سندی برای تحول، ۱۸

فعالیت ۱۲ هزار دبیرستان در کشور

فعالیت ۱۲ هزار دبیرستان در کشور

به گزارش مدیریت آموزش، مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری اظهار داشت: در سالهای قبل بیشترین تعداد شرکت کنندگان در کنکور از دانش آموزان رشته تجربی بود اما تا چند سال آینده به رشته انسانی توجه بیشتری می شود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، انتخاب رشته تحصیلی برای دانش آموزانی که می خواهند بین دبیرستان و هنرستان یا بین تجربی و انسانی یکی را انتخاب کنند؛ همواره از موضوعات مهمی است که قبل از شروع سال تحصیلی، دانش آموزان پایه نهم را حسابی به خود مشغول می کند. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم بر مبحث هدایت تحصیلی تاکید می کند به صورتی که دانش آموزان باید طبق ساحت های شش گانه تربیتی همزمان با آموزش نظری مهارتی هم یاد بگیرند. از طرفی در تمام مناطق کشور لازم است به همه رشته های تحصیلی با عنایت به نیازهای منطقه به میزان مناسب توجه گردد. در این خصوص نظام آموزشی موظف است همزمان با عنایت به استعدادها و علاقه مندی دانش آموز، به توازن دانش آموز در هر یک از رشته های تحصیلی هم توجه کند و در هر شهر یا شهرستان با عنایت به میزان نیاز آن، دانش آموز مورد نیاز را به رشته مربوطه هدایت کند. در سالهای اخیر مبحث هدایت تحصیلی و توازن رشته ای موضوعی چالش بر انگیز هم بوده است. جذابیت پزشکی و دندانپزشکی و عدم وجود بازار کار مناسب برای بعضی از رشته های مهندسی سبب شده تا دانش آموزان از رشته تجربی بیشتر استقبال کنند. با این وجود استقبال دانش آموزان از رشته های فنی در چند سال گذشته بیشتر شده است و وزارت آموزش و پرورش هم تلاش می کند حداقل ۴۵ درصد دانش آموزان وارد رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش شوند. هدف دوره اول متوسطه هویت یابی است عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ساختار دوره های تحصیلی مطابق سند تحول بنیادین در حالت کلی به دو دوره تحصیلی ابتدایی و متوسطه تفکیک می شود و هر کدام از این دوره ها خود به دو دوره سه ساله تقسیم می شوند. دوره اول ابتدایی که شامل پایه های اول، دوم و سوم بوده و دوره دوم ابتدایی که شامل پایه های چهارم، پنجم و ششم است. وی با اشاره به اینکه هدف اصلی دوره اول متوسطه هویت یابی و آگاهی بخشی به دانش آموزان است، اظهار داشت: نظام آموزشی در نظر دارد در این دوره به دانش آموزان برای شناخت خود کمک نماید. شناخت علایق و توانمندی ها باید در این دوره صورت گیرد تا دانش آموزان بتوانند مناسب ترین شاخه و رشته تحصیلی خویش را در متوسطه دوم انتخاب کنند. در دوره دوم متوسطه هم دانش آموزان بین سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش تقسیم می شوند. در پایه نهم در آخرین پایه دوره اول متوسطه دانش آموزان فرآیند هدایت تحصیلی را باید پشت سر بگذارند. مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری تصریح کرد: نظام آموزشی مکلف بود تا پایان برنامه ششم توسعه، ۵۰ درصد از دانش آموزان را به سمت رشته های مهارتی جذب نماید و این هدف گذاری در برنامه هفتم توسعه ۴۵ درصد می باشد. همینطور بر مبنای قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش شاخه های نظری هم بگونه ای اداره شود که دانش آموزان رشته های نظری هم در طول دوران تحصیل با حداقل یک مهارت آشنا گردند. لزوم توسعه متوازن هر چهار رشته تحصیلی در دوره دوم متوسطه وی ضمن اشاره به ضرورت توسعه متوازن رشته های نظری اظهار داشت: دانش آموزانی که علاقمندی بالایی به مهارت آموزی دارند باید وارد هنرستان ها شوند و همزمان توسعه متوازنی بین ۴ رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف سلامی صورت گیرد. سلطانیان اظهار داشت: ۱۲ هزار و ۱۵۱ دبیرستان در کشور فعال است که تنوع بسیار زیادی هم دارند. مدارس دولتی، غیر دولتی و استعدادهای درخشان، شاهد، نمونه دولتی …از انواع مدارس متوسطه نظری می باشند. همینطور بیشتر از ۸۵ هزار کلاس درس در شاخه نظری در خدمت دانش آموزان هستند و بیشتر از یک میلیون و هشتصد هزار دانش آموز در شاخه نظری تحصیل می کنند.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری اضافه کرد: این تعداد دانش آموز باید برای انتخاب رشته با عنایت به آگاهی و شناختی که از علایق، توانمندی های خود پیدا می کنند باید با انواع حرف و مشاغل موجود در محیط پیرامون خود آشنا گردند و بر مبنای نیاز کشور وارد رشته های تحصیلی شوند. اگر در آموزش و پرورش توازنی در انتخاب رشته وجود نداشته باشد، مشکل تورم آماری برخی رشته ها مانند علوم تجربی به کنکور و دانشگاه ها هم کشیده می شود. برای سال جاری بخصوص به صورت ویژه بررسی کردیم و انتخاب رشته را در استان ها رصد کردیم که انتخاب رشته پارسال در استان ها چگونه بوده است. هر استان در کدام رشته ها می تواند توسعه پیدا کند و از سویی هر استان با عنایت به امکاناتی که دارد در چه رشته هایی باید محدودتر مبادرت به پذیرش دانش آموز کند. بازار کار و اشتغال رشته ها در هر استان چگونه است. وضع اشتغال هر استان یکی از عامل های بسیار مهم در تصمیم گیری ها در مورد انتخاب رشته است. سلطانیان در تشریح تعداد دانش آموزان حاضر در هر یک از رشته های تحصیلی اظهار داشت: در مجموع در دوره دوم متوسطه، در سه رشته نظری؛ رشته ریاضی ۱۵.۴۱ درصد از دانش آموزان را به خود اختصاص داد. در رشته تجربی ۳۷.۷۵ و در رشته انسانی ۰۴. ‏۴۶ و‬ در رشته علوم و معارف اسلامی ۷۶.‏۰‬ از دانش آموزان تحصیل کردند‬. افزایش علاقه مندان به رشته انسانی وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته توانستیم روند رو به رشد تعداد دانش آموزانی را که رشته تجربی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند متوقف کرده و کاهش دهیم؛ اظهار داشت: در سالهای قبل بیشترین تعداد شرکت کنندگان در کنکور سراسری از دانش آموزان رشته تجربی بودند اما تا چند سال آینده این تغییر خواهد یافت و به سمت رشته انسانی خواهد رفت. مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه اظهار داشت: متأسفانه روند توسعه و توجه به رشته ریاضی از سال ۱۳۹۱ روندی کاهشی داشته است. علیرغم این که همه می دانند به رشته ریاضی بعنوان یکی از رشته های علوم پایه، باید توجه بیشتری داشته باشیم، اما این رشته در سالهای اخیر روندی کاهشی داشته است. خوشبختانه در دو سال گذشته با برنامه ریزی هایی که داشتیم شاهد رشد تعداد دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک بودیم و ورود دانش آموز به رشته ریاضی در حال افزایش می باشد. سلطانیان ضمن اشاره به این که فقط در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، تعداد دانش آموزان در رشته ریاضی ۱.۷۴ افزایش پیدا کرد. اظهار داشت: برای سال جاری با عنایت به انعقاد تفاهمنامه و هدف گذاری شاخه ای و رشته ای که با استان ها داشتیم و با آموزش هایی که به آنان داده شد تلاش خواهیم کرد تا به لحاظ کمی و کیفی افزایش حدود دو درصدی را برای سال تحصیلی پیش رو در رشته ریاضی شاهد باشیم.
سلطانیان اضافه کرد: در رشته انسانی هم اساسا به دنبال این هستیم که تعداد دانش آموزان متناسب با نیازهای کشور باشد. در بحث توازن و هدایت تحصیلی در قدم اول، ما به دنبال آن هستیم که تعداد دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش را افزایش دهیم و تعداد دانش آموزان رشته های نظری کاهش پیدا کند. به صورتی که حداقل ۴۵ درصد دانش آموزان در رشته های مهارتی تحصیل کنند در حالیکه فعلا ۳۹.۷۳ درصد در هنرستان ها مشغول به مهارت آموزی هستند. درصورت تأمین منابع لازم (فضا، تجهیزات، نیروی انسانی) می توانیم تا پایان برنامه هفتم به عدد ۴۵ درصد دست پیدا نماییم. سلطانیان در پاسخ به این سؤال که با چه راهبرد و اقداماتی اهداف خویش را در توسعه متوازن و هدایت تحصیلی پیگیری و محقق خواهید کرد اظهار داشت: در ماده ۱ هدایت تحصیلی تعریفی که از هدایت تحصیلی شده اینست که این فرآیند عرضه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان است به جهت اینکه دانش آموزان آگاهی لازم را پیدا کنند و با علایق، توانمندی ها و محدودیت های خود آشنا گردند و مشاغل موجود در جامعه را بشناسند. بر طبق این آگاهی که به دست آورده اند به صورت کاملا انتخابی و آگاهانه مناسب ترین مسیر تحصیلی و شغلی را انتخاب کنند. آشنایی با مشاغل و رشته های تحصیلی در دوره اول متوسطه مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری تصریح کرد: بنابراین کاری که ما امروز در آموزش و پرورش انجام می دهیم اینست که در دوره اول متوسطه یعنی در پایه های هفتم، هشتم و نهم، آموزش های لازم را برای شناخت ظرفیت و مشاغل موجود در جامعه و محیط منطقه دانش آموز به او می دهیم و او را ضمن هویت یابی، با آینده های شغلی و تحصیلی آشنا می نماییم. برنامه هایی توسط مشاور مدرسه تهیه می شود که بعد از تأیید در شورای مدرسه اجرا می گردد. یکی از این برنامه ها بازدید از مراکز صنعتی، مراکز علمی و مراکز پژوهشی است که دانش آموزان در چارچوب اردوهای علمی و پژوهشی از این مراکز بازدید می کنند. آشنایی با کارخانجات و صنایعی که در شهر محل سکونت شأن فعال می باشند از همین موارد است. این بازدیدها یکی از برنامه های ما برای هدایت تحصیلی است. در هفته مشاغل هم نمایشگاه های مختلفی بوجود آمده و در آنها تلاش می شود دانش آموزان با مهارت های منطقه محل سکونت خود آشنا گردند، دعوت از فارغ التحصیلان برتر و برگزیدگان ممتاز کنکور در سالهای قبل هم از دیگر برنامه های خلاقانه ای است که به انتخاب رشته بهتر دانش آموزان کمک می نماید. وی با اشاره به اینکه تمام تلاش نظام آموزشی آگاهی بخشی در ارتباط با حرف و مشاغل است؛ اضافه کرد: طبیعی است برنامه هایی که خلاقانه و ابتکاری هستند بیشتر مؤثر خواهند بود. ما در این راه به دنبال این هستیم که مانند خیلی از کشورهای دنیا بخش کمتری از دانش آموزان وارد شاخه های نظری شوند و متناسب با نیازهای کشور مهارت بیاموزند. تلاش برای رشد دو درصدی تعداد دانش آموزان رشته ریاضی سلطانیان ضمن اشاره به مشکلات کنکور برای دانش آموزان اظهار داشت: وضع کنکور نشان داده است که بیشتر از یک میلیون و صد هزار دانش آموز متقاضی ورود به مؤسسات آموزشی عالی کشور هستند. خیلی از این افراد پشت سد کنکور باقی می مانند که اگر مهارتی را آموزش ندیده باشند اساسا در ادامه زندگی گرفتار مشکل می شوند و نمی توانند وارد بازار کار شوند. بر مبنای حقیقت های موجود و با هدف گذاری که سال قبل داشتیم تعداد دانش آموزان در رشته ریاضی ۱.۷۴ درصد افزایش پیدا کرد. تمام تلاش خویش را خواهیم کرد که برای سال آینده ۲ درصد تعداد دانش آموزانی که این عدد در انتها برنامه حداقل به ۲۲ درصد برسد.


منبع:

5.0 / 5
328
1402/06/18
12:26:24
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , توسعه
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین