باقرزاده خبر داد
فعالیت ۷۲۰ مرکز مشاوره دانش آموزان با سامانه رصد
به گزارش مدیریت آموزش، معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: برای حدود ۶ هزار دانش آموز شناسایی شده که بشدت در معرض صدمه بودند برنامه هایی به کمک گروههای جهادی داشتیم.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، علی اصغر باقرزاده با اشاره به اینکه در اهمیت و لزوم رسیدگی به صدمه اجتماعی حوزه دانش آموزی شکی نیست، اظهار نمود: در حدود یک سال قبل که ما در آموزش و پرورش مستقر شدیم، سامانه نماد اصلاً به مرحله اجرای بین دستگاهی نرسیده بود. اتفاقات خوبی که در بعضی شهرها افتاده بود به صورت تبادل اطلاعات بین دستگاهی بود و سامانه به مرحله بعد از غربالگری و تشخیص میزان صدمه دیدگی بچه ها نرسیده بود. وی افزود: پیش از اجرای این تبادل اطلاعات با سامانه نماد، آموزش و پرورش مکلف شد برای یکپارچگی سامانه ها در پنجره واحد خدمات دولت عضو شود، ازاین رو آموزش و پرورش مجبور شد چند ماهی همه سامانه های خود حتی هدایت تحصیلی و رتبه بندی را تعلیق کند تا یکپارچگی صورت گیرد. با این وجود ما اطلاعات به دست آمده از سامانه نماد را در دستور کار خود قرار دادیم. در ۶ هزار مدرسه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز غربالگری شده بودند و اطلاعات آن بعلاوه اطلاعات سامانه رصد در اختیار مدیران هست. باقرزاده با اشاره به اینکه مدیران همین هم اکنون می توانند رفتارهای پر خطر دانش آموزان را در سامانه رصد ثبت کنند، در رابطه با سامانه "رصد" توضیح داد: سامانه رصد سامانه اطلاع رسانی بین مدرسه ای است که همه مدارس به آن وصل هستند و مدیران مدارس رفتارهای پر خطر دانش آموزان را در آن درج می کنند. این یک سامانه داخلی است. به قول معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش، اطلاعات به دست آمده از راه سامانه رصد و نماد در خیلی از استان ها در اختیار مراکز مشاوره وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است و از همین رو در یک سال قبل ۳۲ مرکز مشاوره وزارت آموزش و پرورش به ۷۲۰ مرکز مشاوره رسیده است. وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در همه مناطق خود و نواحی، مراکز رشد و مشاوره تربیتی دارد، اضافه کرد: در این مراکز، مشاور مستقر است. از طرفی ما خط ۱۵۷۰ را در یک سال قبل داشته ایم که این خط در جهت اطلاع رسانی صدمه اجتماعی کار می کند. پاسخگویی این خط از ۸ بامداد تا ۸ شب است و دانش آموز، اولیا، خانواده و معلم و… می تواند از این طریق فوریت روانی و اجتماعی را خبر دهد. ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار غربالگری ورود به مدرسه در سامانه نماد باقرزاده در پاسخ به این سؤال که چرا سامانه نماد قطع است؟، خاطرنشان کرد: سامانه نماد قطع نیست. این سامانه بخش های مختلفی دارد. بخش اول آن آموزش و غربالگری است که این بخش در آموزش و پرورش مهیا است. از اردیبهشت ماه که این سامانه در اختیار ما قرار گرفته است تا این لحظه غربالگری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد در قسمت ابتدایی انجام شده است. در قسمت ابتدایی معلمان و والدین سوالات را در رابطه با دانش آموز پاسخ می دهند. در قسمت متوسطه خود بچه ها هم این کار را انجام می دهند و در واقع به جز اولیا و مشاورین آنها، دانش آموزان هم به سوالات جواب می دهند. وی با تکیه بر این که سامانه نماد مشکل صدمه اجتماعی دانش آموزان را بر طرف نمی کند، اضافه کرد: این سامانه فقط اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد. ما درحال آماده سازی بخش کارتابل بین دستگاهی هستیم تا اطلاعات دانش آموزان را منتقل نماییم. انتقال اطلاعات خود مشکل قانونی، امنیتی و حفاظتی دارد. بخش انفورماتیک ما درحال رایزنی است که روشی را ایجاد نماید تا این اطلاعات را در اختیار دستگاههای موظف دیگر قرار دهیم. آموزش و پرورش در آموزش خانواده ها و بچه ها کار را جدی دنبال می کند. قبول داریم کار بشدت عقب است و باید چندین برابر وظیفه خود کار انجام دهیم اما سامانه درحال تکمیل شدن است. به قول معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش، میز نماد در بعضی استان ها بشدت فعال و در بعضی استان ها ضعیف است و در بعضی مناطق هم وجود ندارد. باقرزاده همینطور این را هم اظهار داشت که ارتباط میز نماد در تهران ضعیف است و افزود: بحث این نیست که ما نخواهیم، این سامانه را تقویت می نماییم. ما از مراکز مشاوره و مسئولین مراکز می خواهیم این ارتباطات را برقرار کنند. در ۵۰ درصد استان ها این ارتباطات کاملا برقرار است، در خراسان شمالی، همدان و بوشهر ارتباط ما برقرار است. وی در پاسخ به این سؤال که چرا غربالگری صدمه های اجتماعی دانش آموزان به هنگام مصاحبه برای ثبت نام در مدارس انجام نمی شود؟ توضیح داد: این امر برای برخی مقاطع می تواند درست باشد و برای برخی مقاطع درست نباشد. در مقطعی که معلم و مربی دانش آموز را می شناسد، درست است. معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در رابطه با چرایی عدم ارجاع دانش آموزان دارای صدمه اجتماعی به مراکز بهزیستی برای دریافت خدمات مددکاری، اظهار داشت: ما در شش ماهی که سامانه نماد را جدی دنبال می نماییم، ارجاعاتی به بهزیستی و قوه قضاییه و گروههای جهادی داشتیم. سال قبل برای حدود ۶ هزار دانش آموز شناسایی شده که بشدت در معرض صدمه بودند برنامه هایی به کمک گروههای جهادی داشتیم. ارجاع به بهزیستی هم به صورت ناقص در بعضی استان ها انجام شده است. باقرزاده اعتقاد دارد رکن صدمه های اجتماعی به ناامیدی، عدم نشاط، نداشتن هویت و مسئله ایمانی و اعتقادی بازمی گردد و برای رفع صدمه های اجتماعی در میان دانش آموزان باید این به این ارکان توجه کرد. وی در رابطه با اداره کل امور تربیتی و مشاوره و صدمه های اجتماعی معاونت پرورشی هم توضیح داد: از مصیبت های بزرگ معاونت پرورشی اینست که طی پنج شش سال گذشته سه اداره مهم را در یک اداره ادغام می کنند و اداره کل امور تربیتی، مشاوره و جلوگیری از صدمه اجتماعی می شود. از ۴۶۰۰ پستی که دولت قبلی حکم می کند باید از آموزش و پرورش کم شود، ۲۰۰۰ پست از معاونت پرورشی حذف می کنند. بودجه معاونت پرورشی امسال ۹۰۰ میلیارد تومان است که این یعنی ۰.۰۲ درصد بودجه کل آموزش و پرورش است. بودجه این دفتر هم ۲۲۰ میلیارد تومان است. معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در عین حال تصریح کرد: میز نماد را باید در تمام استان ها تشکیل دهیم. مشکلات و موانع تبادل اطلاعات را باید بر طرف نماییم. تبادل اطلاعات به این راحتی نیست، در یکی از جلسات مشاوره در مراکز مشاوره ما دختری مطلبی که نمی توانست به پدرش بگوید را به مشاور ما می گوید، اما فاصله اتاق مشاوره با جایی که پدر حضور داشت کم بود و پدر متوجه این مورد می شود. وقتی متوجه می شود چنان بر آشفته می شود که قصد کشت این دختر را داشته است اما بقیه مانع می شوند. ازاین رو تبادل اطلاعات به سادگی نیست و موانع قانونی و حفاظتی و اخلاقی دارد در حال حاضر در هیچ مدرسه ای مشاور مستقر، وجود ندارد وی در انتهای سخنان خود به برنامه هفتم توسعه و توجه آن به مباحث پرورشی هم اشاره نمود و توضیح داد: در برنامه هفتم دو نکته مهم می باشد، یکی از آنها احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی است. طی این ۱۵ سال قانون احیای معاونت پرورشی را داشتیم اما به نتیجه نرسید. در برنامه هفتم مکلف درج شده است که لوازم در ارتباط با قانون احیا فراهم گردد. نکته دوم تقویت معلمان و مربیان است که باید تا می توانیم تعداد ورودی های آموزش و پرورش را از دانشگاه فرهنگیان قرار دهیم تا فرصت آماده سازی مربیان وجود داشته باشد.
منبع: olms.ir
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب