دو اولویت مهم کاری معاون جدید آموزشی وزارت بهداشت
به گزارش مدیریت آموزش، معاون آموزشی وزارت بهداشت «شنیدن صدای بی صدایان و ایجاد عدل و عدالت» را دو اولویت مهم فعالیت خود برشمرد و اظهار داشت: ایجاد عدل و عدالت فقط مربوط به قشر ضعیف جامعه نیست گاهی در محیط دانشگاهی شاهد می باشیم صدای اساتیدی که انتقاد می کنند و خواهان اصلاح و بهبود وضعیت موجود هستند شنیده نمی گردد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، سیدجلیل حسینی در آیین تودیع و معارفه معاون آموزشی وزارت بهداشت، سلامت را یکی از با اهمیت ترین مولفه های پیشرفت یک جامعه دانست و اظهار داشت: در بین ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری که لازمه هر پیشرفتی است، همین طور تربیت نیروی انسانی عالم و ماهر در نیل به اهداف سازمانی نظام سلامت بیشترین نقش را دارد و حضور متخصصین ماهر در کشور موجب پیشرفت چشم گیر آن خواهد شد و برعکس مهاجرت نخبگان ضربه شدیدی به بنیان های پیشرفت و توسعه در کشور وارد خواهد نمود.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: عنوان مسئولیت و ماموریت سازمانی که بر عهده اینجانب گذاشته شده است؛ یعنی معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دو نکته و کلید واژه اساسی و قابل تأمل وجود دارد. اولی واژه آموزش است که مستقیما به علم آگاهی و دانایی مربوط می شود که هر سه عناوین مقدس در فرهنگ همه ادیان الهی بخصوص دین مقدس اسلام است که دانش و آگاهی را مبنای کمال و فضیلت آدمی می شناسد هل" یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون" به همین دلیل از این منظر آموزش بستر تعالی و تکامل جوامع بشری و البته زیربنای اصلی پیشرفت و توسعه پایدار می باشد. دوم آن چه قداست این عنوان را در حوزه ماموریت ما دو چندان بلکه ده چندان می کند پیوند امر آموزش با پزشکی است؛ چونکه پزشکی عهده دار تامین و بازیافت ارزشمندترین گوهر وجودی پس از حیات یعنی سلامت انسان است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: ازاین رو می توان اظهار داشت که هر نوع و سطحی از تلاش در راستای ارتقای آموزش پزشکی در سطح کشور نتایج مستقیم مبارکی همچون ارتقای سطح سلامت فردی و اجتماعی مردم، بهینه سازی کیفیت، زندگی لذت بردن از حیات و کاهش هزینه های تامین سلامت را در پی خواهد داشت همه اینها به طور مستقیم بستر پیشرفت همهجانبه رفاه و توسعه پایدار را فراهم می کنند در مقابل اما هر نوع قصور و تقصیر در امر آموزش پزشکی خدای نکرده می تواند به از دست رفتن حیات شهروندان، بیشتر شدن نتایج بیماری و درد و رنج بیماران یا حتی گسترش فقر و جهل و اتلاف سرمایه های ملی و پتانسیل های نیروی انسانی مولد جامعه منجر شود.
به قول حسینی، بعنوان یک اولویت ملی و حتی تکلیف شرعی باید همه کسانیکه دستی بر آتش آموزش پزشکی در کشور عزیزمان دارند بر خداوند متعال توکل و عزم جزم کنند که با کمک هم بتوانیم پتانسیل های ارتقای آموزش پزشکی در همه مراکز آموزش پزشکی کشورمان را به فعلیت برسانیم. کافی است از منظر این آیه کریمه قرآنی به موضوع نگاه نماییم که هر کس جانی و نفسی را نجات دهد، گویی جان همه بشریت را نجات داده و هر کس موجب از دست رفتن حیاتی شود و مرگی بیافریند گویی همه بشریت را به قتل رسانده است پس هر تلاشی در راستای ارتقای آموزش پزشکی می تواند به مدلول احیای بشریت و زنده داشتن انسانها تلقی شود و بالعکس.
این مقام مسئول به اولویت معاونت آموزشی وزارت بهداشت اشاره نمود و اظهار داشت: تحقق عبارت "شنیدن صدای بی صدایان و ایجاد عدل و عدالت" است که از نقطه نظرات رییس جمهور بوده است، در واقعیت دانشگاه متعلق به استاد و دانشجوست و سایرین در خدمت اساتید و دانشجویان هستند که مسیر و امکانات لازم را برای ایشان فراهم نموده تا منجر به پیشرفت و ارتقای آموزش در دانشگاه شود.
وی تصریح کرد: ایجاد عدل و عدالت فقط در ارتباط با قشر ضعیف جامعه نیست؛ گاهی در محیط دانشگاهی شاهد می باشیم نه فقط صدای اساتیدی که انتقاد می کنند و خواهان اصلاح و بهبود وضعیت موجود هستند هم شنیده نمی شود؛ بلکه با مداخله های نابه جا و فراقانونی مورد بی مهری قرار می گیرند و به اجبار محدود به کنج اتاقی می شوند. این صدا باید شنیده شود و اصلاح نگاههای ناصحیح رویه های نامناسب و بازگشت به عدالت گم شده در جهت رفع موانع پیشرفت همهجانبه دانشگاه ها میسر شود.
معاون وزیر بهداشت افزود: با عنایت به تکلیف برنامه هفتم پیشرفت و تاکید رییس جمهور و وزیر بهداشت جهت استقرار نظام پزشک خانواده و ارجاع حوزه معاونت آموزشی نیز نیازمند همراهی با این هدف است، ازاین رو ضروری است توجه ویژه ای بر آموزش تیمی و بین حرفه ای داشته باشیم که نقشی کلیدی در تربیت تیم های بهداشتی درمانی مجهز برای مواجهه با پیچیدگی های روز افزون مراقبت های مدرن دارد.
به قول حسینی، از راه آموزش بین حرفه ای تیم پزشک خانواده در نظام ارجاع با تیم درمان و مراکز درمانی مرتبط خواهد شد و می توانیم با ارتباطات میان تیمها از دانشگاه تا سطوح مختلف پیشگیری ارزیابی و تصمیم گیری نتایج درمان بیماران را بهبود بخشیم. یادگیری مبتنی بر تیم، احترام متقابل و توسعه مهارت های مشترک را تقویت کرده و موانعی را که امکان دارد به ناکارآمدی در پروسه مراقبت و نظام ارجاع منجر شوند، برطرف می کند. پشتیبانی از این نوع آموزش به معنای سرمایه گذاری در سیستم مراقبت بهداشتی کارآمد و بیمار محور است که در آن بیماران از خدمات یک تیم هماهنگ و با کیفیت بهره مند می شوند.
حسینی اظهار داشت: همین طور با عنایت به آینده آموزش پزشکی در ایران هوش مصنوعی می تواند نقشی حیاتی در تبدیل مؤسسات ما به دانشگاه های نسل چهارم و پنجم ایفا کند این دانشگاه ها دیگر محدود به نقش های سنتی آموزشی و پژوهشی نیستند؛ بلکه بر نوآوری تعاملات بین المللی و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی تمرکز دارند ترکیب هوش مصنوعی با آموزش تیمی و بین حرفه ای به تقویت مهارت های کلیدی مانند تفکر انتقادی و سازگاری در نسل آینده متخصصان ما کمک کرده، توانایی حل چالش های واقعی در سیستم بهداشتی را نیز بالا می برد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار نمود: این امر دانشجویان را آماده می سازد که با تکنولوژی های جدید در بهداشت و درمان آشنا شده و از تحلیل های مبتنی بر داده ها برای بهبود نتایج درمانی بیماران بهره گیرند.
وی اظهار داشت: نباید فراموش نماییم که طب ایرانی و اسلام چند سده پیشتاز و پیش قراول و راهبر طب جهانی بوده است. در سردر دانشکده پزشکی پاریس که چند قرن از عمر آن می گذرد مجسمه بزرگی از ابن سیناست که نشانه وامداری طب غرب از طب ایرانی است. باید تلاش نماییم که با ارتقای آموزش پزشکی جایگاه شایسته و بایسته جهانی خودرا بازپس گیریم با پذیرش و بکارگیری هوش مصنوعی دانشگاه های ایران می توانند بعنوان پیشرو در راه نوآوری قرار گیرند و اطمینان حاصل کنند که فارغ التحصیلان ما برای ارتقای کیفی مراقبت های بهداشتی از سطوح ابتدایی تا سطوح تخصصی آماده اند.
حسینی اضافه کرد: با وجود پیشرفت های چشم گیر در گسترش دانشگاه ها به همه استانهای کشور و حفظ توان علمی و مهارتی و استفاده حتی الامکان از تکنولوژی های نوین متاسفانه در حفظ سطح علمی بعضی از دانشکده ها با چالش های جدی رو به رو هستیم. تامین اعضاء هیات علمی و عدم ماندگاری آنان در محیط های دانشگاهی و مهاجرت این مشکلات را شدیدتر کرده تا جایی که تمایل اعضاء هیات علمی جوان برای ادامه کار در دانشگاه ها کاسته شده است با استفاده از آموزش نوین و فاصله گرفتن از اقدامات گران قیمت و کم بازده اختصاص منابع مناسب به پیشگیری و بهره گیری از ظرفیتهای بخش خصوصی می توانیم از نظام سنتی و ناکارآمد فاصله بگیریم و با حفظ میراث پرارزش گذشته گان شرایط سلامت آیندگان را مهیا نماییم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: دغدغه اینجانب بعنوان سکاندار آموزش در نظام سلامت، ارتقاء توان علمی دانشگاه ها و محور قرار دادن و توانمندسازی اعضاء هیات علمی و فراگیران شامل دانشجویان در همه سطوح دکتری تخصصی (Phd) و دستیاران تخصصی و فوق تخصصی و کارکنان حوزه سلامت و لطمه شناسی مشکلات چالش های این حوزه با استفاده از خرد جمعی و مشورت با اصحاب ایده و نظر در تمامی سطوح خواهد بود.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب