به میزبانی یارستان كودكستان صورت گرفت؛
بررسی چالش های حوزه کتاب کودک با حضور فعالان تعلیم و تربیت
به گزارش مدیریت آموزش، عدم توجه به بوم و فرهنگ ایرانی، کمبود نیروی متخصص در زمینه تصویرگری، ویراستاری، نویسندگی و شعر کودک همچون چالش های حوزه کتاب کودک عنوان شد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، اولین جلسه بررسی چالش ها و فرصت های حوزه کتاب کودک، در ساختمان سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و به میزبانی یارستان کودکستان برگزار گردید.
سلسله نشست های یارستان کودکستان با عنوان «زیمان کودکی» به معنای زیست بوم کودکی، با هدف احصای چالش ها و فرصت های زیست بوم کودکی و ریشه یابی آنها برای حل درست مسائل طراحی شده است.
این نشست با حضور دکتر مجتبی همتی فر؛ رئیس سازمان ملّی تعلیم و تربیت کودک و دکتر مسعود تهرانی؛ معاون پژوهش سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و نویسندگان، ناشران، مروجان و فعالان متخصص و باتجربهٔ حوزهٔ کتاب کودک برگزار گردید.
در این جلسه نویسندگانی چون منصوره مصطفی زاده، زهرا محسنی فرد، نسترن پورصالحی و معصومه توکلی، به بیان نکات خود در مورد چالش ها و فرصت های حوزه کتاب کودک پرداختند.
فهرست چالش های حوزه کتاب کودک
در این نشست، نکات فراوانی از جانب حضار عنوان شد و ۳۵ چالش در چارچوب فهرستی تهیه گردید.
پس از بحث و گفتگو ۸ چالش اصلی از دیدگاه صاحب نظران به شرح زیر احصا گردید:
- نبود سیاست های لازم برای ترویج کتاب و کتاب خوانی در نهادهای دولتی و همگانی نبودن ساز و کارهای حمایتی؛
- کمبود نیروی متخصص در زمینه تصویرگری، ویراستاری، نویسندگی و شعر کودک و بسته شدن مسیر تربیت نیروی متخصص که قبل از ین توسط کانون پرورش فکری و نشریات کودک رقم می خورد؛
- عدم وجود شفافیت در مراکز ارزیابی و انتخاب کتاب کودک
- کمبود کتابفروشی و کتابخانه های کودک در سرتاسر کشور
- نقش کم رنگ رسانه های عمومی در معرفی و ترویج کتاب
- عدم توجه به بوم و فرهنگ ایرانی
- حذف رشته کتابداری و جای خالی مدیریت دانش در حوزه کتاب کودک
- ضعف فرهنگ مطالعه در خانواده و عدم درک اهمیت کتابخوانی کودک در خانواده.
برای بررسی راهکارهای پیشنهادی متناسب با این چالش ها نیز، نشست آتی بزودی برگزار می شود.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب