رصد و احصای مسائل دختران دانش آموز در ۴۹۹ شهرستان
مدیریت آموزش: به گزارش مدیریت آموزش، دبیر کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر وزارت آموزش و پرورش و مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی از پیمایش و رصد مسائل دختران در ۴۹۹ شهرستان در سطح کشور طی سه ماه گذشته اطلاع داد و اظهار داشت: احصای مسائل دختران در همه شهرستان ها و با همراهی ظرفیت های مردمی و جامعه نخبگانی و با عنایت به زیست بوم هر استان، صورت گرفته، نیازها و اولویت بندی مناطق بررسی و به دنبال آن برنامه تقسیم کار ملی در این حوزه درحال تدوین است.
شهره صادقی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به تشکیل کارگروهی تحت عنوان «کوثر» جهت شناسایی و حل مسائل تربیتی دختران دانش آموز از زمستان سال قبل اظهار نمود: کارگروه کوثر با استفاده از ظرفیت های مردمی و دولتی، جهت رسیدگی به مسائل دختران دانش آموز، اهدافی را پیگیری می کند.
وی ادامه داد: رصد صدمه های اجتماعی و مسائل در ارتباط با دختران، شناخت روند تغییرات، وضع موجود، شناخت عوامل تعیین کننده، عوامل خطر و ارتباط آنها با صدمه های اجتماعی از اهداف مهم کارگروه کوثر است تا از این طریق بتواند روند تغییرات را دیده بانی کرده و برنامه ریزی های مبتنی بر شواهد را انجام دهد.
بنابراعلام دبیر کارگروه کوثر وزارت آموزش و پرورش، جامعه هدف کارگروه کوثر هفت میلیون و ۴۵۹ هزار و ۷۲۲ دانش آموز دختر در ۳۶ هزار و ۱۴۰ مدرسه سراسر کشور است که از این تعداد چهار میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۱۴ دانش آموز در مقطع ابتدایی، یک میلیون و ۷۷۰ هزار و ۳۵۹ دانش آموز در مقطع متوسطه اول و یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۴۴۹ دانش آموز در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.
صادقی بیان نمود: قاعدتا طی این سال ها نهادهای مختلف اقداماتی در انجام پیمایش های مختلف داشته و هم آمارهایی جمع آوری شده است؛ اما هدفگذاری کارگروه به این نحو بود که بتوان متمرکز، نقطه هدف خویش را تا سطح مناطق آموزشی پیش ببریم.
وی اظهار داشت: به صورت مشخص طی یک بررسی عمیق همه مسائل شامل مشکلات، نقاط قوت و نقاط ضعف مورد رصد قرار گرفته است.
وی افزود: در این اقدام به دنبال نسخه واحد برای همه کشور نیستیم، براین اساس این کارگروه در سه ماه اخیر مبادرت به انجام پیمایش و جمع آوری داده های شهرستان ها و مناطق آموزشی کرده است؛ بگونه ای که بالغ بر ۴۹۹ شهرستان را در سرتاسر کشور مورد پیمایش و رصد قرار داده است.
مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی ضمن اشاره به این که هم اکنون اطلاعات جمع آوری و تحلیل شده اند و همینطور به موازات شروع پیمایش شهرستان ها، پیمایش مناطق آموزشی را هم شروع کرده ایم اظهار داشت: احصای نظام مسائل دختران در همه شهرستان ها و با همراهی ظرفیت های مردمی و جامعه نخبگانی و البته با عنایت به زیست بوم استانی صورت گرفته و درنهایت نیازها و اولویت بندی مناطق بررسی و به دنبال آن، برنامه تقسیم کار ملی در این حوزه درحال تدوین است.
صادقی افزود: هدف گذاری کارگروه کوثر برای به دست آوردن داده ها و مسائل و نقشه اجتماعی این مناطق بر اساس عوامل تعیین کننده و همینطور ظرفیت دستگاههای اجرایی کشور صورت گرفته و با استفاده از پتانسیل اعضای کارگروه کوثر، می توانیم نیازها و اولویت ها را شناسایی و سپس الگوها و برنامه های مبتنی بر وضعیت صدمه های اجتماعی دانش آموزان دختر در هر استان و شهرستان را با عنایت به شرایط آنها به کمک کارگروه های استانی اجرایی نماییم.
تشکیل دبیرخانه رصد صدمه های اجتماعی در تمام استان ها
وی ضمن اشاره به این که در این خصوص کارگروه کوثر اقدامات دیگری هم انجام داده و آن تشکیل دبیرخانه رصد صدمه های اجتماعی در تمام استان ها با شکل گیری کارگروه های استانی و شهرستانی است اظهار داشت: هدف از این جلسات که با حضور فعال مدیران کل استانی و دبیران قرارگاه برگزار می شود، مشارکت و همگرایی نیروهای جهادی و فعال درون سازمانی و برون سازمانی به منظور پرهیز از جزیره ای عمل کردن و همینطور پیشگیری از هدر رفت منابع، مداخلات بهنگام و اثربخش در حوزه جلوگیری از صدمه های اجتماعی در کف میدان و ایجاد مشارکت میان دستگاههای مختلف، طراحی و تدوین برنامه ها و الگوهای بومی، منطقه ای و استانی بوده است.
مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی افزود: در این خصوص در گذشته همواره برنامه ها و طرح هایی در زمینه آگاه سازی و مداخله سطح یک و دو از جانب دستگاههای کشوری طراحی شده و به استان ها ابلاغ می شد، ولی کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر امسال هدف گذاری متفاوتی دارد و بر مبنای وضع موجود، نیازها و اولویت ها، مطابق الگوی زیست بوم اجتماعی استان برنامه ریزی می شود.
صادقی با اشاره به اینکه برای شهرستان هایی که در حوزه صدمه های اجتماعی ریسک بالایی دارند، برنامه های مختلفی همچون برنامه های آگاه سازی و آموزش در جمعیت دختران دانش آموز، آگاه سازی در گروههای پرخطر و همینطور غربالگری ها و مداخلات لازم صورت می گیرد اظهار نمود: نقش کارگروه کوثر ارتباط بین بخشی دستگاه ها و نیروهای جهادی در زمینه تبادل داده و اطلاعات و تجمیع ظرفیت ها و امکانات دستگاه هاست.
وی ضمن اشاره به برگزاری اولین جلسه ستادی کارگروه کوثر با حضور نمایندگان ذی ربط از دستگاههای مختلف در روز نوزدهم اردیبهشت سالجاری اظهار داشت: رصد مسائل دختران، عرضه راهکار و برنامه مناسب جهت حل مسائل، تصویب و اصلاح قوانین، آئین نامه ها و دستورالعمل های در ارتباط با وضعیت تربیتی و آموزشی دختران، بسیج ظرفیت ها و امکانات درون و برون آموزش و پرورش و تعمیم نقش به متولیان تربیت دختران در کشور پیرو برنامه ریزی و سیاست گذاری در این خصوص همچون اهداف جلسه مذکور بودند.
دبیر کارگروه کوثر وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در این نشست امکانات و ظرفیت های دستگاههای متبوع برای استفاده و درج در سند تقسیم کار ملی اعلام و بررسی شدند. عرضه راهکار و برنامه مناسب جهت حل مسایل به واسطه تجمیع ظرفیت ها، مبحث برگزاری اولین جلسه کارگروه بود. در این نشست معاونین وزارت آموزش و پرورش، مشاوران بانوان وزارت خانه های بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی و گردشگری، ورزش و جوانان، کشور و مشاوران امور بانوان از سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد کانون های مساجد کشور، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج جامعه زنان کشور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز وکلا و روانشناسان قوه قضاییه و بنیاد عفاف و حجاب حضور داشتند.
منبع: olms.ir
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب