توسط معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش؛
بودجه ۱۴۰۰ آموزش و پرورش تشریح شد
به گزارش مدیریت آموزش معاون برنامه ریزی و توسعه منابع لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ آموزش و پرورش را شرح داد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، بامداد امروز نشست خبری علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع با موضوع" لایحه بودجه سال ۱۴۰۰" برگزار گردید و وی به تشریح بودجه آموزش و پرورش و تغییرات آن نسبت به سال قبل پرداخت. وی در ابتدای این نشست اظهار داشت: از خصوصیت های بودجه سال ۱۴۰۰ این است که نخستین بودجه قرن پانزدهم است که تدوین شده و این بودجه آخرین بودجه دولت دوازدهم و نخستین بودجه مجلس در دور جدید است. وی افزود: در بخشنامه بودجه ۱۴۰۰ کلیاتی داریم که بر مبنای آن بودجه تدوین شده و چارچوب این تدوین بر ۳ مبنا صورت گرفته است.۶ رویکرد مشخص و برای تدوین لایحه وجود دارد. علی الهیار ترکمن اظهار داشت: از ۲۵ ردیف بودجه ۱۴ ردیف در ذیل ستاد آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است و همینطور کسورات بازنشستگان از اعتبارات ما اضافه می شود. به قول وی مجموع اعتبارات در ستاد آموزش و پرورش از ۶۳ هزار میلیارد تومان به ۱۰۲ هزار میلیارد تومان افزوده شده است که رشد ۶۳/۴ درصدی از خود نشان داده است. وی اظهار داشت: بودجه عمومی کشور در ۱۴۰۰، حدود ۸۴۱ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که نسبت به سال قبل که ۵۸۰ هزار میلیارد تومان بود، ۴۷.۳ درصد رشد داشته است. بودجه عمومی دولت در ۴ بخش درآمدها، واگذاری سرمایه ای، واگذاری دارایی و درآمد اختصاصی دیده شده است. در بودجه ۱۴۰۰ درآمد دولت ۱۰ درصد رشد دارد. واگذاری سرمایه ای ۱۱۰ درصد، واگذاری مالی ۷۱ درصد، هزینه تملک ۴۶ درصد، اعتبارات تملکات دارایی ۱۸ درصد رشد دیده شده است که به صورت کلی بودجه عمومی کشور نسبت به سال ۹۹، ۴۷.۳ درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: اعتبارات هزینه ای در بودجه بر مبنای فصول هزینه ابلاغ می شود فصل اول ۷۶ درصد، فصل دوم ۵۲ درصد، فصل سوم ۱.۳ درصد، فصل چهارم ۴۴ درصد، فصل پنجم یعنی کمک بلاعوض ۲۹ درصد منفی، فصل ششم ۳۹ درصد و فصل هفتم ۳۳ درصد رشد داشته است. الهیار ترکمن اضافه کرد: در لایحه ۱۴۰۰ به صورت مثال حدود ۳۳ درصد اعتبارت کل کشور در فصل اول که جبران خدمات کارکنان است رشد داشته است. در بخش بودجه آموزش های مختلف رشد اعتباری ۱۵۱ درصد، امور قضایی ۲۹ درصد و امور اقتصادی ۶۲ درصد، در بخش تربیت بدنی ۳۳ درصد، در بخش آموزش و پژوهش ۷۲ درصد رشد داشته است. وی اظهار نمود: بودجه آموزش و پرورش برای تحت پوشش قرار گرفتن تمام دانش آموزان لازم التعلیم و انجام فعالیتهای اولویت دار سند تحول بنیادین پیشبینی می شود؛ در سال ۱۴۰۰ بر مبنای براوردها در حوزه آموزش دولتی ۱۳ میلیون نفر دانش آموز با نیروهای رسمی و پیمانی داریم، این تعداد ۸۸۰ هزار و ۵۱۴ نفر هستند که ۸۳ درصد در حوزه معلمی و مابقی در سایر بخش ها هستند. وی افزود: در بخش کلاس های دولتی ۵۱۹ هزار کلاس داریم که بر مبنای شواهد تا سال ۱۴۰۲ با ریزش منفی و کاهش تعداد جمعیت نیروی انسانی در مقابل افزایش جمعیت دانش آموزان مواجه هستیم که تاثیری بر نرم کلاس درسی دارد، حدود ۱۳ درصد کلاس آموزشی و پرورشی یعنی ۶۵ هزار و ۳۱۶ کلاس خارج از نرم و دارای تراکم بالای ۳۵ نفر داریم کلاس های زیر نرم استاندارد ۶ دهم درصد و ۳ هزار و ۲۰۹ کلاس می شود. الهیارترکمن اضافه کرد: جهت استفاده از برخی اقدامات اعتباری تحت عنوان ردیف متفرقه داریم همینطور ۱۱ ردیف در ارتباط با سازمان های وابسته به آموزش و پرورش داریم که اعتبارات نسبت به سال ۹۹ حدود ۳۳ درصد رشد داشته است. ۱۱ تبصره در لایحه بودجه از مجموعه ۲۱ تبصره در ارتباط با آموزش و پرورش است گازرسانی به مدارس، تجهیزات گرمایشی مدارس رتبه بندی معلمان و استمرار آن در سال ۱۴۰۰ از بندهایی است که ذکر و پیشبینی شده است. با عنایت به این که تنها شاخص مالی ما سهم دولت می باشد در قبال رشد ۴۷.۵ درصد رشد ۷۲.۵ درصد برای آموزش و پرورش رشد قابل قبولی است اما نیازمند تقویت است. پیشنهاداتی عرضه شده که در جریان تصویب بودجه موارد را دنبال می نماییم. تقویت و توجه ویژه به آموزش و پرورش عشایری، آموزش در شبکه شاد، تقویت اعتبارات در ارتباط با سند تحول بنیادین و اجرای بسته های تحولی، تقویت اعتبارات مقابله با آموزش و پرورش در این پیشنهادات گنجانده شده اند. وی بیان نمود: وضعیت اعتبارت از ۲۵ ردیف ۱۴ ردیف ذیل ستاد است؛ اعتبارت سرانه مدارس ۳۰ درصد و مدارس شبانه روزی و سرویس ایاب و ذهاب ۱۹۷ درصد رشد داشته است. فعالیتهای تربیتی بدنی ۳۶ درصد، توسعه آموزش های پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه ۲۷ درصد، برون سپاری در آموزش های کاردانش ۴۳ درصد، فعالیتهای پرورشی ۴۲ درصد، اداره مدارس خارج از کشور ۴۳ درصد، کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزش و پرورش ۳۰ درصد و اعتبارات استانی ۶۸ درصد رشد داشته است. در مجموعه ۱۴ ردیف ذیل ستاد آموزش و پرورش، ۹۴ درصد اعتبارت اداره کل استان ها و ۶ درصد در ارتباط با هزینه های ملی است. وی افزود: جز ۴ بند ب تبصره ۸ اجازه تأمین زمین برای راه اندازی مدارس در مناطق مختلف را داده است. بند دال تبصره ۹ به ساماندهی املاک آموزش و پرورش اشاره شده و هر ملکی مازاد تشخیص داده شود آموزش و پرورش اجازه تغییر کاربری دارد. بند ی تبصره ۹ به معافیت واحدهای آموزشی از پرداخت هزینه آب و برق و گاز اشاره دارد. بند ج تبصره ۱۸ به هوشمندسازی مدارس و استفاده از اعتبارات توسعه الکترونیک پرداخته است. وی در پاسخ به پرسشی درباره رتبه بندی معلمان اظهار داشت: اعتبارات جداگانه ای برای رتبه بندی و اعمال مدرک دوم فرهنگیان پیشبینی شده است. نگران اعتبارات اعمال مدرک دوم نیستیم چونکه از مجموع اعتبارات داخلی ما قابل تأمین است و منتظریم تا نهایی و ابلاغ شود. معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مورد کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش هم اظهار نمود: کسری بودجه یک دهه است در شکل تأمین اعتبارات اتفاق می افتد و بودجه سه مرحله ای تأمین می شود. ۷۵ درصد در لایحه، ۱۰ درصد از محل سرجمع منابع در تخصیص ها و ۵ تا ۱۰ درصد بعنوان کسری به سال بعد منتقل می شود. سال جاری پیگیر هستیم تا مبالغی تامین گردد که طبق محاسبات ما که ۶۰۰۰ میلیارد است، مبالغی تامین گردد تا با کسری کمتری به سال بعد منتقل شویم. الهیار درباره اعتبار رتبه بندی معلمان توضیح داد که در لایحه ۱۴۰۰، رتبه بندی در بند ی تبصره ۲ رتبه بندی دیده شده و مجوز تأمین اعتبار داده شده و در اعتبارات متفرقه هم ۵۲۰۰ میلیارد دیده شده اما بودجه مورد نیاز باید در قانون رتبه بندی دیده شود. شیر مدارس هم در ردیف های متفرقه دیده شده و قابل پرداخت در بخش های دیگر نیست. معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال ۹۹ حدود ۳۴ هزار نفر مشمول بازنشستگی قطعی هستند که تا کنون ۲۶ هزار محقق شده و پیشبینی می شود. الهیار درباره درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش در بودجه اظهار داشت: سال آینده هم درآمدهای ناشی از اجرای قوانین مانند عوارض شهرداری ها، مراکز آموزشی رفاهی و… را داریم که به دلیل شرایط کرونا برخی فعالیتهای ما مانند مراکز رفاهی کاسته می شود. خیلی روی درآمدهای اختصاصی نمی خواهیم ورود نماییم چونکه رسالت آموزش و پرورش فراتر است. هرچند باید طبق قوانین وصول درآمد نماییم که برای سال آینده ۱۱ درصد و مبتنی بر حقیقت ها و قوانین موجود است. دنبال افزایش قطعی درآمد نیستیم، اما آنچه قانون گفته و مطمئن است را دنبال می نماییم.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب