به مدرسه برای نوآموزان صورت می گیرد که اغلب افراد با آن آشنایی کامل دارند، اما ارزیابی های سلامتی دوره ای در پایه های چهارم، هفتم و دهم هم باردیگر تکرار می شود. این ارزیابی ها توسط پزشکان مراکز جامع خدمات سلامت و یا مراقبین سلامت پایگاه های سلامت صورت می گیرد.
وی در رابطه با خدمات و بررسی هایی که در پایه های چهارم، هفتم و دهم عرضه می شود، توضیح داد: بررسی بینایی، شنوایی، سلامت پوست و مو، سلامت روانی و اجتماعی، معاینات قلب و عروق، معاینه ریه و مراقبت های عضلانی_اسکلتی صورت می گیرد.
وضعیت بروز مشکلات جسمی در دانش آموزان جباری در رابطه با نتایج این ارزیابی های دوره ای، اظهار نمود: پنج درصد از دانش آموزان اختلالات عیوب انکساری، ۰.۷ درصد دانش آموزان اختلالات شنوایی، پنج درصد اختلال عضلانی و اسکلتی، ۱۶ درصد اضافه وزن و هشت درصد چاقی دارند. شناسایی به هنگام این اختلالات بسیار مهم است؛ چونکه بعضی از این اختلالات در سطح یادگیری دانش آموز اثرگذار می باشد که باید در جهت رفع آنها اقدام نمود.
روند افزایشی چاقی و اضافه وزن در دانش آموزان وی ضمن اشاره به روند افزایشی چاقی و اضافه وزن دانش آموزان، بیان نمود: این مشکل بشدت به سبک زندگی و نوع تغذیه وابسته است و اگر تدبیر نشود با مصرف بی رویه فست فودها و عدم تحرک این مشکل جدی تر خواهد شد و امکان دارد در بزرگسالی مشکلاتی مانند کبد چرب، دیابت، پرفشاری خون و حتی ناباروری را به دنبال داشته باشد؛ درحالی که با پیگیری موثر در سنین پایین میتوان از بروز این دست بیماری های غیرواگیر در سالیان بعد جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: البته مشکل چاقی و اضافه وزن تنها مخصوص این گروه سنی نیست و متاسفانه نیمی از افراد جامعه به درجاتی از چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند اما، این امر در کودک و نوجوان اهمیت بیشتری دارد؛ چون که با آموزش و اصلاح سبک زندگی میتوان زودتر جلوی مشکل را گرفت. بعنوان مثال اگر باهمکاری وزارت آموزش و پرورش موفق شویم که به ورزش و تحرک بدنی بیشتر تاکید نماییم، درصدی از مشکلات کاسته می شود.
ثبت بررسی های دوره ای در پرونده الکترونیک دانش آموز سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، افزود: بعد از انجام بررسی های دوره ای تمام موارد در پرونده الکترونیک دانش آموز به ثبت می رسد و اگر مشکلی وجود داشته باشد به والدین هم اطلاع رسانی می شود. در صورتیکه این اطلاعات هم ذیل سامانه ارجاع به سطوح بالاتر انتقال یابد آن وقت خانواده می تواند با هزینه کمتری به مداوای فرزند خود بپردازد.
اختلال در تکامل اجتماعی، سوغات کرونا برای دانش آموزان او ضمن اشاره به صدمه های کرونا بر دانش آموزان، اظهار داشت: کرونا و خانه نشین شدن دانش آموزان مشکلاتی را رقم زد؛ همچون این که سبب کاهش سطح ارتباطات اجتماعی آنها شد و در واقع رشد و تکامل اجتماعی از نظر روانشناختی با کمی اختلال همراه باشد. از طرفی چون بخش زیادی از این افراد در کلانشهرها ساکن اند و زندگی آپارتمانی را تجربه می کنند مدام در خانه بودند و فعالیت فیزیکی و تحرک دانش آموز به حداقل رسید.
وی ادامه داد: در وهله سوم شخصیت نوجوان در این سنین در حال شکل گیری است و حضور بیش از اندازه در خانه ممکن بود به شکل گیری بحث و جدل میان دانش آموز و خانواده اش منجر شود. در نهایت هم مهارت مقابله با استرس و اضطراب هم در آنها کاهش پیدا کرد. برای مقابله با این مشکلات دستورالعمل هایی تدوین و به مدارس ابلاغ گردید و در عین حال وبینارهای آموزشی هم برای معلمین و مسئولین مدارس برگزار شد.
نظارت بر تغذیه دانش آموزان با افزایش فرهنگسازی جباری در رابطه با نظارت بر بوفه مدارس و تأثیر آن بر ترویج تغذیه سالم در دانش آموزان، خاطرنشان کرد: بخش بهداشت محیط وزارت بهداشت بر بوفه مدارس نظارت می کند اما بعضی از این بوفه ها وضعیت مناسبی ندارند. به نظر می آید اغلب دانش آموزان تغذیه خویش را از منزل به مدرسه می آورند و لازم است در این حوزه با آموزش و تغییر نگرش به این سبک تغذیه ای را به وجود آوریم. یعنی مثلاً دانش آموز لقمه نان و پنیر، میوه، نخودچی و کشمش، خرما، شیر و... با خود به مدرسه بیاورد و خانواده به سرعت به سمت تهیه خوراکی بسته بندی آماده نرود.
وی ادامه داد: از طرفی علت فروش محصولاتی با ارزش غذایی کمتر در بوفه مدارس وجود تقاضا است؛ البته این به مفهوم عدم نظارت بر بوفه ها نیست؛ اما اگر بتوان کاری کرد که تقاضای این نوع خوراکی ها وجود نداشته باشد، مهم تر است.
او ضمن اشاره به ادغام برنامه طب ایرانی در نظام شبکه، اظهار نمود: خیلی از موارد تغذیه مناسب در حوزه طب ایرانی معرفی شده است که می تواند در فهرست فروش بوفه ها قرار گیرد. در واقع اگر دانش آموز را از مصرف برخی خوراکی ها منع می نماییم باید خوراکی جایگزین سالم به او معرفی نماییم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا بسته حمایتی تغذیه ای به دانش آموزان مناطق محروم عرضه می شود یا خیر؟، اظهار داشت: در یک برنامه مشترک میان وزارت بهداشت و بنیاد مستضعفان بسته حمایتی به مادران آبستن و شیرده و کودکانِ تا پنج سال عرضه می شود اما متاسفانه در رابطه با مدارس مناطق محروم بسته ای نداشته ایم.
توقف ۷ ساله اجرای برنامه "شیرمدرسه" وی ضمن اشاره به متوقف شدن برنامه شیرمدرسه، بیان نمود: متاسفانه از سال ۱۳۹۵ تابحال این برنامه در مدارس اجرا نشده است و ما تلاش هایی داشته ایم که بودجه این امر مهم برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شود.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب