مهر بررسی كرد؛
تاکید بر مبارزه با اشرافی گری
به گزارش مدیریت آموزش، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار داشت: در کارشناسی های سازمان، موارد مختلفی همچون شهریه ها، لباس و پوشش دانش آموزی، سرویس آمد و شد، وعده های غذا و میان وعده ها تحت نظارت قرار می گیرد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، هفته گذشته بود که رضامراد صحرایی در جمع خبرنگاران وقتی با انتقاد یکی از خبرنگاران مواجه گردید که چرا در بعضی مدارس غیردولتی منوی غذای بسیار گران قیمت برای دانش آموزان عرضه می شود، اظهار داشت: وزارت آموزش وپرورش هیچ گونه رفتاری را که بوی اشرافیت بدهد تأیید نخواهد کرد.
صحرایی البته این نکته را هم اضافه کرد که عملکرد چند مدرسه غیردولتی ربطی به سیاست های کلی نظام آموزشی کشور ندارد و وزارت آموزش وپرورش باید بر روی کیفیت آموزشی توجه داشته باشد.
با این حال در همان زمان بعضی از افراد معتقد بودند که مبحث عدالت آموزشی یک پیوست کلی در برنامه های کلان آموزش وپرورش است و وجود منوی غذای لاکچری در یک مدرسه غیرانتفاعی چندان ربطی به شخص اول نظام تعلیم و تربیت ندارد.
پس از این سخنان احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت مردمی هم که متولی اصلی مدارس غیرانتفاعی است نسبت به منوی این مدرسه واکنش نشان داد.
وی با اشاره به ساماندهی نیروی انسانی در مدارس غیردولتی، اظهار داشت: با توجه به این که سیاست وزارت آموزش وپرورش اینست که نیروی انسانی شایسته برای مدارس غیردولتی تأمین شود، در سال قبل اعلام کردیم که هر معلمی می خواهد وارد مدارس غیردولتی شود باید فرآیند صلاحیت حرفه ای و عمومی وی لحاظ شود تا منجر به کارت صلاحیت معلمی شود.
در کارشناسی های سازمان موارد مختلفی همچون شهریه ها، لباس و پوشش دانش آموزی، سرویس تردد، وعده های غذا و میان وعده ها و… تحت نظارت و بررسی قرار می گیرد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت مردمی با اشاره به نظارت بر مدارس غیردولتی اذعان کرد: در کارشناسی های سازمان موارد مختلفی همچون شهریه ها، لباس و پوشش دانش آموزی، سرویس تردد، وعده های غذا و میان وعده ها و… تحت نظارت و بررسی قرار می گیرد.
وی در ادامه با اعلان اینکه البته اینها در بخشنامه اجرایی مدارس وجود دارد و مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش است که رعایت آن الزامی است، اظهار داشت: بدون تردید در مبحث غذا، سرویس مدرسه و پوشش دانش آموزان و…، باید انجمن اولیا و مربیان مدرسه نظارت و مدیریت داشته باشند.
وی در انتها اشاره کرد: اگر در مدرسه ای خارج از ساختارها هزینه ای دریافت و بحث اشرافیت ترویج داده شود که مناسب با سیاست ها و فرهنگ سازی وزارت آموزش وپرورش نباشد، حتما برخورد جدی خواهیم داشت. چونکه می خواهیم دانش آموزان در محیطی سالم و یکسان پرورش پیدا کنند.
آیا عرضه خدمات رفاهی در مدارس باید یکسان باشد
اگرچه محمودزاده بر نظارت و بررسی سرویس تردد، وعده های غذا و میان وعده های مدارس غیرانتفاعی تاکید کرده است؛ با اینحال خیلی از مدارس غیردولتی هزینه های بسیار بالایی نسبت به مدارس دولتی بابت خدمات دریافت می کنند.
عده ای معتقدند باید همه مدارس در عرضه خدمات یکسان برخورد کنند؛ در صورتیکه عده دیگر با دفاع از فلسفه وجود مدارس غیردولتی معتقدند بعضی از خانواده ها حق دارند با هزینه بیشتر خدمات بهتری را برای فرزند خود در مدرسه فراهم آورند.
والدین یکی از دانش آموزان یک مدرسه غیرانتفاعی با طرح این سوال که آیا باید همه مدارس در عرضه خدمات یکسان باشد، به خبرنگار مهر گفتند: همه تلاش ما تحصیل راحت و درخشان فرزندمان است. ما به سختی هزینه تحصیل و سرویس مدرسه و ناهار فرزندمان را تأمین می نماییم اما می خواهیم فرزندمان در بهترین شرایط تحصیل کند.
پدر یکی دیگر از این دانش آموزان هم به مهر اظهار داشت: ما نمی گوییم غذای لاکچری باید وجود داشته باشد اما در شرایطی که در مدارس دولتی چندان توجه مناسبی به دانش آموزان نمی شود؛ من بعنوان ولی دانش آموز حق دارم که با هزینه بیشتر شرایط بهتری را برای تحصیل فرزندم مهیا کنم.
همه تلاش ما تحصیل راحت و درخشان فرزندمان است. ما به سختی هزینه تحصیل و سرویس مدرسه و ناهار فرزندمان را تأمین می نماییم اما می خواهیم فرزندمان در بهترین شرایط تحصیل کند.
به نظر می رسد نکته کلیدی در حل ابهام موجود در عرضه خدمات غیرآموزشی در مدارس غیردولتی را احمد محمودزاده به خوبی بیان کرده است. حل این مساله تنها با نظارت و بررسی مداوم هزینه و کیفیت خدماتی همچون سرویس ایاب وذهاب و وعده های غذا امکان دارد تا هم کیفیت عرضه خدمات کاهش پیدا نکند و هم هزینه های گزاف و غیرمعمول از خانواده ها دریافت نشود.
جلوگیری از دریافت شهریه های نجومی و دریافت هزینه های لاکچری مدارس، پیروی از سیاست های کلی نظام آموزشی در امر عدالت آموزشی و رصد دائمی عرضه خدمات بیشتر از هر چیز در گرو تعهد مسؤلان سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و آگاهی است؛ همزمان لازم است آگاهی خانواده ها هم دراین زمینه افزایش یابد تا مانع از سودجویی افرادی شود که درآمدزایی خود و مؤسسه شأن بیشتر از هر چیز اهمیت دارد؛ در اینجا لازم است با آن دسته از مدیران و رؤسای مؤسسات خصوصی که کسب درآمدهای کلان حتی به قیمت تشویش اذهان عمومی ارزش دارد برخورد جدی نمود.
در اینجا آن چیز که در درجه اول اهمیت قرار دارد نه اجبار مدارس به برخوردها و خدمات یکسان که مبارزه با اشرافی گری و جلوگیری از رفتارها و هزینه های لاکچری است.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب