حاجی میرزایی:

صرف داشتن برنامه بدون اتکا به تفکر پشتیبان، راهگشا نیست

صرف داشتن برنامه بدون اتکا به تفکر پشتیبان، راهگشا نیست

به گزارش مدیریت آموزش، رییس دفتر رییس جمهور اظهار داشت: در کشور برنامه های مختلفی در حوزه های مختلف داریم، اما تجربه نشان داده که صرف داشتن برنامه، بدون اتکا به اندیشه و تفکر پشتیبان، راهگشا نیست.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، محسن حاجی میرزایی رییس دفتر رییس جمهور بامداد امروز در اولین روز «گردهمایی مشترک اعضاء شورای معاونان و مدیران کل آموزش وپرورش استان ها» با محور «عدالت آموزشی در عرصه فضا، تجهیزات و کیفیت بخشی»، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جلسه، اظهار داشت: به اقتضای مسئولیتم در جلسات متنوعی حضور دارم، اما همیشه در جلسات مربوط به حوزه آموزش وپرورش با اشتیاق بسیار بیشتری شرکت می کنم.
رئیس دفتر رییس جمهور با اشاره به اهمیت راهبردی نظام آموزش وپرورش در کشور، گفت: عمیقاً باور دارم، آنجا که می تواند به مؤثرترین و بهترین شکل ممکن در راه حل مشکلات کشور و تضمین آینده ای روشن ایفای نقش کند، آموزش وپرورش است. این جلسه فرصت مغتنمی است که بتوانم درباره ی باورها و تجربیات خود دراین خصوص با شما سخن بگویم و امیدوار هستم این گفتگوها به استمرار تحولات در راه اهداف و ارزش هایی که دکتر پزشکیان دنبال می کند، منجر شود.
وی اضافه کرد: اگر نتوان آموزش وپرورش را اصلی ترین نهاد هدایت کننده روند توسعه کشور نامید، اما بی شک یکی از مهم ترین ارکان پیشرفت، رشد و بالندگی جامعه است. کشور ما از ظرفیتهای و منابع طبیعی و خدادادی گسترده ای برخوردار است؛ از منابع زیرزمینی تا طبیعت متنوع و نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده، با این وجود، در بین همه این سرمایه ها، آموزش وپرورش تنها ظرفیتی است که می توان به آن برای پیشرفت پایدار و واقعی کشور تکیه کرد.
حاجی میرزایی آموزش وپرورش را با اهمیت ترین فرصت و ظرفیت ساختن آینده و فرهنگ کشور و اصلی ترین عنصر تقویت و اعتلای تمدن مطرح کرد و اضافه کرد: در آموزش وپرورش است که افراد برای ایفای نقش های مؤثر و جدی تربیت می شوند. این یک ظرفیت بالقوه بزرگ است که البته امروز میزان بالفعل شدن آن محل تأمل جدی و نقدهای مؤثر است.
رئیس دفتر رییس جمهور با ذکر این مثال که ما تلاش زیادی داریم تا بطورمثال سهم مناسبی از منابع مشترک کشور با کشورهای همسایه برداشت نماییم، اشاره کرد: اما آیا نسبت به تربیت با اهمیت ترین سرمایه های آینده کشور که ۱۲ سال از بهترین دوره عمرشان را با همراهی بی مثال خانواده ها در اختیار نظام آموزشی هستند، نیز به همین میزان دغدغه داریم! نظام آموزشی کشور سازمان یافته ترین، هدفمندترین و منظم ترین ساختار ارتباط رو در رو با بدنه اجتماع است که در آن گوش و چشم و ذهن خردسالان کشور معطوف به آموزش های رسمی است.
حاجی میرزایی با اشاره به این که مسئولیت اصلی در این حوزه خطیر بر عهده شما مسئولان و مدیران آموزش وپرورش کشور است، اظهار داشت: همه تلاش خودرا به کار بگیرید تا وقتی در آخر دوره خدمت خواستید مسئولیت را تحویل دهید، کارنامه موفقی در حوزه تحقق اهداف نظام آموزشی کشور داشته باشید.
فقدان اندیشه برنامه ریزی از رموز اصلی ناکامی ما در برنامه ریزی است
رئیس دفتر رییس جمهور با اعلان اینکه در گام اول برای تحقق اهداف نیازمند برنامه هستیم، اشاره کرد: در کشور برنامه های مختلفی در حوزه های مختلف داریم، اما تجربه نشان داده که صرف داشتن برنامه، بدون اتکا به اندیشه و تفکر پشتیبان، راهگشا نیست. مفهوم واقعی برنامه داشتن این است که افراد مسئول اجرای آن با هم هم اندیشی و هم فکری کرده و درباره ی چیستی اهداف برنامه و راهکارهای تحقق آنها به یک نگاه، زبان و استنباط مشترک برسند؛ یکی از رموز اصلی ناکامی ما در برنامه ریزی ها، فقدان اندیشه برنامه ریزی است.
حاجی میرزایی با تأکید بر این که برنامه باید پویا بوده و قابلیت انعطاف و تطبیق مستمر خود با تحولات و تغییرات مرتبط را داشته باشد، گفت: تغییرات در رابطه با برنامه و اهداف تعریف شده آن باید بطور مداوم، جمع آوری و با اهداف و راه حل ها تطبیق داده شوند. با عرض تأسف باید اظهار داشت که آموزش وپرورش و البته کلیت ساختار اداره کشور ما از این جهت نتوانسته چندان موفق عمل کند.
وی اضافه کرد: همه صاحبان پروسه برنامه ریزی باید با هم گفت و گو و هم اندیشی کنند، این تکنیک که یک واحد در یک اداره برنامه بنویسد منسوخ شده و دیگر کسی نمی تواند برای دیگری برنامه بنویسد، بلکه همه صاحبان پروسه باید در تنظیم اهداف و راهکارهای اجرای برنامه همکاری داشته باشند و به نگاه و زبان مشترک برسند.

رئیس دفتر رییس جمهور با اعلان اینکه چشم انداز آن چیزی نیست که در قالب یک کتاب انتشار یافته باشد، بلکه برنامه ای است که اگر از هر کدام از مجریان درباره ی اهداف و راهکارهای اجرای آن سوال شد، فهم و استنباط مشترکی نسبت به آنها داشته باشد، اشاره کرد: یکی از ایرادات جدی برنامه های ما این بوده و هست که دقیقاً نمی دانستیم کجا می خواهیم برویم و به همین علت اهداف برنامه ها محقق نشده اند، به همین دلیل داشتن تعریف روشن و دقیق از اهداف و راهکارهای اجرای آنها با اهمیت ترین کارکرد مدیران ارشد است؛ این موضوعی است که با امر و نهی و بخشنامه نیز قابل پیش بردن نیست و نیازمند گفتگوهای عمیق و جدی با تأکید بر صبوری و مدارا است.
حاجی میرزایی اشکال مهم دیگر را تعریف اهداف معطوف به وظیفه دانست و اظهار داشت: اهداف باید معطوف به ماموریت ها تعریف شوند؛ در تعریف اهداف باید ببینیم که یک ساختار و تشکیلات اساساً برای چه تأسیس شده است. به عنوان مثال آموزش وپرورش تأسیس شده تا انسان های بهتری برای ساختن آینده و رفع مشکلات تربیت کند و استخدام معلم و ساختن مدرسه و اقدامات مشابه در این راه، وظایفی هستند که انجام آنها به مفهوم تحقق اهداف و ماموریت های سازمان نیستند.
رئیس دفتر رییس جمهور با اعلان اینکه گزارش های وظیفه محور به عنوان ارزیابی میزان تحقق اهداف قابل قبول نیستند، اشاره کرد: نکته مهم دیگر تعیین فاکتورها و سنجه هایی برای ارزیابی حرکت در راه تحقق اهداف است که آیا داریم مسیر صحیحی را طی می نماییم یا نه و چقدر از مسیر را طی کرده و چه مقدار از مسیر باقیمانده است؟ اگر این سنجه ها را نداشته باشیم، به یکبار می بینیم که هم منابع را صرف کرده ایم و هم زمان را از دست داده ایم، اما اهداف ما نیز محقق نشده اند.
حاجی میرزایی در ادامه با اعلان اینکه اساساً مدیریت موفق با یکجا نشستن قابل جمع نیستند، گفت: مدیران آموزش وپرورش باید در راه اجرای طرح تحول و پیشرفت کیفی نظام آموزشی وسط میدان حضور داشته باشند؛ ۱۰ درصد از انرژی خودرا به امور معمول و جاری اختصاص دهید و ۹۰ درصد آنرا معطوف به کوشش برای تحقق اهداف این طرح کنید.
رئیس دفتر رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اعلان اینکه فهم دکتر پزشکیان از دانش مدیریت متفاوت از مدیریت مرسوم و رایج است، اضافه کرد: دکتر پزشکیان باور دارد که اگر روش های مدیریتی فعلی قادر به حل مشکلات بودند، تابحال مشکلات حل شده بود، به همین دلیل معتقد می باشد که کار کردن مبنی بر روش های مدیریتی فعلی و داشتن انتظار نتیجه متفاوت غلط است.
حاجی میرزایی تعریف پزشکیان از روش های صحیح مدیریتی را منطبق با نظام حکمرانی شایسته در دنیا توصیف و اشاره کرد: این تکنیک مدیریتی مبنی بر توافق میان دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی تعریف شده است، به این معنا که هر سیاست و اقدامی به شرطی در جامعه به صورت موفق به پیش برده می شود که مورد تفاهم این سه بخش باشد، اگر نه شکست می خورد و چه بسیار قوانین و بخشنامه های مختلفی که مورد تأکید دستگاه های مجری و نظارتی هم بوده، اما در عمل به سبب عدم انطباق با این مدل، محقق نشده اند.
وی با اعلان اینکه دکتر پزشکیان معتقد می باشد برای انجام هر کاری در حوزه اجتماع باید در سطوح مختلف جامعه به تفاهم رسیده و همه ظرفیت ها را به کار گرفت، اظهار داشت: یکی از خطاهای راهبردی ما این بوده که به تدریج به مردم القا کردیم که شما نیاز نیست برای تحقق نیازها و مطالبات تان کاری کنید و دولت همه چیز را برای شما برآورده خواهدنمود. این تصور از اساس باطل، سبب شده که مردم از میدان بیرون بروند، در صورتیکه در مسایل مختلف کشوری و اجتماعی، تا مردم به میدان نیایند، اهداف محقق نخواهد شد.
رئیس دفتر رییس جمهور یکی از با اهمیت ترین مصادیق این مسئله را عملکرد امام راحل در باور داشتن به اهمیت مردم و نیروی آنها و میدان دادن همه مردم برشمرد و اشاره کرد: دکتر پزشکیان از همین رو باور دارد که اگر ظرفیتهای مردمی پای کار نیایند، هیچ کاری به عاقبت نمی رسد. همچون در نهضت رفع کاستی های فضاهای آموزشی عرصه را برای نقش آفرینی مؤثر مردم فراهم آورده است؛ در این نهضت با اهمیت تر از مدرسه سازی، مشارکتی است که با حضور مردم شکل می گیرد. هیچ شبکه دیگری در کشور چنین ظرفیت و امکانی برای جلب مشارکت همه مردم در راه رفع مشکلات ندارد.
حاجی میرزایی افزود: این شیوه عمل موجب می شود مردم مسئله ساخت مدرسه را مسئله خودشان ببینند و برای آن ایده پردازی کرده و خلاقیت به خرج دهند، در صورتیکه وقتی ما نقش آفرینی مردم را محدود کردیم، امکان خلاقیت را از آنها گرفتیم. باید به مردم میدان دهیم تا خلاقیت های آنها نیز شکوفا شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دقیقاً بر همین مبنا در نامگذاری سال ها بر ضرورت جلب مشارکت مردم تأکید دارند. در دوره کرونا ما شاهد بودیم که به صرف باز شدن میدان، معلمانی که تا آن زمان آشنایی چندانی با فضای مجازی و مباحث کامپیوتری نداشتند، وقتی وارد میدان آموزش در فضای مجازی شدند، خلاقیت هایی خلق شد که شگفتی آفرید.
وی با اشاره به این که اگر بتوانیم در ایده پردازی برای حل مشکلات نظام آموزشی همه معلمان را پای کار بیاوریم، لشکری ۱ میلیون نفری برای حل مشکلات خواهیم داشت، گفت: یک لشکر ۱ میلیون نفری در هر عرصه ای که وارد شود، معجزه خلق خواهدنمود.
رئیس دفتر رییس جمهور همین طور با اشاره به این که ما هیچ ظرفیتی بزرگ تر از آموزش وپرورش برای رسیدگی و مدیریت لطمه های اجتماعی نداریم، اضافه کرد: اگر از ظرفیت آموزش وپرورش به درستی استفاده نمائیم، می توانیم بر خیلی از مشکلات غلبه نماییم.
حاجی میرزایی در تعریف جلب مشارکت عمومی اظهار داشت: مشارکت به این معنا نیست که همه افراد حاضر در روند اجرای یک برنامه هر چه شما گفتید را شنیده باشند، بلکه به این معنا است که همه آنها هر چه که به ذهن شان می رسید گفته باشند و به این احساس رسیده باشند که در این روند بطورکامل و به صورت واقعی سهیم و شریک هستند.
پیش از سخنان رییس دفتر رییس جمهور، وزیر آموزش وپرورش نیز در سخنانی با اعلان اینکه این مایه خرسندی است که پس از ۴۵ سال رییس جمهوری داریم که اولویت اصلی و اساسی او پیشرفت کیفی نظام آموزشی است، گفت: دکتر پزشکیان از شروع شروع به کار دولت چهاردهم تابحال حداقل ۲۶ جلسه مختص بحث رفع کمبودها و پیشرفت کیفی نظام آموزشی برگزار کرده و در جلسات گوناگون دیگر نیز به این مساله پرداخته است.


منبع:

5.0 / 5
20
1404/01/30
14:30:42
تگهای خبر: آموزش , استخدام , تحصیل , توسعه
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است
مدیریت آموزش: دانش را به اشتراک بگذارید، آینده را بسازید (olms.ir)

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین