بودجه آموزش وپرورش فقط خرج حقوق پرسنل می شود

بودجه آموزش وپرورش فقط خرج حقوق پرسنل می شود

به گزارش مدیریت آموزش، با انتشار جزئیات بودجه سال 1404 کل کشور، بعضی از فعالان نظام آموزشی کشور نسبت به تداوم مشکلات و کاستی‎ های بودجه آموزشی کشور انتقاداتی را مطرح نمودند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، در نظام تربیت رسمی عمومی سهم بودجه آموزش وپرورش حداقل به میزان ۲۰ درصد از بودجه عمومی کشور تعیین شده است اما در سالهای اخیر نه فقط این رقم از ۱۳ درصد بالاتر نرفته است که در سال قبل باتوجه به افزایش ظرفیت دانشجو معلمان و دانش آموزان این رقم به ۹.۸۳ درصد رسیده است! این قسمتی از نامه اعتراضی جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه فرهنگیان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اعتراض به بودجه اخیر آموزش وپرورش است که تدوین آن با اعداد و ارقام کمتر از حد انتظار، صدای خیلی از کارشناسان، فعالان نظام آموزشی و دانشجو معلمان را در آورده است. در این نامه به این مسئله تاکید گردیده است که حدودا ۹۷ بودجه آموزش وپرورش به دستمزد پرسنل وزارتخانه و معلمان می رسد و کمتر از ۳ درصد به امور غیر پرسنلی اختصاص می یابد. همانطور که در این نامه هم اشاره شده است بودجه ناکافی در نظام آموزش وپرورش سبب می شود تا از یک سو دانشگاه فرهنگیان برای تامین کسری بودجه خود دست در جیب دانشجویانش ببرد و از طرف دیگر آموزش وپرورش نتواند نه تحولی را در محتوای آموزشی خود بوجود آورد و نه ساختمان ها و مدارسی نوسازی و بازسازی شود. بودجه ناکافی موجب ایجاد فرصت های کمتر برای دانش آموزان، کمبود تجهیزات و زیرساخت های آموزشی و افزایش نابرابری های آموزشی است که تأثیر آن بالاتر از مدارس غیردولتی بر مدارس دولتی است. عدم توجه مناسب به حقوق معلمان که از با اهمیت ترین ارکان تعلیم و تربیت هستند سبب می شود در وضعیت نامساعد اقتصادی، انگیزه کمتری برای تعلیم و تربیت داشته باشند و طبیعتاً این مسأله بر کیفیت تدریس آنها اثرگذار می باشد. بااینکه پرداختی به اکثریت کارمندان دولت و شرکتها در سالهای اخیر به نسبت تورم رشد چندانی نداشته است؛ با اینحال عمده فرهنگیان بالاتر از هر چیز نیازمند یک نظام پرداخت عادلانه هستند. ضمن این که سرانه دانش آموزی حدوداً ۲۰ میلیون تومان دیده شده است. یعنی دولت به ازای تحصیل هر دانش آموز ۲۰ میلیون تومان رأی یک سال به آموزش وپرورش پرداخت می کند که طبیعی است پاسخگوی نیازهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان نیست ضمن این که توضیح این سرانه نیز متناسب با سطح محرومیت مناطق صورت نمی گیرد. از طرف دیگر اجرای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و عمل به احکام سند پیشرفته هفتم توسعه منابع مالی است که به هیچ عنوان در بودجه سال آینده این منابع مالی دیده نشده است. با بودجه پیش رو نه هنرستان ها به امکانات حداقلی مجهز می شوند و نه نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان که برای پیش گیری از وقوع لطمه های اجتماعی در بین نوجوانان است؛ می تواند در مدارس اجرائی شود. آیا اختصاص ۱۰ هزار میلیاردریال به صندوق پشتیبانی از مدارس غیردولتی ضروری است؟ در این جهت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان قم در نامه دیگری به نمایندگان مجلس این سوال را مطرح کرده است که چرا باید در زمانی که مدارس دولتی هنوز با نیازهای اولیه خود روبرو هستند مبلغ ۱۰ هزار میلیاردریال به صندوق پشتیبانی از مدارس غیردولتی اختصاص یابد؟ همین طور در این نامه بر این مسئله تاکید گردیده است که چرا ردیف جداگانه ای برای بازماندگان از تحصیل در بودجه وجود ندارد. دانشجویان بسیجی دانشگاه فرهنگیان قم ۴ راه حل را به نمایندگان مجلس سفارش کردند که عبارتند از: ۱- افزایش سرانه دانش آموزی مطابق با ماده ۸۹ برنامه هفتم پیشرفت ۲- اختصاص ردیف بودجه مستقل برای بازماندگان تحصیل بمنظور تامین نیازهای آموزشی تغذیه رایگان و حمایت های مالی ۳- اختصاص دو دهم واحد درصد از مالیات بر ارزش افزوده برای بازسازی مدارس تخریبی و مقاوم سازی آنها ۴- گسترش زیرساخت های دانشگاه فرهنگیان و جذب هیات علمی جدید مطابق با ماده ۹۲
این دانشجویان از نمایندگان مجلس خواستند که حتی الامکان در تصویب بودجه سال ۱۴۰۴ منابع کافی و شفاف برای آموزش وپرورش در عرصه بازماندگان تحصیل اختصاص دهند. توزیع بودجه و سرانه دانش آموزی متناسب با نیازها و سهم محرومیت مناطق مختلف به عنوان یک اولویت اساسی اجرائی شود؛ در ضمن بر اجرای برنامه هفتم پیشرفت و تحقق مواد در رابطه با آموزش وپرورش نظارت جدی تری اعمال شود. یکی از دانشجو معلمان از شهر زاهدان نیز در گفت و گو با مهر درباب بودجه آموزش وپرورش اظهار داشت: اگر بودجه آموزش وپرورش کفاف نیازهای نظام آموزشی را نمی دهد، پس می بایست بودجه آموزش وپرورش را از منبع بودجه کل کشور تامین نماییم. وی با اشاره به این که سرانه دانش آموزی در جهان ۵۰۰۰ دلار است ولی در کشور ما ۲۵۰ دلار برای هر دانش آموز درنظر گرفته می شود؛ اظهار داشت: حقوق معلمان در سال ۱۴۰۳ طبق شاخص جهانی کمترین مقدار آن ۱۹ هزار دلار بوده در صورتیکه معلمان در کشور ما در طول سال ۲۶۰۰ دلار حقوق دریافت می کنند. وی به این مساله هم اشاره نمود که سهم کیفیت بخشی و بخش غیر پرسنلی از بودجه در جهان ۳۰ الی ۴۰ درصد است در صورتیکه در کشور ما سهم غیر پرسنلی تنها سه درصد بودجه را به خود اختصاص می دهد.


منبع:

5.0 / 5
24
1403/10/27
12:24:34
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , تعلیم و تربیت
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین