مهر بررسی كرد؛

آموزش ناعادلانه و آزمونی سخت

آموزش ناعادلانه و آزمونی سخت

مدیریت آموزش: در شرایطی که آموزش برای همه دانش آموزان با یک کیفیت ارائه نمی شود؛ در امتحانات نهایی امسال هم سوالات سخت و غیراستانداردی وجود داشت که مانند سال قبل برای دانش آموزان مشکلاتی ایجاد کرد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، ابهام در اعلام نمرات امتحانات نهایی حالا به دومین هفته مرداد رسید؛ در صورتیکه در هفته گذشته بنظر می رسید با بیان نمرات امتحانات نهایی پایه های دهم و یازدهم، پرونده امتحانات نهایی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بسته شود؛ علاوه بر تأخیر در اعلام نمرات، نمرات پایه دوازدهم هم با تغییر مواجه گردید. فرخ طبری رییس اداره آزمون های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نمرات امتحانات نهایی پایه دهم اعلام شده و دانش آموزان می توانند در صورت وجود اعتراض، درخواست تجدید نظر خودرا ثبت کنند؛ اظهار داشت: نمرات امتحانات نهایی پایه یازدهم اعلام نشده است و هنوز زمان دقیق اعلام نمرات این پایه مشخص نمی باشد. طبری که پیش از این، این وعده را داده بود که اوایل همین هفته نمرات برگه های باقی مانده هم اعلام شود؛ این دفعه تنها اظهار امیدواری کرد: در ایام آینده نمرات دانش آموزان پایه یازدهمی اعلام گردد. از طرفی تغییر در نمرات دانش آموزان پایه دوازدهم که به سبب حذف تعدادی از سوالات، بطور کلی با بارم بندی جدیدی در چند امتحان نهایی خود مواجه شدند؛ اعتراض خیلی از این دسته از دانش آموزان را برانگیخته است. طبری در پاسخ به این سؤال که آیا امکان اعتراض به نمرات برای دانش آموزان پایه دوازدهم وجود دارد یا خیر اظهار داشت: پیش از این دانش آموزان پایه دوازدهم امکان اعتراض به نمرات خودرا داشته و تجدید نظرها صورت گرفت؛ نمرات امتحانات پایه دوازدهم بصورت قطعی اعلام شده است و امکان تجدید نظر وجود ندارد. در حقیقت تغییر در بارم بندی، حذف تعدادی از سوالات و افزایش بارم سوالات دیگر، از نظر مسئولان برگزاری امتحانات نهایی موضوعی نیست که احتمال خطای مصححین را به همراه داشته باشد. به علت تأثیر قطعی معدل امتحانات نهایی در کنکور، در دو سال گذشته، سطح سوالات این امتحانات بالا رفته و تعدادی از سوالات سخت و سنگین بوده است. بااینکه برگزاری یک آزمون هماهنگ برای همه دانش آموزان در ظاهر امری عادلانه است؛ اما در حالی که همه دانش آموزان از فرصت های برابری برای آمادگی برای شرکت در امتحانات برخوردار نیستند؛ عدالت همچنان دست نیافتنی است. از طرفی استرس و اضطراب که پیش از این تنها در زمان کنکور به سراغ دانش آموزان می آمد؛ حالا و با بی تدبیری مسئولان برگزاری امتحانات نهایی، در طول سال و در چند نوبت دانش آموزان و خانواده هایشان را درگیر می کند. علت این تغییر ناگهانی در نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم چه بود؟ وزارت آموزش و پرورش بعد از برگزاری امتحانات نهایی سال گذشته؛ طی گزارشی درباب میانگین کشوری نمرات دانش آموزان پایه دوازدهم در امتحانات نهایی خرداد ماه سال ۱۴۰۲ اعلام نمود «میانگین کشوری نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ در رشته تجربی ۱۱.۲۳، رشته ریاضی ۱۰.۷۹، رشته انسانی ۸.۷۵ و در رشته معارف ۱۰.۵۶ بوده است میانگین نمرات دانش آموزان پارسال آن قدر پایین بود که موجی از انتقادات را به همراه داشت؛ در صورتیکه دانش آموزان دبیرستان های غیردولتی هم نمرات بالایی نگرفته بودند؛ وضعیت نمرات در بعضی استانها غیر قابل توجیه بود. با اتفاقات سال گذشته، این احتمال وجود دارد از آنجا که سوالات سخت و مشکل دار در امتحانات نهایی امسال سبب افت شدید نمرات دانش آموزان شده بوده است؛ برگزار کنندگان این امتحانات ناچار شدند با حذف سوالات سخت، بارم این سوالات را به دیگر سوالات اختصاص دهند. کاهش یا افزایش نمرات، مسئله این است مسئولان برگزاری امتحانات نهایی در همان روز اعلام تغییر بارم بندی سوالات این مساله را مطرح نمودند که با این اقدام نمرات دانش آموزان افزایش پیدا کرده است. با این وجود نمرات همه دانش آموزان افزایش پیدا نکرده است. خیلی از دانش آموزان در تماس با رسانه ها اعلام نمودند که نمراتشان نه فقط افزایش نیافته که کاهش هم یافته است. در حقیقت دانش آموزی که به عنوان مثال وقت خودرا در جلسه امتحان درس ریاضی و آمار به سوالات سخت اختصاص داده و یک و نیم نمره آن سوال را هم بطور کامل کسب کرده بود؛ حالا با حذف آن سوال و بیشتر شدن بارم سوالاتی که به آنها بطور کامل پاسخ نداده بود؛ حالا با کاهش نمره روبه رو شده است. مسئولان برگزاری امتحانات نهایی که در سالهای قبل دائماً بر این مساله تاکید کرده بودند که تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور، گامی برای تحقق عدالت آموزشی است؛ در پاسخ به کاهش نمرات این دسته از دانش آموزان هنوز هیچ واکنشی نشان نداده اند. مسئولان وزارت آموزش و پرورش که در دو سال قبل همیشه از شیوه جدید تأثیر سوابق تحصیلی دفاع کرده و به شورایعالی انقلاب فرهنگی این اطمینان را داده بودند که نسبت به سازمان سنجش، روند عادلانه تری را برای ترسیم آینده دانش آموزان رقم می زنند؛ اینروزها نه فقط قرار نیست فکری به حال کاهش نمرات تعدادی از دانش آموزان داشته باشند؛ که گویا عذرخواهی و توضیح بابت این مشکل پیش آمده را هم ضروری نمی دانند. باید منتظر ماند و دید آیا امتحانات نهایی سالهای آینده با تدابیر بیشتر، با وضع بهتری برگزار می شود یا بی تدبیری ها کماکان دانش آموزان را آزار خواهد داد.

5.0 / 5
250
1403/05/13
10:08:16
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین