معلمان باید از گزینش های استاندارد و صلاحیت های حرفه ای برخوردار باشند

معلمان باید از گزینش های استاندارد و صلاحیت های حرفه ای برخوردار باشند

به گزارش مدیریت آموزش، وزیر آموزش وپرورش با تأکید بر این که نباید معلم مدرسه غیردولتی را کارگر ببینیم اظهار داشت: معلمان در این مدارس باید از گزینش های استاندارد و صلاحیت های حرفه ای برخوردار باشند.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش با حضور در سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی ضمن اشاره به اینکه این سازمان ۲۰ هزار مدرسه و ۲.۵ میلیون دانش آموز را راهبری می کند، بیان نمود: این اقدام و فعالیتها، کار بسیار سنگین و سختی است و جای تقدیر و تشکر دارد.
وی ضمن اشاره به فعالیتهای فرهنگی این سازمان اضافه کرد: موضوعات فرهنگی، علمی و آموزشی موضوعات صنعتی نیستند که به فوریت اثر خویش را نشان دهند، بلکه طی سال ها اثر خویش را برجای خواهد گذاشت.
کاظمی افزود: شایسته است مدارس غیردولتی در حوزه های کیفی مانند المپیادها، میانگین معدل و عرصه های ملی و بین المللی هم به طور گسترده ای فعالیت کنند. هر چند بی گمان این سازمان در این حوزه ها هم موفقیت های قابل ملاحظه ای داشته است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: توجه به تقویت حوزه پرورشی در این سازمان کاملا مشهود است چونکه از تمام ظرفیت ها و تشکل ها استفاده شده است. این سازمان در امر نماز هم موفقیت های ارزشمندی را کسب کرده که بسیار پرارزش است.
وی ضمن اشاره به اینکه مدارس غیردولتی بار مهمی از نظام تعلیم و تربیت را به دوش می کشند، اظهار داشت: این که می گوئیم مدارس غیردولتی به توسعه عدالت کمک می نماید به این منظور است که این مدارس بار بزرگی را در تهران برمی دارد که میتوان از این ظرفیت در مناطق محروم استفاده نمود. اگر بخواهیم به ازای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموزی که در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند برای هر ۲۵ دانش آموز یک کلاس و مدرسه بسازیم احتیاج به ۱۰۰ هزار کلاس درس داریم که این مسئله به بودجه و اعتبار زیادی نیاز دارد.
وی افزود: این سازمان از منظر اقتصادی به اقتصاد آموزش و پرورش و در نهایت به اقتصاد کشور کمک می نماید. کمک به اقتصاد کشور هم روشن است چونکه ۳۰۰ هزار اشتغال بوجود آورده است و این یعنی افزایش تولید ناخالص ملی که از ارزش های این سازمان بحساب می آید.
به گفته کاظمی؛ مهم ترین موفقیت مدارس غیردولتی کمک به ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور از منظر تربیتی و آموزشی است. در مجموعه مدارس غیردولتی موفقیت های قابل ملاحظه ای داریم چونکه مدارس نمونه و تراز فراوانی در این مجموعه فعال اند که در جهت برنامه های نظام تعلیم و تربیت حرکت می کنند.
وی اضافه کرد: مدارس الگو و دانش آموزان نمونه ای که در بعضی از مدارس غیردولتی با مدارس دولتی و سمپاد مقایسه می شوند. این سازمان توانسته است مدارس الگو، استاندارد و ترازی را به جامعه عرضه نماید.
کاظمی با تاکید بر سیاست گذاری و ریل گذاری برای استفاده بهتر از این مجموعه اشاره نمود و اظهار داشت: این ریل گذاری در حوزه های قانونی، زیرساخت های سخت افزاری و در حوزه منابع انسانی است. یعنی پس از سال ها به این نتیجه رسیدیم که معلم مدرسه غیردولتی را کارگر نبینیم و یک معلم ببینیم و زمان ساعت کار را از ۴۴ ساعت به ۳۰ ساعت برسانیم.
وی با تکیه بر این که مهم ترین عنصر برای تربیت، معلم است، اضافه کرد: معتقدم یکی از چالش های موجود در این سازمان، چالش نیروی انسانی در مدارس غیردولتی است معلمان در این مدارس باید از گزینش های استاندارد و صلاحیت های حرفه ای برخوردار باشند. هر چند که سازمان مدارس غیردولتی خصوصی است اما حاکمیتی بحساب می آید.
وی در ادامه به دو سیاست کلان در این عرصه اشاره نمود و اظهار داشت: سیاست در ارتباط با توسعه کمی و کیفی مبتنی بر آمایش سرزمینی است که بسیار اهمیت دارد. توسعه باید مبتنی بر نیاز باشد. در کنار همه برنامه هایی که در سازمان دنبال می شود این سیاست هم باید دنبال شود و برای آن برنامه های ویژه ای طراحی شود.
کاظمی افزود: سیاست بعدی هم که کمتر به آن پرداخته شده اما خیلی مهم است و به اساس این سازمان ضربه وارد می کند، توسعه و تقویت نظارت همه‌جانبه است. آن چه امروز به مدارس غیردولتی صدمه وارد می نماید این بخش است. ازاین رو اگر به این دو سیاست توجه گردد همه اقدامات ذیل همین سیاست ها صورت می گیرد. نظارت، مشمول موارد حرکت در راه نظام تعلیم و تربیت است، پایبندی به برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین می شود.
وی ضمن اشاره به شأن نظارتی شورای نظارت، بیان نمود: تقویت امر نظارت در مدارس غیردولتی بسیار اهمیت دارد. ازاین رو باید شأن نظارتی شورا و حوزه های غیردولتی تقویت شود.
باید نگاهمان به مدارس غیردولتی حمایتی باشد نه نگاه رقابتی. مدارس غیردولتی جزئی از آموزش و پرورش نیستند بلکه همراه آموزش و پرورش هستند. بارها گفته ام در دل آموزش و پرورش چیزی به نام مدرسه غیردولتی و مدرسه دولتی نداریم. بلکه مدرسه آموزش و پرورش هستند. لازم است نگاه دوقطبی را از فضای تعلیم و تربیت و فضای عمومی برداریم. همه زیر یک چتر به نام تعلیم و تربیت کار می نماییم.
وی به بخش شوراها و مدارس از راه دور اشاره نمود و اظهار داشت: این دو بخش های مهم و اثرگذار آموزش و پرورش هستند. هیچ ظرفیتی در آموزش و پرورش به اندازه شوراهای آموزش و پرورش وجود ندارد. ظرفیتی که صدها آورده دارد. البته نتوانستیم آنگونه که شایسته است از شوراها استفاده نماییم. در قانون شوراها بازبینی هایی هم صورت گرفته است. معتقدیم از راه قانون شوراها باید خیلی از اختیارات را واگذار و تفویض نماییم تا فرایند تصمیم گیری را برای تعلیم و تربیت چابک تر شود.
وی افزود: یادگیری از راه دور یکی از بخش های بسیار مهم در جهت جبران عقب ماندگی در بعضی بخش ها بخصوص بازماندگان از تحصیل است. باید وجود این بخش باید روش های منعطفانه تری نسبت به بازماندگان از تحصیل ایجاد نماییم. معتقدم در این عرصه باید دست و دلبازی نماییم و اختیار بدهیم تا بتوانیم دانش آموزی را که بنا به هر علتی کار می کند به آموزش وصل نماییم.



منبع:

5.0 / 5
21
1403/10/19
09:51:44
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , المپیاد , تحصیل
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین