امانی مطرح كرد؛

وزرای پیشین آموزش و پرورش فرصت اجرای سند تحول را نداشتند

وزرای پیشین آموزش و پرورش فرصت اجرای سند تحول را نداشتند

به گزارش مدیریت آموزش، دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از علل عدم اجرای سند تحول بنیادین، عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر در جلسه یک هزار و چهل و سومین (۱۰۴۳) جلسه شورایعالی آموزش و پرورش با حضور رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورایعالی و سایر اعضای آن، در نهاد ریاست جمهوری برگزار گردید. در این نشست محمود امانی دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش ضمن اشاره به سیر تکوینی و تاریخی این شورا اظهار داشت: شورایعالی آموزش و پرورش مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه در قالب سیاست های کلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه است. وی ادامه داد: ریاست شورایعالی آموزش و پرورش با رئیس جمهور است و در غیاب وی، وزیر آموزش و پرورش ریاست جلسه را به عهده خواهد داشت. امانی ضمن اشاره به ماده ۴ تشکیل شورایعالی آموزش و پرورش عنوان کرد: هیچیک از مقررات آموزشی و پرورشی کشور که با وظایف شورایعالی آموزش و پرورش مربوط است پیش از تصویب در شورا رسمیت نخواهد یافت. دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش با تکیه بر ماده ۵ قانون این شورا ابراز کرد: مصوبات شورایعالی آموزش و پرورش در حدود اختیارات قانونی شورا برای مؤسسات ذی ربط لازم الاجرا است. این مصوبات بعد از تأیید رئیس شورا توسط دبیرکل به مؤسسات مربوط ابلاغ خواهد گردید. امانی افزود: اعضای شورایعالی آموزش و پرورش سه دسته اند. اعضای رسمی که دارای حق رای می باشند، اعضای وابسته (شامل معاونان وزیر آموزش و پرورش و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت که به تناسب مبحث دعوت می شوند) و ناظران مجلس شورای اسلامی که در آن عضویت دارند. وی ادامه داد: این شورا دارای ۸ کمیسیون و ۳ کمیته کارشناسی و تخصصی است که طرح ها، برنامه ها و موضوعات در رابطه با حوزه آموزش و پرورش را که از جانب رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش و یا ۸ نفر از اعضای شورایعالی آموزش و پرورش به آن ارجاع داده می شود مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار داده و نظرات و پیشنهادهای خویش را اعلام می کنند تا در صورت صلاحدید در صحن علنی شورایعالی مورد بررسی و تصویب قرار گیرند. دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش ضمن اشاره به مصوبات این شورا اظهار داشت: مصوبات این شورا شامل اسناد تحولی، اسناد سیاستی، اساسنامه ها، آیین نامه ها، برنامه های درسی و تربیتی، شاخصهای آموزش و پرورش، اهداف دوره های تحصیلی و غیره است. وی ضمن اشاره به ماده ۶ قانون تشکیل این شورا عنوان کرد: این شورا وظایف و اختیارات متنوعی را برای سیاستگذاری و قانون گذاری در زمینه مسائل و موضوعات در رابطه با حوزه آموزش و پرورش کشور که بوسیله مجلس شورای اسلامی به آن داده است، بر عهده دارد. دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش ضمن اشاره به نقش و کارکردهای این شورا در نظام تعلیم و تربیت کشور تصریح کرد: این شورا متعلق به همه مردم است که بزرگترین سرمایه آن اصالت، استقلال و اتقان مصوبات آن می باشد. امانی اظهار داشت: اصالت یعنی شأن، جایگاه و قدمت شورایعالی آموزش و پرورش؛ شورایی که انسان های بزرگ و برجسته ای در آن حضور داشته اند و با سیاست گذاری های خود به فرزندان مردم خدمت کرده اند. وی ضمن اشاره به دومین سرمایه شورایعالی عنوان کرد: استقلال؛ قانون تشکیل شورایعالی، نظام اداری مستقل، ثبات مدیریت، کمیسیون های کارآمد و…این استقلال سبب گشته است تا در دولت های مختلف تعاملی سازنده بین شورایعالی و وزارت آموزش و پرورش به وجود بیاید امانی ضمن اشاره به سومین سرمایه شورایعالی اظهار داشت: اتقان مصوبات (کار کارشناسی، فنی و تخصصی)، چنین موضوعی مسئولیت بزرگی را متوجه شورایعالی می کند و سبب می شود تا نقش سیاست گذاری به خوبی ایفا شده و به نهادهای قانونگذار مانند مجلس شورای اسلامی کمک نماید. دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش در ادامه عنوان کرد: یکی از خصوصیات شورایعالی آموزش و پرورش، ثبات مدیریت و آرامشی است که بر آن حکم فرماست، این خصوصیت سبب شده است بعنوان یک تکیه گاه مطمئن برای نظام تعلیم و تربیت عمل کند. وی ادامه داد: این شورا همواره نقطه ای بوده است که به انباشتگی تجربیات کمک کرده و بطور دقیق تر از سال ۱۳۹۰ که سند افتخارآمیز تحول بنیادین تصویب و ابلاغ گردید، همواره پیگیر اجرای آن از جانب وزارت آموزش و پرورش بوده است. امانی ضمن اشاره به این که لازمه اجرای سند تحول بنیادین، ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است خاطرنشان کرد: یکی از علل عدم اجرای سند تحول بنیادین، عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است. بدین صورت که از سال ۱۳۹۰ زمان تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین، هشت وزیر و چهار سرپرست به وزارت آموزش و پرورش آمده اند که هیچکدام از آنان فرصت لازم برای اجرای برنامه های سند نداشته اند. در ادامه این جلسه اعضای شورایعالی آموزش و پرورش دیدگاه ها، نظرات و پیشنهادهای خویش را در رابطه با موضوعات و مسائل مختلف آموزش و پرورش بیان نمودند.


منبع:

5.0 / 5
239
1403/07/23
08:10:07
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , تعلیم و تربیت
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین