كاظمی مطرح كرد؛
باید کاری کنیم معلم هیچ دغدغه ای نداشته باشد
به گزارش مدیریت آموزش، وزیر آموزش وپرورش با اعلان اینکه اگر می خواهیم اقدام بزرگی در نظام تعلیم و تربیت ایجاد نماییم باید قدر معلمان را بدانیم، اظهار داشت: ما باید به نحوی عمل نماییم که معلم هیچ دغدغه ای نداشته باشد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، علیرضا کاظمی وزیر آموزش وپرورش در اختتامیه دومین رویداد بین المللی الف تا با اشاره به بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید اظهار داشت: امیدواریم مهری پرنشاط و امید آفرین را شروع نماییم. وی با تقدیر از فرهنگیان که بار اصلی تعلیم و تربیت بر دوش آنهاست، اظهار داشت: من به عنوان یک معلم این افتخار نصیبم شده است که در خدمت جامعه معلمین، دانش آموزان و خانواده های آنان و مجموعه نظام تعلیم و تربیت باشم اما همه می دانیم این نظام تعلیم و تربیت با انباشتی از مسائل و مشکلات مختلف مواجه می باشد. وزیر آموزش وپرورش اشاره کرد: زمانی می توانیم به آموزش و پرورشی پیشرو و تمدن ساز برسیم که آموزش وپرورش دغدغه و مسئله اصلی همه ملت باشد. اما متأسفانه آن چه که تا حالا دیده و شنیده ایم؛ انباشتی از مسائل حل نشده است؛ با وجود همه تأکیدات مقام معظم رهبری این آرزوی دیرینه ایشان در بخش های مختلف محقق نشده و آموزش وپرورش به جایگاه واقعی خود نرسیده است و معلمان هنوز مرجعیت علمی خودرا در جامعه پیدا نکرده اند. کاظمی اظهار داشت: اگر می خواهیم اقدام بزرگی در نظام تعلیم و تربیت ایجاد نماییم باید قدر معلمان را بدانیم و دو عنصر و دو مؤلفه مهم مدرسه و معلم را بر صدر بنشانیم. ما باید به نحوی عمل نماییم که معلم هیچ دغدغه ای نداشته باشد. وی با اعلان اینکه باید نظام تعلیم و تربیت را در راه اصلی خود حرکت دهیم اظهار داشت: نگاه کوچک انگارانه به نظام تعلیم و تربیت باید از بین برود. تربیت پیچیده ترین عمل در نظام هستی است و اگر پیچیده ترین مسئله و مهم ترین ماموریت جامعه بشریت تربیت است پس باید مهم ترین ماموریت یک حکومت باشد. همه باید به اجرای سند تحول بنیادین پایبند باشند وزیر آموزش وپرورش اضافه کرد: آن چه مقرر است با همه توان و در کنار هم همدلانه آنرا دنبال کنیم؛ پایبندی همه ما به میثاق است و آن میثاق چیزی نیست جز تحقق سند تحول بنیادین آموزش وپرورش. برای تحقق سند تحول بنیادین مجموعه ای از اقدامات باید رقم بخورد. وی با اعلان اینکه برای تحقق سند تحول ماموریت های گوناگونی بر عهده ماست اظهار داشت: قسمتی از ماموریت ها ناظر به طراحی بخشی ناظر به اجرا و بخشی ناظر به پشتیبانی است؛ اما یکی از مهم ترین و مؤثرترین بخش ها همین الگوسازی و نمونه سازی است که در رویداد الف تا می بینیم. وی با اعلان اینکه نمونه سازی و الگوسازی در راه سند تحول یکی از حلقه های مفقوده در نظام تعلیم و تربیت بوده است اظهار داشت: بااینکه جسته و گریخته در بعضی از بخش ها و در قالب برنامه های مختلف شاهد نشان دادن الگوهای جزئی بودیم اما هیچ گاه این الگوها در سراسر کشور دیده نمی شد. کاظمی با تأکید بر این که می توانیم اتفاقات خوبی را در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنیم اظهار داشت: با یک فکر و ایده خوب و با یک معلم خلاق و توانمند و با یک مدیر با انگیزه نشان می دهیم که فکر و انگیزه های خوب تا چه حد می تواند همه نداشته های ما را پر کند. کاظمی با تأکید بر این که باید قدر معلمان و مدیران الگو و نمونه خودرا بدانیم اظهار داشت: اگر مقرر است قله سازی و نمونه سازی اتفاق بیفتد صرف برگزاری یک رویداد الف تا این امر محقق نخواهد شد. وی با اشاره به لزوم انتقال تجربه ها و انتشار دستاوردهای رویداد الف تا در بدنه نظام تعلیم و تربیت اظهار داشت: بنظر می رسد برای آن چه مقام معظم رهبری دراین زمینه اندیشیده و طرح کرده اند؛ راهی طولانی در پیش داشته و نیاز به همفکری و هم اندیشی بیشتری داریم. مهم ترین مخاطب رویداد «الف تا» معلمان و مدیران مدارس هستند کاظمی با اشاره به این که مهم ترین مخاطب رویداد الف تا معلمان و مدیران هستند، اظهار داشت: زمانی می توانیم این تجربیات را به دوردست ترین نقاط کشور برسانیم که زمینه دسترسی همه معلمان و مدیران را به این تجربیات به مفهوم واقعی فراهم نماییم. اگر مقرر است این اتفاق بیفتد باید سال آینده رویداد الف تا را به دل استانها و شهرستان ها ببریم و با دو رویکرد (منطقه ای، استانی) و ملی دنبال نماییم. البته باید از موازی کاری و هدر رفت منابع در عرصه های مختلف پرهیز نماییم. وی خطاب به حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ما باید به عنوان متولیان نظام تعلیم و تربیت کاری نماییم که از توان مدیریتی این الگوهای مدیریت در بالاترین سطوح مدیریت کشور هم استفاده نمائیم. ما باید نظام مدیریتی آموزش وپرورش را به افراد محدودی منحصر نکنیم. باید زمینه را برای حضور گسترده و مؤثر این نخبگان حوزه تعلیم و تربیت در حوزه های علمی و تربیتی و مدیریتی و اجرائی مهیا نماییم. کاظمی در آخر اظهار امیدواری کرد با عنایات خداوند متعال و دوده عصمت و طهارت و و با همکاری و همفکری همه صاحب نظران اتفاقات خوبی در حوزه انتقال تجربیات رقم بزنیم.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب