دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

تأسیس دانشکده های حکمرانی گامی در راه ارتباط علوم انسانی با حکمرانی عملی است

تأسیس دانشکده های حکمرانی گامی در راه ارتباط علوم انسانی با حکمرانی عملی است

به گزارش مدیریت آموزش، به قول دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، تأسیس دانشکده های حکمرانی گامی مهم در جهت تحقق حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی است؛ اما ارتباط این دانشکده ها با سایر دانشگاه ها باید تقویت شود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، امروز در همایش «الگوی حکمرانی اسلامی ایرانی پیشرفت با استفاده از تحول علوم انسانی، اجتماعی و هنر» ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه اظهار نمود: باوجود تحقیقات مختلف از جانب پژوهشکده ها و دانشگاه ها و گامهای مثبتی که در مورد بهره گیری از تحولات علوم انسانی در حکمرانی برداشته شده است، باید اذعان کرد که در حوزه علوم انسانی هنوز به توفیقات ملموس و قابل توجهی دست نیافته ایم.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به موانع موجود در راه دستیابی به الگوی حکمرانی ایرانی-اسلامی مبتنی بر تحولات علوم انسانی بیان نمود: یکی از این موانع کم توجهی به فلسفه علوم انسانی، اجتماعی و هنر است. فلسفه، از موضوع هایی چون هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی سخن می گوید و کاربست مبانی فلسفی در رشته هایی نظیر اقتصاد، روان شناسی، علوم سیاسی و ادبیات، می تواند پایه و اساس علوم را تشکیل دهد.
وی ادامه داد: اگر بنیان فلسفی علوم اجتماعی و هنر به درستی شناخته شود و تعامل میان مبانی فلسفی و روش شناسی در این عرصه ها برقرار شود، زمینه برای نظریه پردازی و نقد نظریات فراهم خواهد شد.
خسروپناه ضمن اشاره به ساختار دانشگاه ها و لزوم تحول در آنها اظهار داشت: دانشگاه تهران از سال ۱۳۱۳ با ۶ دانشکده و رویکرد علم محور تأسیس شد. اگر رویکرد دانشگاه ها به جای علم محور، مبحث محور باشد و گروههای علمی حول محور موضوعات کلیدی شکل گیرند، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. بعنوان مثال، تشکیل دانشگاه خانواده می تواند خیلی از مشکلات در رابطه با این حوزه را حل کند. اما نمی توان از دانشکده هایی مانند حقوق یا فلسفه انتظار داشت که مسائل موضوعی را به تنهایی حل کنند، چون که این دانشکده ها مبحث محور نیستند. بنابراین، ما نیازمند یک تحول ساختاری در نظام دانشگاهی کشور هستیم.
وی افزود: از دیگر چالش ها، کم توجهی به کاربرد نظریه های اجتماعی در فناوری های نرم اجتماعی است. ما هنوز سطوح فناوری علوم انسانی را جهت استفاده در دیگر بخش ها توسعه نداده ایم.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به عدم کاربرد علوم انسانی و هنر در حکمرانی اشاره نمود و اظهار داشت: خوشبختانه در سالهای اخیر این دغدغه مورد توجه قرار گرفته و تأسیس دانشکده های حکمرانی ناشی از این نگرانی ها بوده است. بااین حال، باید ارتباط میان دانشگاه های حکمرانی و سایر دانشکده ها به شکل مؤثرتری برقرار شود.
او در آخر به مشکل عدم پیوند علوم انسانی با هوش مصنوعی اشاره نمود و اضافه کرد: نگاه های متفاوتی به هوش مصنوعی وجود دارد. برخی آنرا تهدیدی برای حوزه علوم انسانی می دانند، اما باید اذعان کرد که این فناوری ظرفیتهای بسیار مناسبی برای توسعه این علوم دارد و میتوان از آن بعنوان ابزاری قدرتمند در حکمرانی بهره برد.
خسروپناه تاکید کرد که برای دستیابی به حکمرانی اسلامی ایرانی پیشرفته، ضروری است نگاهی جامع و متحول به علوم انسانی، اجتماعی و هنر اتخاذ شود و این حوزه ها با سایر فناوری ها و علوم نوین پیوندی معنادار پیدا کنند.



5.0 / 5
110
1403/09/15
10:19:20
تگهای خبر: توسعه , دانشگاه , فناوری , هنر
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین