وزیر آموزش و پرورش:
انتقال ماموریت آموزش عالی به آموزش و پرورش مسیر را منحرف كرده است
به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش وپرورش اظهار داشت: متأسفانه بخشی از مأموریت آموزش عالی به آموزش و پرورش منتقل شده است و آموزش و پرورش عمومی را با تهدید مواجه كرده و سبب انحراف از مسیر اصلی اش شده است.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، سید محمد بطحائی در نشست با رؤسای ادارات سازمان استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان های یزد، خراسان رضوی، قم، شهر تهران، البرز و سمنان؛ رؤسای كمیته های علمی المپیاد؛ اعضای شورای مركزی اندیشكده دانش پژوهان جوان با اشاره به خاصیت ها و شرایطی كه جامعه امروز با آن مواجه می باشد، اظهار نمود: باید جامعه نخبگان با روش درست شناسایی، تربیت و در خدمت جامعه قرار گیرد. وی با طرح این پرسش كه «در حوزه آموزش وپرورش عمومی باید با چه سیاست و نگاهی حركت نماییم كه آموزش وپرورش عمومی را با تهدید مواجه نكند، اظهار نمود: دانش آموزان در مدرسه باید مهارت های زندگی را آموزش ببینند و بتوانند مسائل زندگی را شناسایی و حل كنند و این، از مأموریت های اصلی آموزش وپرورش عمومی است و هر عاملی كه این مأموریت اصلی را تحت الشعاع قرار دهد با آن مقابله خواهد شد. بطحائی اضافه كرد: متأسفانه قسمتی از مأموریت آموزش عالی به آموزش وپرورش منتقل شده است و برخی باز به این روند می بالند اما این نادرست است برای اینكه آموزش و پرورش عمومی را با تهدید مواجه كرده و موجب انحراف از مسیر اصلی خود شده است. وزیر آموزش وپرورش تاكید كرد: در آموزش ابتدایی و متوسطه اول گرفتار انحراف از مأموریت اصلی این حوزه شده ایم به همین خاطر در كلاس های ابتدایی به شیوه اساتید دانشگاه تدریس می كنیم؛ پس با این الگوبرداری ها تربیت و آموزش در مدارس برای دانش آموزان حاصل نمی گردد. وی با اشاره به اینكه باید به تربیت نخبگان توجه كرد، اظهار داشت: حجم سبد آموزش در مدارس باید به میزان درست خود كم شود و در عوض، مدارس بر مهارت و تربیت تمركز بیشتری داشته باشد. وی با اشاره به اینكه رقابت های فردی در دنیای امروز جایی ندارد و باید فعالیت های گروهی جایگزین آن شود، اظهار نمود: كودكان باید طعم شكست و پیروزی را با همدیگر تجربه كنند و نباید با ایجاد رقابت های فردی یك نفر طعم پیروزی و ده ها نفر طعم شكست را تجربه كنند. همین طور باید روش شناسایی نخبگان تغییر یابد و در شرایطی كه تفكر كودكان هنوز انتزاعی نشده است آنها را وارد رقابت و تجارب پیروزی و شكست نكنیم. بطحائی اظهار داشت: سپس افتتاح طرح كلاس های بازی و یادگیری كودكان در مدارس برخی افراد انتقاد كردند كه انجام این كارها ارزشی ندارد و چرا انجامش می دهید؛ پاسخ من به آنان این بود كه مگر می توان كودكان را در پشت نیمكت ها نشاند و آنان را از طبیعت كودكی شأن جدا كرد و آموزش داد و تربیت كرد. وی با اشاره به اهمیت اندیشكده ها برای جامعه به لحاظ بررسی های علمی اظهار داشت: در این نشست باز مسائل زیادی توسط حاضرین محترم عنوان شد كه لازم است تا اندیشكده ها با بررسی این پرسش ها و مسائل برای آنها چاره عرضه كنند. در این نشست رؤسای ادارات مطالبی به شرح؛ «ضرورت لطمه شناسی المپیادهای علمی»؛ «نیاز به واكاوی طرح شهاب در متوسطه اول»، «نحوه انتخاب مدیران مدارس سمپاد و انطباق طرح فرایند و انتصاب مدیران مدارس با قوانین و شیوه نامه های این مدارس»، «انطباق كامل برنامه های مدارس استعدادهای درخشان با سند تحول آموزش وپرورش» بیان نمودند. رؤسای كمیته های علمی باز در سخنانی خواهان توجه بیشتر به افراد موفق در المپیادهای علمی كشوری در استان ها و استفاده از توانمندی های این دانش آموزان شدند. آنان درباره كتاب های درسی هم گفتند محتوای كتاب های درسی تغییری نكرده و فقط به صورت شكلی تغییر پیداكرده است. بی توجهی به ادبیات معاصر در كتاب های درسی باز از دیگر نكاتی بود كه گفته شد. همین طور یكی از حاضران به مقایسه جامعه ژاپن و ایران پرداخت و اظهار داشت: «ژاپن خانه های كوچك و مدارس بزرگ دارند درحالی كه جامعه ما چنین نگاهی به مدارس ایرانی ندارد. در كنار آموزش های رسمی باز باید به آموزش های غیررسمی توجه گردد تا كیفیت آموزش و تربیت افزایش یابد. همین طور طرح برنامه ویژه مدرسه (بوم) بعنوان طرح آموزش مهارت های زندگی كه در مدارس سمپاد اجرا می شود، با استقبال دانش آموزان و خانواده ها روبه رو شده است. تشكیل جلساتی در جهت توسعه عدالت آموزشی در استان ها، معرفی مدارس پر مدال به مدارس كم مدال تا به آن مدارس در جهت مدال آوری كمك گردد، طراحی مدارس خانه علوم پایه در جهت افزایش توجه به علوم پایه و كمك به دانش آموزان سایر مدارس؛ از دیگر مطالبی بود كه در این نشست درباره آن صحبت شد.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب