رئیس فرهنگستان علوم تاكید كرد

ضرورت تعریف مشترک از مرجعیت علمی

ضرورت تعریف مشترک از مرجعیت علمی

به گزارش مدیریت آموزش، رییس فرهنگستان علوم با تأکید بر ضرورت تعریف مشترک از مرجعیت علمی اظهار داشت: باید الگوی مرجعیت بر طبق مزیت بومی و ملی داشته باشیم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، محمدرضا مخبردزفولی در نشست مرجعیت علمی در فرهنگستان علوم با تکیه بر ارائه تعریف واحد از مرجعیت علمی اظهار داشت: در نخستین گام باید به نقطه مشترک در مرجعیت علمی برسیم تا بدانیم که هدفمان از مرجعیت علمی چیست، باید برای مرجعیت علمی یک چارچوب مشترک پیدا نماییم. اگر اینطور شود یک گام بزرگ رو به جلو برداشته ایم و آن وقت می توانیم درباره ی اجزا و ابعاد آن تصمیم گیری نماییم.
وی ادامه داد: باید به این مساله توجه گردد که اگر تعاریف گوناگون از مرجعیت علمی ارائه شود و هر کس از ظن خود آنرا پیش ببرد در نهایت نتیجه ای برای کشور نخواهد داشت. پس باید الگوی مرجعیت بر طبق مزیت بومی و ملی داشته باشیم.
وی افزود: در این راه لازم است نظر ات علمی خودمان را در علوم تجربی، کاربردی و حتی در علوم انسانی در معرض دید جهانیان قرار دهیم. یعنی ترسی از این که مباحثه ها و نظریه های اسلامی یا علوم انسانی خودمان را طرح نماییم، نداشته باشیم. پس رقابت جهانی را نباید به هیچ عنوان کنار بگذاریم.
به گفته ی ایشان، حضور در رقابت های جهانی به مفهوم پذیرفتن همه قواعد و ضوابط آنها نیست بلکه باید نظریه های ما نیز در آنها گنجانده شود. اینها آن نکاتی است که وجه تمایز ما می شود. یعنی باید تجربه مثبت بشری مورد استفاده قرار گیرد و ظرفیت تمدنی خودمان را هم در آن باز نماییم. اگر این کار را کردیم می توانیم به نقطه بعدی برسیم.
رییس فرهنگستان علوم عنوان کرد: هر دانشمندی می خواهد زکات علم خودش را نشر دهد، در عرصه های علمیه پرورش شاگرد مدنظر است و آن کسی که مرجع می شود و به سطوح بالا می رسد، کتاب یا حاشیه کتب می نویسد. البته همه علما و مجتهدین کتاب جدید ننوشتند بلکه برخی خلاقیت ها و نوآوری هایشان را در قالب حاشیه کتب منتشر نموده اند، در حقیقت انتشار علم را با کتاب منتقل می کنند.
مخبردزفولی اظهار داشت: انتشار علم در نظام دانشگاهی لزوما مانند حوزه های علمیه نیست و در کنار کتاب، مقاله نیز مدنظر است، در دانشگاه هنوز به نوشتن کتاب مرجع عادت نکردیم. پس این نقص ماست و باید به سمتی برویم که جسارت نوشتن کتاب های مرجع در سطح جهانی را پیدا نماییم و دیگران برای یادگیری یافته های جدید علمی به این کتابهای مرجع مراجعه کنند تا نتیجه آن پیشرفت علمی و ترویج زبان فارسی به عنوان زبان علم شود. واقعیت این است که هم مقاله و هم کتاب باید مدنظر باشد.
وی با تأکید بر خلق ثروت اظهار داشت: بزرگترین خلق ثروت استادان دانشگاه، تربیت نیروی متخصصی است که به اداره کشور کمک می کنند و هیچ ثروتی قابل مقایسه با این ثروت نیست، خصوصاً اگر تربیت نیروی انسانی متخصص واجد دوبال علم و ایمان باشد.



5.0 / 5
284
1403/04/02
12:11:36
تگهای خبر: دانشگاه , كتاب , متخصص
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین