وزیر بهداشت:

ادامه تحصیل در مقاطع مختلف پزشکی تبدیل به یک معضل شده است

ادامه تحصیل در مقاطع مختلف پزشکی تبدیل به یک معضل شده است

به گزارش مدیریت آموزش، وزیر بهداشت با تأکید بر این که ادامه تحصیل در مقاطع مختلف پزشکی تبدیل به یک معضل شده است، اظهار داشت: یعنی وقتی فردی که می خواهد درس بخواند باید در مقاطع مختلف، تعهد خدمت خارج از مرکز را بگذراند و وقتی فوق تخصص می شود، سن او بالا و دارای خانواده است که حتی ممکنست همسر وی در شهری دیگر باشد؛ باید این معضلات را به تدریج کاهش دهیم چونکه فشار تحصیلی بیش از اندازه، منجر به فرار می شود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی در آیین تکریم و معارفه معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: اساس دین، حکمت و فلسفه رسالت انبیا خصوصاً حضرت محمد(ص)، ارتقای مکارم اخلاقی در سطح جامعه بوده است و این ارتقای اخلاق بدون همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی با سایر حوزه ها، موفقیت آمیز نخواهد بود.
وی اشاره کرد: اخلاق حرفه ای با سفارش و نصحیت شکوفا نمی شود بلکه باید در دوران تحصیل به تدریج از رفتار و برخورد اساتید، ملکه ذهن و رفتار دانشجویان شود. بعدا همانگونه که استاد با دانشجو و بیمار برخورد کند، دانشجو نیز همین رفتار را با بیمار تکرار می کند.
دکتر ظفرقندی افزود: در دوره ای که مسئول دانشگاه علوم پزشکی تهران بودم، یکی از فارغ التحصیلان به بنده مراجعه و برای استخدام و فعالیت، ابراز علاقه کرد. وقتی پرونده و وضعیت تحصیلی وی در دانشگاه و مدرسه را نگاه کردم، همه نمرات بالا بود اما در پرونده وی نوشته شده بود که با بیماران برخورد تندی دارد از او دلیل این رفتار را سوال کردم که علت آنرا تکرار و یادگیری رفتار استادش عنوان نمود.
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه اخلاق حرفه ای در عمل باید جاری شود، اظهار داشت: در مبحث اخلاق باید به اخلاق حرفه ای و عمومی توجه ویژه ای نماییم. باید به دانشجویان یاد بدهیم که غصه، درد و رنج بیماران و مردم، غصه، درد و رنج آنها هم باشد. باید با همدیگر و همکاران مهربان باشیم و محیط کار، سرشار از الفت و مهربانی باشد.
وی خواهان واگذاری مسئولیت امور فرهنگی و دانشجویی به دانشجویان شد و اشاره کرد: این که ما مسئول باشیم و دانشجویان را به اردو، مراسم و کارهای ورزشی ببریم، درست نیست بلکه آنها باید مسئول این کارها باشند و ما هم همراهی نماییم. دانشجویان بیشتر دوست دارند که با اساتید خود در کارهای فوق برنامه، ورزشی و فرهنگی شرکت نمایند که آنجا می شود اثرگذاری کرد و کار باید در راه رهرویی صورت گیرد.
دکتر ظفرقندی اضافه کرد: یکبار که خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم ایشان ابراز خوشی کردند از این که ما با دانشجویان مان کارهای ورزشی و اردویی داشتیم و با آنها همراهی می کردیم.
وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت تقویت تعلق ملی بین دانشجویان، اشاره کرد: باید تعلق به این کشور و آب و خاک را در میان دانشجویان تقویت نماییم و یاد بدهیم تا ملکه ذهن آنها شود. این ضعف ماست که دانشجو پس از اتمام تحصیل، به آسانی وطن خودرا ترک کند این مهاجرت ها، سوخت سرمایه است؛ با چه تلاش و زحمتی این سرمایه ها را ساخته و پرورش می دهیم بعد میوه و محصول آن نصیب کشور دیگری می شود.
وی اشاره کرد: برای کاهش مهاجرت نخبگان و نیروهای انسانی، باید مشکلات آنها را شناسایی و برطرف نماییم. مشکلات آنها هم کم نیست و ابعاد اجتماعی و اقتصادی دارد. ادامه تحصیل در مقاطع مختلف پزشکی تبدیل به یک معضل شده یعنی وقتی فردی که می خواهد درس بخواند باید در مقاطع مختلف، تعهد خدمت خارج از مرکز را بگذراند و وقتی فوق تخصص می شود، سن او بالا و دارای خانواده است که حتی ممکنست همسر وی در شهری دیگر باشد؛ باید این معضلات را به تدریج کاهش دهیم چونکه فشار تحصیلی بیش از اندازه، منجر به فرار می شود.
دکتر ظفرقندی ایجاد محیط کار جذاب برای فارغ التحصیلان و نیروهای انسانی را مهم ارزیابی و عنوان کرد: تامین معیشت فارغ التحصیلان و افزایش تسهیلات از با اهمیت ترین اقداماتی است که باید انجام دهیم که تقویت معیشت و تسهیلات، به ماندگاری نیروها کمک زیادی می کند.
وزیر بهداشت بر لزوم تقویت خوابگاه های متاهلین در دانشگاه های علوم پزشکی اصرار کرد و اظهار داشت: تقویت این خوابگاه ها علاوه بر نقش مهم در جوانی جمعیت، تسهیل در ادامه تحصیل است؛ هم اکنون 41 هزار دانشجوی متاهل در دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند اما کل خوابگاه های متاهلین یک هزار و 169 باب است که در بودجه سال آینده، اعتبار مناسبی برای این کار در نظر گرفته ایم.




منبع:

5.0 / 5
88
1403/07/18
14:15:11
تگهای خبر: استخدام , تحصیل , دانشگاه , شركت
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین