طریفی حسینی مطرح كرد؛
ضرورت معرفی مدیران و مدارس موفق و مستند سازی تجارب مدیران
به گزارش مدیریت آموزش، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: معرفی مدیران و مدارس موفق به عنوان قله های کارهای تحولی جهت الگو دهی به سایر مدیران و مدارس کشور از الزامات پیشبرد و استقرار الگوی مدرسه است.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، حمید طریفی حسینی در نشست تخصصی تبیین الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین که از طرف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار گردید، اظهار داشت: مخاطب اصلی سند تحول، مدرسه است و مدرسه باید به مثابه یک سازمان راهبردی در نظر گرفته شده و مدیر مدرسه را به مثابه یک مدیر راهبردی تلقی نماییم که باید برای مدرسه خود یک برنامه راهبردی و عملیاتی ویژه داشته باشد. بدین جهت ترجمان سند تحول در سطح مدرسه و میزان درک مدیر، معلمان و دانش آموز و والدین به عنوان ذی ربطان کلیدی از این سند حائز اهمیت می باشد. این الگو تلاشی است برای رسیدن به یک فهم مشترک از ابعاد و مختصات یک مدرسه تراز در سند تحول میان سطوح ستاد تا صف و ذینفعان اصلی آن که عناصر و ارکان مدرسه هستند. طریفی حسینی اشاره کرد: با وجود آنکه تجربه گذشته در حوزه طرح های مشابه همچون طرح های تدبیر و تعالی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و باید به آن توجه گردد، اما باید تلاش شود تا با یک نگاه متفاوت و یک درک جدید و اصیل تحول مد نظر در سطح مدرسه را بوسیله استقرار این الگو دنبال نمود. معاون وزیر آموزش و پرورش به بیان الزامات مهم و اساسی برای دستیابی به این هدف پرداخت و اضافه کرد: تفویض اختیار مناسب به مدیران مدرسه از با اهمیت ترین الزامات این الگو است؛ چنانچه در بخشنامه اجرائی مدارس که برشی از سند تحول از نظر نظامات اداری و مدیریتی مدرسه بوده و در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است، سعی شده است که این تفویض اختیار صورت گیرد، ولی سطوح میانی مدیریتی به علت درک متفاوت از این امر، بعضاً مانع از اجرای درست آن شده اند. پس برای اجرائی شدن این الگو نیاز به هماهنگی و یکپارچگی در سطح سیاست و عمل در تمام سطوح مدیریتی نظام آموزش و پرورش هستیم. طریفی حسینی با تأکید بر این نکته که تحول یک امر تدریجی و فرهنگی است و نه دستوری، اشاره کرد: این تغییر باید از پایین ترین سطح یعنی مدارس اتفاق بیافتد که برای تحقق این امر نیازمند دستیابی به یک درک مشترک از امر تحول و خاصیت های یک مدرسه تراز بوسیله تعامل مؤثر و گفتگوهای بی واسطه بین مسئولین ستاد با لایه های مختلف مدیریتی درگیر تا سطح مدیران مدارس هستیم. ایشان سپس به لزوم ایجاد یک عزم و باور ملی در میان مدیران مدارس برای قرار گرفتن در راه تحول و ضرورت توانمندسازی مدیران مدارس به عنوان برنامه ریزان و راهبران اصلی جریان تربیت در سطح مدارس اشاره نموده و اظهار داشت: همانگونه که در انتصاب مدیران به صلاحیت های عمومی آنها توجه ویژه ای می شود؛ پرداختن به صلاحیت های حرفه ای و تخصصی مدیران و میزان تسلط آنها بر رویکرد های تحولی و ابعاد و مختصات یک مدرسه تراز سند تحول برای راهبری امر تربیت و تحولات مدنظر سند تحول امری لازم است و باید در جریان این توانمندسازی به جنبه های مختلف بینشی، دانشی، نگرشی و همین طور مهارت های حرفه ای آنان توجه گردد. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر نقش مدیر مدرسه در راهبری پروسه تحول گفت: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین شبکه نیروی انسانی و گسترده ترین شبکه زیرساختی کشور از نظر تعداد مدارس و زیرساخت های آموزشی و پرورشی را دارد و ضروریست تا در راستای هم افزایی و شبکه سازی آنها اقدام نماییم. وی معرفی مدیران و مدارس موفق به عنوان قله های کارهای تحولی جهت الگو دهی به سایر مدیران و مدارس کشور را از دیگر الزامات پیشبرد و استقرار الگوی مدرسه تراز سند تحول در مدارس کشور دانست. طریفی حسینی همچون دیگر الزامات اجرای مطلوب این الگو را مستند سازی تجارب مدیران در فرایندهای استقرار الگو در مدارس و توجه به تجارب و کارهای انجام شده در ادوار گذشته دانست. ایشان سپس ضمن یادآوری نقش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در احصا و مستندسازی تجارب مدیران در پروسه استقرار این الگو در مدارس افزودند: تجربه نگاری وقتی با یک نگاه علمی و پشتوانه ی پژوهشی و تحقیقاتی همراه باشد به مرور موجب رشد و تعالی این الگو خواهد شد. معاون وزیر آموزش و پرورش نظارت و ارزیابی مستمر و نظام مند مرکز ارزیابی عملکرد و مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در پروسه استقرار این الگو در مدارس کشور را از دیگر الزامات این دانست و اظهار داشت که باید ساختارها و چارچوب های نظارتی موجود با این الگو متناسب سازی شوند. بگفته طریفی حسینی وجه دیگر بحث فناوری پایه کردن پروسه راهبری این امر در سطح مدارس سراسر کشور است که با طراحی یک سامانه و داشبورد قوی مدیریتی باید شرایط را برای استقرار بهینه و نظارت بر عملکرد مدارس فراهم نمود. او در آخر ضمن تشریح اقدامات و برنامه های معاونت آموزش ابتدایی نسبت به اجرائی شدن این الگو، تصریح کرد: با یک نگاه جامع و بهره گیری از تمامی ظرفیتهای موجود همچون راهبران آموزشی و تربیتی و گروههای آموزشی و تربیتی و برگزاری دوره های توانمندسازی در طول دوره تابستان و در ضمن سال تحصیلی پیش رو تلاش خواهد شد که با بوجودآوردن یک گفتمان فراگیر در میان مدیران مدارس سطح کشور و توانمندسازی آنها زمینه استقرار بهینه این الگو از مهر ماه ۱۴۰۳ در مدارس ابتدایی کشور برقرار شود.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب