تحقق اهداف دولت در نظام آموزش، در گرو ایجاد انگیزه در معلمان است
به گزارش مدیریت آموزش، رئیس جمهور در جلسه بررسی کیفیت آموزش و مهارت های پایه ای دانش آموزان اظهار داشت: تحقق اهداف دولت در نظام آموزش در گرو افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه در معلمان، با پشتیبانی های مستمر است.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، مسعود پزشکیان بامداد امروز (دوشنبه) در جلسه «بررسی کیفیت آموزش و مهارت های پایه ای دانش آموزان»، ضرورت ایجاد تحول در ساختار، برنامه، مدیریت و منابع آموزش و پرورش را بعنوان راهبرد مهم دولت برای تقویت و ارتقای نظام آموزشی کشور مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: در قسمت ساختار ما باید به دنبال تغییر فضای کلاس های درس باشیم و در این خصوص ضروری است فضای کلاس و محیط های آموزشی، متناسب با نیازها، وضعیت و اقلیم هر منطقه طراحی شود.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه از نظر ما کلاس درس خوب و ایده آل، کلاسی است که به جای معلم، دانش آموز محور باشد، در آن کار گروهی شکل بگیرد و سیستم ارزیابی در آن ایجاد شود، خاطرنشان کرد: اگر مبنای آموزش ما به محصلین بر محور «بداند- بتواند» باشد، ضروری است که محیط های آموزشی ما برای توانمندسازی دانش آموزان متناسب سازی و میدان عمل بیشتری برای آنها فراهم گردد که در این خصوص میتوان از الگوهای جهانی در بهره گیری از فضای مجازی، ابزارها و محیط های متنوع آموزشی استفاده نمود.
پزشکیان عنوان کرد: تغییر ساختار کلاس درس مبتنی بر کار گروهی، علاوه بر ایجاد رقابت سالم و رشد علمی هم زمان دانش آموزان، تا حد زیادی مشکل کمبود فضاهای آموزشی را هم مرتفع خواهد نمود.
رئیس جمهور در ادامه ضمن اشاره به ضرورت تغییر در روش های آموزشی متناسب با اقلیم و شرایط هر شهر و استان، پیوند انگیزه، دانایی و مهارت در فضاهای آموزشی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: گاهی مشاهده شده آموزش های درسی به دانش آموزان هیچ ارتباط و تناسبی با نیازها و شرایط محل زندگی آنها نداشته و در نتیجه هیچ نفع و فایده ای در آینده برای آنها نخواهد داشت، بنابراین ضروریست کارگروه تحول در محتواهای آموزشی این مساله مهم را هم مد نظر قرار دهد.
پزشکیان همینطور اصول و روش های آموزش مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: باید توجه داشت که برای انتقال مفاهیم دینی به دانش آموزان میتوان به شکل غیرمستقیم و به زبانی که آنها می فهمند به انتقال این مفاهیم بپردازیم.
رئیس جمهور همینطور در رابطه با میزان واگذاری اختیارات به مدیران و معلمان مدارس برای مداخله مؤثر در امر آموزش هم اشاره و خاطرنشان کرد: در این رابطه نوع اختیارات قابل واگذاری و چگونگی واگذاری آن به مدیران و معلمان بسیار حائز اهمیت و نیازمند بررسی است، علاوه بر این، در کنار اعطای هرگونه اختیاراتی، نظارت و پاسخگویی هم شرط اصلی و اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس جمهور در ادامه حمایت و پشتیبانی از معلمان را از ارکان اصلی راهبرد دولت برای تحول در نظام آموزش کشور برشمرد و اضافه کرد: راهبرد و اهداف دولت در نظام آموزش کشور محقق نخواهد شد، مگر با افزایش کارآیی و بهره وری که لازمه آن هم ایجاد انگیزه در معلمان با حمایت و پشتیبانی های مستمر است.
پزشکیان با اشاره به اینکه خیلی از اصلاحات در نظام آموزش کشور به منابع مالی نیاز ندارد، خاطرنشان کرد: در عین حال ضروری است علاوه بر استفاده از منابع حاصل از مسئولیت اجتماعی شرکت ها، احصاء راهکارهای کسب درآمد توسط آموزش و پرورش به منظور تقویت منابع مالی این وزارت خانه هم مورد توجه قرار گیرد. همینطور استفاده از مشارکت های مردمی، با تقویت و کارآمد سازی انجمن های اولیا و مربیان در مدارس هم در این خصوص مؤثر خواهد بود.
در این جلسه همینطور با دستور رئیس جمهور مقرر شد مباحث و تصمیمات اتخاذ شده به منظور تدوین طرح نهایی تحول در نظام آموزشی، به شکل کارگاهی در شورایعالی آموزش و پرورش بررسی و برای تصویب به جلسه آتی این شورا عرضه شود.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب