رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خبر داد
تغییر نام دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاه ملی مهارت
به گزارش مدیریت آموزش، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: بیشتر از ۱۲_۱۰ سال است در کشور هم دانشگاه فنی و حرفه ای داریم و هم سازمان فنی و حرفه ای و به فضل الهی تغییر نام دانشگاه فنی و حرفه ای را به دانشگاه ملی مهارت انجام دادیم و بزودی با برند جدید دانشگاه ملی مهارت در کشور مواجه هستیم. علاوه بر تغییر نام، ساختار را هم تغییر دادیم.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، عرفان خسرویان در اجلاس سراسری رؤسای دانشکده ها و آموزشکده های دانشگاه فنی وحرفه ای که امروز، ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد، ضمن اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی، عنوان کرد: بزرگترین میراث شهید رئیسی مکتب سیاسی آن شهید بود، اخلاق مداری، سخت کوشی و کار شبانه روزی از خصوصیت های شهید عزیز بود و بدون حاشیه پردازی کشور را اداره کردند و پاداش ایشان چیزی جز شهادت نبود.
خسرویان اضافه کرد: امیدواریم کسانی که برای ادامه مسیر حضور دارند دولتی در امتداد دولت شهید رئیسی داشته باشند. امروز مردم انتظار کار شبانه روزی و بدون حاشیه از مسئولین دارند. امروز دوران حرف زدن گذشته و هر کس مسئولیتی دارد باید از عملکردش صحبت کند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: بنده با عنوان سکاندار دانشگاه فنی و حرفه ای بررسی می کنم که کدام کاندیدا در جهت توسعه آموزش مهارتی در کشور برنامه دارد.
وی به اقدامات این دانشگاه در دولت سیزدهم اشاره نمود و اظهار داشت: ابتدای دولت سیزدهم بازگشایی دانشگاه ها مبحث اول دولت بود. در آن زمان ۳ سال دانشگاه در فضای مجازی بود و هزینه های عمومی و جاری دانشگاه ها افزوده شده و خیلی از منابع دولت قفل بود و دولت سیزدهم با چنین شرایطی آغاز به کار کرد.
خسرویان اضافه کرد: مهم ترین مسأله ای که در آموزش مهارتی در کشور مطرح بود این بود که نظام آموزش مهارتی در سپهر برنامه علم و فناوری نادیده گرفته شد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: اساساً دانشگاه فنی و حرفه ای از آموزش و پرورش انتزاع شده بود و با عنوان عضو پیوندی به وزارت علوم پیوند خورده بود.
خسرویان تصریح کرد: بودجه ای که برای دانشگاه فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده بود از بن ضعیف بود اگر شاخص را آموزش در نظر بگیریم می بینیم این دانشگاه باید ۶۰ هزار دانشجو داشته باشد، اما این دانشگاه هم اکنون ۱۹۰ هزار دانشجو دارد و نظام بودجه ریزی کاملا سنتی است به تبع اگر ساختار دانشگاه مشکل داشته باشد نظام عرضه ها و تقاضاها گرفتار ناترازی می شود.
وی به چالش بعدی این دانشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: در ارتباط با حوزه منابع انسانی هم با مشکلاتی همچون سونامی بازنشستگی مواجه بودیم و هستیم به صورتی که فشار کمبود منابع انسانی جدی است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: اساساً تمایز آموزش های فنی و حرفه ای با سایر آموزش ها در کارگاه ها و لابراتوار ها به صورت عملی است و بیشتر از ۸۰ درصد کا گاه ها ترویج می شود. کارگاه های فرسوده و کارگاه هایی که می توانست در بحران کرونا به فرصت تبدیل و تجهیز شود.
خسرویان در ادامه اظهار داشت: این ها چالش هایی بود که در این ۳ سال دولت شهید رئیسی با آن مواجه بودیم و باید آنها را اصلاح می کردیم. اگر نقطه اتکا و تلاش به غیر از این مسائل بود امروز باید جواب می دادیم چرا مسیر را اشتباه حرکت کردیم.
وی اظهار داشت: نخستین کار در دولت سیزدهم اصلاح ساختار بودجه و تشکیلات بود. تلاش بر این بود ابزارسازی نماییم. زمانیکه دانشگاه را تحویل گرفتیم ۱۲۳۰ میلیارد تومان بودجه تحویل گرفتیم و امروز با عنایت شهید رئیسی ۴۶۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای سال جاری پیشنهاد شده است.
خسرویان اضافه کرد: همینطور در تمام سفرهای منابعی برای راه اندازی و تجهیز آموزشکده ها در سرتاسر کشور دریافت کردیم که سیاست گذاری دولت سیزدهم منجر به این امر شد.
وی ادامه داد: علاوه بر بودجه تفصیلی دانشگاه یک و نیم همت برای توسعه آموزشکده ها بود و دولت سیزدهم به ارتقای آموزش های مهارتی اهتمام داشت.
خسرویان به اصلاح ساختار دانشگاه در دولت سیزدهم اشاره نمود و اظهار داشت: ما امروز با پنج معاونت این دانشگاه را اداره می نماییم. در نظام صلاحیت حرفه ای توانستیم سال قبل آزمون صلاحیت حرفه ای مشاغل را برگزار کردیم که این قسمتی از تلاشهای رؤسای دانشگاه های فنی و حرفه ای است.
خسرویان در انتهای سخنان خود عنوان کرد: آئین نامه جدیدی تدوین شده تا ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه بر مبنای آن صورت گیرد و برای تحول ارتقای منابع انسانی گامهای مهمی برداشته شده است.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب