رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مطرح كرد
شبكه شاد نباید الزامی باشد
به گزارش مدیریت آموزش محمد مهدی زاهدی اظهار داشت: به استان ها بخشنامه كردند كه عضویت و استفاده از شبكه شاد الزامی است اما هنوز ورود به آن سختی هایی دارد. این الزامی كردن گاهی اوقات عقده ای روانی بوجود می آورد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته روی آنتن رفت، در پاسخ به اینکه آیا آموزش های تلویزیونی به عدالت نزدیک تر است یا آموزش های مجازی؟ اظهار داشت: تلویزیون هم بخشی از آموزش مجازی است به این معنا که غیرحضوری است. تلویزیون و فضای مجازی یا اینترنتی هر دو مکمل و لازم هستند و امید است هم افزایی خوبی را داشته باشند.وی اضافه کرد: لازم است آموزش و پرورش وارد فضای اینترنتی شده و سامانه ای را تعریف و از آن بهره مند شود. کشور در دراز مدت نیاز به این سامانه دارد. البته این به معنای غیرحضوری شدن همه آموزش ها نیست. بلکه یک لزوم است که باید به سمت آن حرکت نماییم.زاهدی با اشاره به اینکه آموزش از راه تلویزیون در این شرایط سهل الوصول تر و راحت تر است اظهار داشت: اما آموزش اینترنتی مسائل گوناگونی دارد؛ نخست آنکه باید مباحث فنی آن دیده شود. زیرساخت ها فراهم باشد. امنیت شبکه مساله بعدی است و اگر درست کار نکنیم آن سامانه تبدیل به ضد خودش می شود. در کنار اینها باید به این سؤال ها پاسخ داد که آیا آموزش لازم برای بهره گیری مناسب به معلم و دانش آموز داده شده است یا خیر و آیا خانواده ها آمادگی استفاده دارند؟ آیا اینترنت پرسرعت وجود دارد؟ آیا تلفن هوشمند و کامپیوتر در اختیار دارند؟ بعید است بتوان در کوتاه مدت همه این امکانات را فراهم نمود.وی افزود: آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به سمت آموزش سکویی و پلتفرمیک حرکت کنند که یک نیاز جدی است و مدت هاست در دنیا شروع شده است.رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا آماری دارید که چند دانش آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟ گفت: یکی از اشکالات جدی عدم دسترسی است. آمار وجود ندارد اما می توان دریافت که همه خانواده ها بخصوص در مناطق دور دست و محروم و حاشیه ای به تلفن هوشمند و یا سیستم کامپیوتر و حتی تلویزیون دسترسی ندارند.زاهدی اضافه کرد: امروز بنده خودم کلاس درس مجازی برای دانشجویانم داشتم و از ساعت ۶ بامداد تا ۷ و نیم نمی توانستم وارد سامانه بشوم و کلاسم تعطیل شد. حالا آموزش و پرورش بخواهد در کوتاه مدت اینگونه برای چندین میلیون نفر سرویس بدهد امکان پذیر نیست و خیلی سخت است. نظر خویش را در جلسه ای صریحاً اعلام کردیم. اخیراً وزیر آموزش و پرورش اعلام نمود که با راه اندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم.وی افزود: دلیل ما این است که معمولاً هر ساله تا اسفند ۸۰ درصد کتاب ها تدریس شده است. برخی پایه ها هم درسشان را تمام می کنند. ازاین رو باید از ۸۰ درصد محتوا امتحان گرفته شود. بحث آقای کمره ای درباره چگونگی سنجش و امتحانات دانش آموزان، ویژه پایه دوازدهم است نه برای سایر پایه ها و درخواستم این است که وارد بحث سنجش در برنامه امشب نشویم.زاهدی با اشاره به اینکه چاره ای نداریم و باید به سمت آموزش اینترنتی و مجازی حرکت نماییم اظهار داشت: اما روی آموزش کوتاه مدت بحث وجود دارد. وقتی می خواهیم یک پروژه مهمی را اجرا نماییم کجا به مناقصه گذاشته شده و از شرکت های دانش بنیان کمک گرفته شده است و مشاور و ناظر آن چه کسی بوده است؟ این اتفاقات نیفتاده است. چقدر روی امنیت شبکه شاد کار شده و کدام مشاور آنرا تأیید کرده است؟ ما در کشور شرکت های دانش بنیان زیادی داریم که اگر یک آگهی مناقصه می زدند شرکت ها وارد شده و به صورت حرفه ای کار را انجام می دادند ما افراد متخصص بسیاری در زمینه آموزش های مجازی داریم. پیام رسان های بسیاری هم در کشور داریم.رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حتی می شد پیام رسان های داخلی را با رعایت ضوابط آموزش و پرورش کار انجام دهند. از طرفی به استان ها بخشنامه کردند که عضویت و استفاده از شبکه شاد الزامی است. اما هنوز ورود به آن سختی هایی دارد. آیا ادمین باید وزارتخانه باشد یا هر مدیر مدرسه ای می تواند ادمین باشد؟ چرا الزامی شده است؟ حالا فقر بیداد می کند. آیا قیمت یک موبایل هوشمند کمتر از سه چهار میلیون تومان است؟ این الزامی کردن گاهی اوقات عقده ای روانی بوجود می آورد.زاهدی درباره چگونگی برگزاری آزمون های دوره متوسطه اول و دوم توضیحاتی عرضه داد و اظهار داشت: باید میان آزمون های دوره متوسطه اول با متوسطه دوم تفاوت قائل شد؛ چونکه سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در کنکور سراسری تاثیر دارد. اینکه در دوره متوسطه اول به معلم اختیار بدهیم که خودش ارزشیابی پایانی را انجام دهد خیلی خوب است اما باید برای کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم تفاوت قائل شویم.وی افزود: پیشنهاد ما این است که امتحانات کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم با عنایت به تاثیر گذاری در کنکور این گونه برگزار شود که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار گردد و پس از فاصله ۲۰ روزه ای که کلاس دوازدهمی ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی ها و یازدهمی ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار شود.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب