نجفی پازوكی:
شیوه نامه ابلاغی مدارس برای اجرا باید داربست قوی داشته باشد
به گزارش مدیریت آموزش، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: قبلاً یک شیوه نامه نوشته می شد و بیشتر کلیشه اجرائی بود؛ شیوه نامه برای رسیدن به کف کلاس باید داربست قوی داشته باشد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، گردهمایی ۲ روزه معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش وپرورش استانها از امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران شروع شد. معصومه نجفی پازوکی در آئین شروع به کار این گردهمایی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی کرمان خصوصاً دانش آموزان شهید اظهار داشت: دانش آموزان شهید، غنچه هایی بودند که نشکفته در حادثه دلخراش گلزار شهدای کرمان پرپر شدند.
وی با اشاره به حضور در مراسم گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی کرمان اشاره کرد: هر شخصی در این مراسم حضور پیدا کرد و صحنه ها را از نزدیک دید و حوادث را لمس کرد، بهره خودرا برد و به شناخت لازم از فضای آن رسید.
نجفی پازوکی با اعلان اینکه فضای مزار شهید سلیمانی پس از حادثه، فضای خاصی شده بود و مراسم فرهنگی خاص و موکب های زیادی که برگزار شده بود، ساکت شده بود، اضافه کرد: فضای مدارس با به شهادت رسیدن دانش آموزان که ۱۲ نفر از آنها در مقطع ابتدایی بودند و داغدار بودن خانواده ها، فضایی حماسی بود.
نجفی پازوکی ابراز کرد: امیدواریم با احساس مسئولیت در این راه تا حد توان در نوع خدمت رسانی و برنامه کاری آن چه حق دانش آموزان و کودکان ایرانی است، تلاش نماییم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: جمع امروز دارای ادبیات و رویکرد یکسان است و این فرصت مغتنمی برای یادگیری و تقویت در انجام امور است.
وی با اعلان اینکه پروپوزال چگونگی مدل اجرای کار در آموزش ابتدایی ۲ سال قبل به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آمده بود، اظهار داشت: مدلهای علمی برای برنامه درسی گوناگون است اما این مهمست که وقتی به مرحله اجرا می رود، چگونه باید باشد که بدانیم از وقت و منابع بصورت بهینه استفاده می نماییم. این مدل ۲ سال قبل بررسی گردید و چون خیلی قوی نبود به جایی نرسید.
وی با اعلان اینکه نداشتن نقشه راه موجب می شود که اولویت ها شناسایی نشود و جریان کارها ما را با خود ببرد از برنامه ریزی دور شویم، اظهار داشت: از همان ابتدای شروع کار در معاونت آموزش ابتدایی، توجه و تمرکز ما این بود که به یک مدل برسیم و همه بر روی یک مسیر اتفاق نظر داشته باشیم و طبق آن پیش برویم.
نجفی پازوکی با اشاره به مدل مدنظر اشاره کرد: این مدل ۴ فاز دارد که طبق هر مدل دیگری فاز اول آن برنامه ریزی و تهیه سند استراتژیک است. فاز دوم، برنامه عملیاتی مبتنی بر سند استراتژیک و فاز سوم، مرحله اجرا و فاز چهارم نیز مرحله سنجش و ارزیابی بصورت تعاملی است.
کیفیت آموزش در مقطع ابتدایی مد نظر است
معصومه نجفی پازوکی در حاشیه گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش وپرورش سراسر کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وقتی می خواهیم راهبری امر کیفیت را در آموزش ابتدایی داشته باشیم، مسیر باید آنقدر دقیق و حساب شده باشد که هدررفت منابع، انرژی و نیروی انسانی و… نداشته باشیم و همه چیز بر روی ریل دقیق خودش انجام شده و تمام جوانب کار، سنجیده شود تا مطمئن باشیم که مسیر دقیق و درستی را در پیش گرفته ایم.
وی با اعلان اینکه مدل راهبری آموزش ابتدایی ۴ مرحله دارد، اشاره کرد: مرحله نخست این است که برنامه ریزی دقیق یعنی سند استراتژیک داشته باشیم. هر مجموعه ای برای داشتن برنامه دقیق و علمی و اتصال درست تمام اجزایش باید یک سند استراتژیک داشته باشد که برمبنای مدل SWOT برآوردی از وضع موجود داریم و نگاه می نماییم که واقعیت کلاس درس در آموزش ابتدایی به چه چیزهایی باید توجه گردد. نخستین هدف این است که بچه های لازم التعلیم در سنین آموزش در مدرسه باشند. هدف دوم پس از حضور در مدرسه، فضای آموزشی است که باید به روز، استاندارد و با کیفیت باشد که توانمندسازی معلم در این جهت بسیار اهمیت دارد. سپس منابع کافی و محتوایی متنوع را به معلم باید بدهیم.
برنامه ریزی دقیق برای مشارکت دانش آموزان منجر به مدرسه محوری می شود
نجفی پازوکی اضافه کرد: سپس باید فضا و تجهیزات کافی را هم در اختیار معلم بگذاریم و پس از آن باید فناوری لازم جهت استفاده از آن تجهیزات را هم فراهم نماییم و سپس به سنجش و ارزشیابی باید توجه کرد و سپس از نهادهای بیرونی که در آموزش ابتدایی می توانند کمک کنند هم باید کمک گرفت.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه اگر همه این ها دقیق باشد به مدرسه محوری می رسد و مدرسه به تنهایی می تواند برنامه ای دقیق برای همه کارها داشته باشد، اظهار داشت: سند استراتژیک در ذیل همه اهداف خود، راهبرد دارد و ذیل راهبردها نیز راه حل دارد و نقشه راهش دقیق است و این حاصل عملکرد یک ونیم سال قبل معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش است.
وی ابراز کرد: از رسانه ها انتظار می رود کمک کنید که یک گفتمان سازی را رواج دهیم و برای این کار از همه ظرفیت رسانه ای خود استفاده کنید و فکر کنید چه کار کنید تا انتقال این مطلب برای مخاطبان جذاب باشد و با اشاعه این مدل علمی، پایه گذاری یک جریان شوید که وابسته به شخص نیست.
جزئیات فاز دوم برنامه عملیاتی آموزش ابتدایی
نجفی پازوکی با اعلان اینکه فاز دوم، نوشتن برنامه عملیاتی متناسب با اهداف، راهبردها و راه حل ها است، اظهار داشت: وقتی یک برنامه عملیاتی نوشته شود بطور کامل تا مرحله اقدام می رود. بطورمثال اگر نخستین برنامه در این سند، کودکان لازم التعلیم و انسداد مبادی بی سوادی بود، اقدام عملیاتی این برنامه، شناسایی و جذب کودکان است که به استانها ابلاغ می شود و همه استانها در جریان قرار می گیرند که برمبنای برنامه باید کارها را تنظیم کنند.
وی با اعلان اینکه ابلاغ برنامه به تنهایی کافی نیست و شیوه نامه دقیق برای تک تک برنامه ها باید تدوین شود، اضافه کرد: در فاز سوم، یکی از برنامه ها از روی جدول مربوطه که به استانها ابلاغ گردیده، انتخاب و در طول مسیر هم بطور کامل پایش می شود و مراقبت ها و دقت هایی به انجام می رسد تا یک برنامه باکیفیت در استانها اجرا شود و خیالمان راحت باشد که برنامه مربوطه به کف کلاس رسیده است.
شیوه نامه برای اصلاح رویه گذشته در آموزش ابتدایی
نجفی پازوکی افزود: مسیری که طی می نماییم، قبلاً یک شیوه نامه نوشته می شد و بیشتر کلیشه اجرائی بوده تا این که یک ساز و کار کیفی قوی داشته باشد. شیوه نامه برای رسیدن به کف کلاس باید داربست قوی داشته باشد. در صورتیکه شیوه نامه ها قبلاً به استانها ارسال می شد و به فهم سطحی می رسیده اما الان وقتی که شیوه نامه نوشته می شود، سطحی اجرائی نیست و هدف ها را در راه می توان پایش کرد که تا چه اندازه محقق شده اند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: بجای این که وقت و انرژی خودرا برای کار کردن به عمق موضوع، صَرف نماییم به حد سطحی که زودبازده است، بسنده می نماییم اما وقتی کار عمیق بخواهیم انجام دهیم باید صبور باشیم و پای برنامه بنشینیم تا به کف کلاس برود و ببینیم که اتفاق مورد نظر می افتد. باید یاد بگیریم که در آموزش ابتدایی اگر می خواهیم تحول ایجاد شود همه صبوری کنند و شلوغی های اضافی که اولویت نیست را برای ارتقای کیفیت کف کلاس حذف نمایند.
تغییر رویکرد از سنتی به تحولی نیاز به یک مدل دارد
وی با اعلان اینکه این مدل برای همه پایه ها و همه درس ها است، اظهار داشت: هدف نهایی مدل این است که اتفاقی که کف کلاس می افتد با آن چیزی که قرار بوده باشد، خیلی متفاوت می باشد و نتیجه این است که همه می گویند خروجی آموزش وپرورش ضعیف است و بچه ها اهل تفکر نیستند چون مسیر اجرا کلیشه ای و غلط و سنتی است. تغییر و تحولی که باید صورت گیرد بر مدار همین مدل است و اگر معاونان آموزش ابتدایی استانها خودشان مسیر را باور کنند و به اجرای مدل بروند، اتفاق مورد نظر می افتد و اگر می خواهیم تغییر رویکرد اتفاق بیفتد، یک مدل و مسیر می خواهیم که همه به آن وفادار باشیم.
نجفی پازوکی اشاره کرد: در فاز سوم یعنی پایش و اجرا خیلی باید دقت نماییم. مجبوریم به مدت یک ماه با تمام استانها هر روز همراه باشیم تا مطمئن باشیم که تمام کارها انجام شده است. در این مرحله باید کارها را جزءبه جزء نماییم تا مطمئن شویم که با اقتضائات استانها دقیق و سر جای خودش به انجام می رسد.
سفر به استانها در امتداد اصلاح مدل آموزش ابتدایی
وی با اعلان اینکه وقتی این نظارت ها صورت گیرد به گام آخر می رسد که نظارت و ارزیابی است، اظهار داشت: همه برنامه هایی که در سند استراتژیک گفته شده و همه دقت های لازم انجام شده باید نظارت و ارزشیابی شود. بازدیدهای استانی در این مرحله شروع می شود و در بازدیدها نیز این طور نباید نباشد که بگویند همایش داریم و شما دعوت هستید بلکه می خواهیم اگر به استانی می رویم با یک تیم برویم. در این بازدیدها بررسی می نماییم که برنامه ها و راهبردها در دل اجرا چگونه است و سفر به استانها ادامه مدل است و سفر نمایشی نیست.
نجفی پازوکی با اعلان اینکه ۳ گام اول مدل فعالیت تا آذرماه سال جاری انجام شده است، اظهار داشت: نظارت های استانی را از دی ماه شروع کردیم. گام یک و ۲ را در اردیبهشت و خرداد به معاونان استانها گفتیم و گام سوم را در تابستان و پاییز اجرا کردیم و الان گام چهارم را از دی ماه آغاز نموده ایم.
ارزیابی استانها بصورت تعاملی است
وی با تأکید بر این که همه این کارها نیازمند ابزارهای علمی است، اظهار داشت: ابزارهای این مدل، کامل شده و هدف در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی سراسر کشور این است که ۴ مرحله مذکور را با هم و بطور کامل پیش برویم و ابزارها را یکی یکی توضیح دهیم. به معاونان می گوئیم که مدل را مثل ما در نظر بگیرند و کار راهبری را انجام دهند و خودشان را درگیر روزمرگی نکنند.
نجفی پازوکی با اعلان اینکه مدل ارزیابی ما تعالی است و این طور نیست که استانها را در رنکینگ قرار دهیم و بگوییم فلان استان ضعیف علم کرده است، اشاره کرد: رنک کردن نهایی استانها به انتها سال تحصیلی و حدود تیرماه می رود. الان مدل نظارت ما تعالی است یعنی وقتی در استانی می بینم که یکی از برنامه ها ضعیف است، بررسی می نماییم که شاید اِشکال در جایی از خود ستاد باشد. مدل کامل نشان میدهد که کدام یک از ستاد، استان، منطقه، مدرسه یا کلاس مشکل دارد. وقتی بدانیم لطمه ها کجاست، برطرف می شود.
برنامه های آموزش ابتدایی در راستای تقویت برنامه درسی و شایستگی محوری است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: همه برنامه هایی که در آموزش ابتدایی داریم در راستای تقویت برنامه های درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و همین طور شایستگی محوری است. یعنی بچه های ابتدایی را تا سطح حافظه محوری نبریم بلکه باید به سمت کسب شایستگی بروند. همکاران ما اگر در این راه بتوانند به یک همگرایی برسند و ۴ گام را در اجراهایشان رعایت نمایند، راندمان بالا می رود و افزایش راندمان یعنی از تمام ظرفیت ها درست استفاده کنید.
وی با اعلان اینکه از همه استانها نیازسنجی کرده ایم و همه برنامه هایی که متناسب با سند استراتژیک داریم، متمرکز است، اشاره کرد: برنامه ها مشترک است اما جدولی در فرم های نظارت برای برنامه های خلاقانه استانها داریم که خلاقیت استانها با تمام استانهای دیگر به اشتراک گذاشته می شود تا آن برنامه را پیش ببرند.
نجفی پازوکی اشاره کرد: بخش مهم همایش ما این است که یک مدل و نقشه راه به همه همکاران ارائه کردیم که از این به بعد طبق آن عمل کنند.
معاونان آموزش ابتدایی استانها شبکه سازی شده اند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه بخش دوم بحث ما دبیرخانه ها هستند، اظهار داشت: دبیرخانه ها یک شبکه سازی در کل کشور است و همه معاونان آموزش ابتدایی ۳۲ استان را با ۱۵ دبیرخانه شبکه شده اند بطوریکه ۳ نفر از معاونان، عضو هر دبیرخانه هستند و همه آنها در سیاست گذاری تمام برنامه های آموزش ابتدایی دخیل می شوند و وقتی همه دخیل شوند، آنها هم پای کار هستند وگرنه هر استان کار خودش را انجام می دهد.
وی با اشاره به برخی عناوین برنامه ها اظهار داشت: همچون برنامه ها شامل انسداد مبانی بی سوادی (بازماندگان از تحصیل) و موضوع مهمی تحت عنوان توانمندسازی معلمان است که خیلی روی آن وقت گذاشته ایم. چون اعتقادمان این است که اگر معلم، قوی باشد با دست خالی هم می تواند دانش آموزان را به آنجا که باید برساند، می رساند.
نجفی پازوکی با اعلان اینکه علت این که این همه روی معلم کار می نماییم، می خواهیم معلم ابتدایی را از رویکرد های سنتی و کلیشه ای جدا کرده و به سمتی ببریم که دانش آموز را به روشی هدایت نکند که چون تعدادشان زیاد است همه باید ساکت بنشینند و کار گروهی انجام ندهند، اشاره کرد: در صورتیکه فضای آموزش ابتدایی، فضای مشارکتی است و بچه ها باید گروه بندی شوند و موقعیت یادگیری را در اختیار قرار دهیم اما متأسفانه همچنان معلمان ما با روش سخنرانی، کلاس را مدیریت می کنند.
توانمندسازی معلمان یکی از با اهمیت ترین برنامه هاست
وی با اعلان اینکه متأسفانه انعکاس کارهای کیفی دشوار است و کسی هم حوصله پرداختن به آنرا ندارد و آموزش به سمتی نرفته که به کیفیت آن فکر نماییم، اضافه کرد: افزود: یکی از با اهمیت ترین برنامه ها در توانمندسازی معلم، تجهیز منابع آموزشی در کلاس درس است که یکی از با اهمیت ترین آنها کتابخانه کلاسی است. اگر کتاب به کلاس برود و ۳ بار در هفته و هر بار ۲۰ دقیقه در طراحی آموزشی معلم باشد، دانش آموزان را به تحلیل و بررسی و درک می رساند اما اگر فقط عادت نماییم که در کنار تخته، یک مطلب را بارها توضیح دهیم، نتیجه نمی دهد چون روش غلط است.
نجفی پازوکی افزود: موضوع بعدی در منابع آموزشی، بسته هایی برای اول ابتدایی است. بسته های زبان آموزی، طراحی آموزشی را با مدل روز به معلم یاد می داد. بیشترین مشکل را در اول ابتدایی داریم و اگر پایه زبان آموزی درست شکل بگیرد، تغییر را می توانیم رقم بزنیم.
عدالت آموزشی و توجه به دانش آموزان عشایر در برنامه ها پُررنگ است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه عدالت آموزشی و توجه به دانش آموزان عشایر در برنامه ها پررنگ است، اظهار داشت: در بازدیدهایی که از استانها داشتیم، متوجه شدیم بچه های عشایری به لحاظ شناختی نسبت به بچه های دیگر در شهرها فاصله دارند و خانواده ها نیز به علت سبک زندگی، خیلی نمی توانند به لحاظ فرهنگی و اجتماعی به بچه ها کمک کنند و بچه تنها است همین طور اگر سال تحصیلی برای دیگر بچه ها ۹ ماه است برای آنها به علت کوچ، سال تحصیلی هم کوتاه است که در این بحث باید محتوای آموزشی را غنی و ساعات آموزش را طولانی نماییم تا بتوانیم در بحث عدالت آموزشی، خلاء شناختی بچه ها را پر نماییم.
وی اشاره کرد: نتیجه بحث این شد که استان با یک شیوه نامه نمی رود کار را انجام دهد و به کف کلاس برساند و ما در ستاد باید دقیق تر و با وقت گذاری بیشتر با استان همراه شویم و به همفکری برسیم و گفتمان مستمر از اینجا آغاز می شود.
منبع: olms.ir
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب