زارعی مطرح كرد؛
هیچ کدام از مخالفان تاثیر سوابق در کنکور دانش آموز نبودند
به گزارش مدیریت آموزش، معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: کسانی که گفتند شیوه برگزاری آزمون سراسری به ضرر ما است، یک نفرشان هم دانش آموز نبود، حتی پشت کنکوری هم نبودند.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی در رابطه با قانون جدید مجلس در رابطه با تاثیر نداشتن سابقه تحصیلی دانش آموزان در پذیرش کنکور اظهار داشت: در تاثیر سابقه تحصیلی در کنکور فقط کتاب و مدرسه دیده شده و این در حالیست که در گذشته در کنکور فقط ۴ ساعت تست زنی بود و کتاب درسی تأثیری در آن نداشت. وی ادامه داد: در این طرح ایراد می گرفتند که آزمون های مدرسه به صورت استاندارد و در همه جای کشور یکسان برگزار نمی گردد، ولی این طور نیست. معاون وزیر آموزش وپرورش افزود: برای تمییز رتبه ها باید در تست های کنکور پیچیدگی ایجاد شود بدین سبب تست های دشوار طرح می شوند اما این تمییز و تفکیک در سوالات تشریحی وجود دارد. زارعی در پاسخ به این پرسش که چرا سال جاری مجلس به این مساله ورود کرد، اظهار داشت: این دغدغه برای نمایندگان بوجود آمد که در این نوع پذیرش مناطق محروم نمرات پایین تر می آورند و ضرر می کنند، چون معلمان و امکانات آموزشی در همه جای کشور یکسان نیستند اما مگر در کنکور هم همین نبوده است؟! در مناطق محروم هم سهمیه بندی بوده است، حالا در روش جدید پیشبینی شده است. وی با اعلان اینکه نمی توان دهک بندی را در نظام آموزشی هم در نظر گرفت، اظهار داشت: در روستا و منطقه محروم هم ممکنست شخصی باشد که مثلا گاوداری داشته باشد و دهک دهم باشد، اما فرزندش در همان روستا درس بخواند و در روستا و منطقه محروم تحصیل کند. معاون وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: در طرح تاثیر سابقه تحصیلی در کنکور می گویند که مناطق محروم ضرر می کنند، چون از امکانات آموزشی برخوردار نیست، در جواب باید بگویم که حتی یک سوال خارج از کتاب هم نداشته ایم، کتاب مبنا است و در دسترس همه هم قرار دارد. سوال سخت و پیچیده ای مطرح نکردیم، در سوالات پیچیده دانش آموز جواب را می داند اما نمی تواند پاسخ دهد. برای نمونه ۱۱ سوال هندسه را داشتیم که فقط این سوال این خصوصیت را داشت. زارعی اضافه کرد: پرسیده اند که چرا در نظام حکمرانی و تصمیم گیری کشور این تزلزل وجود دارد؟! در پاسخ باید اظهار داشت که قبول داریم که این مساله وجود دارد. همینطور نکته دیگر اینست که در مجلس گفتند که زیرساخت نداریم و از ۳ سال آینده این طرح قابلیت پیاده سازی دارد. معاون وزیر آموزش وپرورش تاکید کرد: اگر این توانایی را نداشتیم، پس امتحانات نهایی چطور سال جاری برگزار شد؟ هیچ گزارشی از خدشه در امتحانات نهایی سال جاری نداشتیم و همه به سلامت آن تاکید دارند، به هیچ عنوان هیچ مداخله ای هم در حوزه تصحیح وارد نیست. وی با تأکید بر این که اگر می گویند زیرساخت وجود ندارد، پس این شیوه امتحانات نهایی سال جاری چگونه انجام شد، اشاره کرد: طراحان سوالات امتحانات نهایی ۷۲ ساعت در فضای قرنطینه ایزوله بودند، سوالات هم در همان قرنطینه رمز و به حوزه های امتحانی ارسال می شوند؛ یک اتاق قرنطینه هم در حوزه های امتحانی وجود دارد که قبل از شروع امتحان رمز ارسال می شود. همینطور رئیس حوزه هم بعد از دریافت رمز، سوالات را تکثیر می کند و در پاکت می گذارند و سپس در جلسه توزیع می نماید. سوالات هم شخصی سازی شده همان حوزه است و تصحیح هم بر مبنای راهنمای تصحیح انجام می شوند. وی ادامه داد: هیچ آزمونی در سرتاسر کشور برگزار نمی شود که بدون کمک آموزش وپرورش صورت گیرد، حوزه های امتحانی همان مدارس ما هستند. این خطایی که نمایندگان کردند، خطای محاسباتی است. گوششان از اعتراض ها پر بود. یک عده ای می خواستند که مصوبه را زمین بزنند، چونکه بدنبال منافع خودشان هستند و به فکر دانش آموز نیستند. معاون وزیر آموزش وپرورش افزود: کسانی که گفتند این شیوه برگزاری آزمون سراسری به ضرر ماست، یک نفرشان هم دانش آموز نبودند، حتی پشت کنکوری هم نبودند که درسشان تازه تمام شده باشد، این ها مدارک دانشگاهی داشتند و و الان به این نتیجه رسیده اند که مسیر را اشتباه رفته اند و حالا برگشته اند تا باردیگر در کنکور شرکت نمایند. آنها میگویند نه یکبار بلکه چندبار فرصت ترمیم دروس را در اختیار ما بگذارید، خب هیچ عقل سلیمی این را نمی پذیرد و همین افراد رقیب دانش آموز در کنکور می شوند. وی تصریح کرد: این ظلم است که کارمند دخانیات زبان دانش آموز شود و حرفش را در مجلس بزند. طبق مصوبه آزمون های پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت امتحانات نهایی برگزار می شود، اما هنوز قانون نشده است، باید به شورای نگهبان هم برود، حتی اگر این مساله قانون هم شود، منافاتی با برگزاری آزمون نهایی هم اکنون ندارد. وی اظهار داشت: همینطور سوال پرسیده اند که تکلیف دروس عمومی در طرح تاثیر سابقه تحصیلی دانش آموزان در پذیرش کنکور چه می شود که ما هم قبول داریم که این مساله درست نیست و بدنبال اصلاح شیوه هستیم. معاون وزیر آموزش وپرورش افزود: گفته شده که استرس دانش آموز با این طرح کمتر می شود که در پاسخ باید گفت نفس و روح مصوبه هم در امتداد کاهش فشار دانش آموزان بوده است. زارعی با اعلان اینکه استعدادها باید از کودکی شکوفا شود، اظهار داشت: نباید دنبال قالب فکری جامعه بود که فلان رشته را دانش آموز باید انتخاب نماید و دیگران چه انتظاری از آنها دارند، بلکه باید شغل را با خصوصیت ها و سختی هایش در آینده بشناسند و طبق استعدادها و توانایی ها انتخاب کنند. وی همین طور از برگزاری کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان اطلاع داد و اظهار داشت: زمان برگزاری این آزمون قطعی نشده است و این اقدام برای بهمن ماه مناسب نمی باشد.
منبع: olms.ir
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب