وزیر آموزش و پرورش خبر داد
اعتبارسنجی و صحت سنجی رتبه های قبلی معلمان در رتبه بندی
به گزارش مدیریت آموزش، وزیر آموزش وپرورش رتبه بندی معلمان را با اهمیت ترین برنامه آموزش وپرورش عنوان نمود و اظهار داشت: درحال بررسی اعتبارات، اعتبارسنجی و صحت سنجی رتبه های قبلی هستیم. مقایسه کار یک معلم عشایر با معلم و استادی که در شهر با بهترین امکانات کتاب و مقاله می نویسد، اشتباه است.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، رضامراد صحرایی در نخستین سفر خود به مشهد مقدس در نشست شورای معاونان و روسای ادارات آموزش وپرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه آموزش وپرورش بزرگترین دستگاه کشور است، اظهار داشت: مهم ترین نیاز ما این است که ارتباط اجزای این دستگاه عظیم را با هم هماهنگ کنیم؛ باید بررسی نماییم که چگونه اجزای آموزش وپرورش می توانند در کنار هم دقیق و درست کار کنند.
وی ادامه داد: روح و ذات پروسه آموزش وپرورش انضباط و ارتباط است. بزرگترین چالش آموزش وپرورش نیروی انسانی، بودجه و کمبود امکانات و تجهیزات نیست، بلکه چالش به خود مشغول شدن آموزش وپرورش است.
صحرایی مسیر قوی ساختن آموزش وپرورش را هماهنگی اجزای بدنه آموزش وپرورش با یکدیگر عنوان نمود و اظهار داشت: اگر در بخشهایی از آموزش وپرورش هماهنگ هستیم، هنر مدیران است اما باید این کار بطور سیستمی باشد، پس نباید با یک انتصاب، هماهنگی از بین برود.
وزیر آموزش وپرورش با انتقاد از رویه آموزش وپرورش به سبب نشان ندادن اقدامات خوب مجموعه اظهار داشت: در مدارس، کارهای بسیار خوبی به انجام می رسد، اما فقط کمبودها دیده و بیان می شود. آموزش وپرورش فقط در هنگام بهتان از خود دفاع میکند، در صورتیکه باید کنشگر باشیم.
وی با بیان مثالی از کنشگری آموزش وپرورش که در سال جدید صورت گرفت اظهار داشت: در امتحانات نهایی سالهای قبل زمانی که گفته می شد سوالات لو رفته، آغاز به پاسخگویی می کردیم، در صورتیکه این اتفاق نمی افتاد. امسال کنشگری را قبل از امتحانات نهایی شروع کردیم و پس از شروع امتحانات سوالات را منتشر کردیم، برای اینکه انتشار سوال پس از شروع آزمون به مدلول لو رفتن سوال نیست.
صحرایی اشاره کرد: امسال مسئولین می توانند از هر حوزه امتحانی که می خواهند بازدید کنند تا سلامت و امنیت برگزاری امتحانات آموزش و پرورش، به آنها اثبات شود.
وزیر آموزش وپرورش نکته سوم برای پیشرفت را تحول نامید و اظهار داشت: تحول ابتدا در ذهن و روح اتفاق می افتد، اینکه مانند دیگران فکر نکنیم. شهید آوینی می گفت؛ اگر کسانی که ایجادکننده تحول هستند از زمان خود تبعیت کنند تحول اتفاق نخواهد افتاد.
وی اظهار داشت: یک مطالعه از روندهای اداری نشان داده که با سیستمی و مکانیزه کردن کارها می توان نیروی انسانی را کم کرد و از این روش در امور اداری خود استفاده نکرده ایم.
صحرایی با اشاره به سخنی از شهید رجایی مبنی برآنکه «آموزش و پرورش یعنی وزارت تربیت و نگهداری معلمان؛ ساختمان چیزی نیست که نشود ساخت، ساختن معلم است که مشکل است» اظهار داشت: اگر بخواهیم آموزش وپرورش را به شکل انقلابی متحول نماییم، نقطه شروع آن از معلم و تربیت معلم است، وزارت آموزش وپرورش باید به معلمان بطور ویژه توجه کند، برای اینکه انجام هر تربیتی بر روی دانش آموزان، بوسیله معلمان امکان دارد. بر این اساس دانشگاه تربیت معلم یک سازمان جدا نیست و باید در بطن آموزش وپرورش باشد.
وزیر آموزش وپرورش اضافه کرد: توانمندسازی معلمان در تابستان در دستورکار قرار گرفته است، پس باید از فرصت تابستان برای این کار استفاده نمود. هر استان باید یک برش از سند تحول برای خود بومی سازی کند.
وی با قدردانی از اقدامات آموزش وپرورش خراسان رضوی و اداره نوسازی و توسعه و تجهیز استان اظهار داشت: ساخت استخرها، چمن های مصنوعی و این قبیل کارها، اقدامات ارزشمندی است و با این کارها می توان دانش آموزان را از فضای مجازی دور کرد.
وی رتبه بندی معلمان را با اهمیت ترین برنامه آموزش وپرورش عنوان نمود و اظهار داشت: درحال بررسی اعتبارات، اعتبارسنجی و صحت سنجی رتبه های قبلی هستیم. مقایسه کار یک معلم عشایر با معلم و استادی که در شهر با بهترین امکانات کتاب و مقاله می نویسد، اشتباه است.
صحرایی همین طور توجه به مسکن فرهنگیان، حضور صندوق ذخیره برای بهبود رفاه فرهنگیان و تکمیل ساختمان های نیمه کاره را از برنامه های پیش رو بیان کرد.
بنابراعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش وپرورش در آخر اظهار داشت: با وجود تمام مشکلات، امید به اصلاح خیلی زیاد است و این مهم با همراهی همه ارکان نظام تعلیم و تربیت اتفاق می افتد.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب