سیمایی صراف در اجلاس روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی مطرح كرد

شرط تداوم و انتخاب روسای دانشگاه ها

شرط تداوم و انتخاب روسای دانشگاه ها

به گزارش مدیریت آموزش، وزیر علوم به شرط ماندن روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: شرط تداوم و انتخاب مدیران جدید اینست که قدرت اجماع سازی و گفت و گو با سلایق و علایق مختلف را داشته باشند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، حسین سیمایی صراف در نخستین اجلاس روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی که امروز در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی درحال برگزاری است، اظهار داشت: شرط تداوم و انتخاب مدیران جدید دانشگاه ها و مراکز پژوهشی اینست که قدرت اجماع سازی و گفت و گو با سلایق و علایق مختلف را داشته باشند.
ایشان در ادامه با تکیه بر این که دانشگاه باشگاه احزاب نیست که هر کسی با حزب مقابل خود روبرو شود، اظهار نمود: ما تلاش می کنم این دیدگاه را محقق نماییم در این حوزه با نهادهای ذی ربط جلسه گذاشتیم و تلاش می نماییم مسؤلان دانشگاه ها و آموزش عالی تنوع و تکثر فکری سیاسی را بپذیزند تا بتوانیم به یک تفاهم برسند.
وزیر علوم اظهار نمود: ما در این دوره علاوه بر تحقق شعار وفاق ملی در حوزه ارتقای علمی هم تلاش خواهیم کرد.
سیمایی صراف بیان نمود: روند و میل به مهاجرت نخبگان در کشور افزایش و میل به بازگشت کاسته شده است.
وی به راهکارهای کاهش خروج نخبگان اشاره نمود و اظهار داشت: ما برای کاهش مهاجرت نخبگان چند برنامه جدی داریم تأمین مسکن، توسعه خوابگاه های متاهلی، مولدسازی، جذب نخبگان، به رسمیت شناختن کرامت انسانی اساتید و دانشجویان همچون این راهکارهاست.
وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: این اجلاس همیشه در شروع سال تحصیلی دانشگاه برگزار می گردد. هدف این اجلاس هماهنگی و اطلاع رسانی شروع سال تحصیلی است. سال جاری در شرایط روحی و روانی بهتری سال را آغاز می نماییم. نشاط در جامعه به چشم می خورد، دانشگاهیان طبق بعضی از نظرسنجی ها امیدوارتر شدند.
وی با اشاره به اینکه جامعه از شعار وفاق ملی به خوبی استقبال کرده است، اضافه کرد: در دولت گذشته بین قوا تفاهم وجود داشت در این دولت هم وجود دارد؛ اما اختلافی که این دوره با دوره قبل دارد، اینست که در این دوره با نگاههای متفاوت سیاسی توافق حاصل شده است.
به نقل از ایشان، بر نامه ریزی می نماییم تا شعار وفاق ملی را در دانشگاه ها اجرا نماییم، برای رسیدن به این توافق، شرط ما برای تداوم مدیران اینست قدرت اجماع سازی داشته باشند، راهبری دانشگاه در سایه در بر گرفتن همه گونه های سلایق باشد. تلاش می نماییم دانشگاه ها با شور و نشاط فعالیت خویش را آغاز کنند.
سیمایی صراف تصریح کرد: در این دوره امیدواریم به یک نسل بالاتری از آموزش عالی ارتقا پیدا نماییم. دانشگاه احساس مسئولیت اجتماعی کرده و نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت نباشد، حکمرانی کشور باید حکمرانی علمی باشد. حکمرانی علمی ایجاب می کند سیاستگذاری مبتنی بر داده های علمی باشد، برای تحقق مسئولیت اجتماعی چالش هایی داریم.
وزیر علوم بر لزوم ایجاد میز اقتصاد آموزش عالی تصریح کرد و اظهار داشت: اقتصاد آموزش عالی شرایط بهینه و مطلوبی ندارد، سهم آموزش عالی از بوجه کشور ۳ درصد، سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص ملی نیم درصد هست که باید به ۴ درصد برسد. ازاین رو در صدد ایجاد میز اقتصاد آموزش عالی هستیم تا راه های جدید تأمین مالی در آموزش عالی را پیدا نماییم.
به نقل از ایشان، برای همین از دولت یاری داریم؛ همینطور آموزش عالی از نظر کیفی وضعیت مطلوبی ندارد آموزش ها اشتعال پذیری را کاهش داده است. ازاین رو باید رویکرد مهارتی را افزایش دهیم.
وزیر علوم اضافه کرد: فناوری در آموزش عالی کمتر از یک همت است و باید به ۴ برابر افزایش یابد. ما درتعامل جامع علمی جهانی ضعف داریم سخت گیری های قانونی در این عرصه باید تسهیل شود.
سیمایی صراف با اشاره به اینکه در حوزه جذب نگهداشت نخبگان مشکلات داریم، اظهار داشت: بیکاری، معیشت و برخی مواجهه های سیاسی از عوامل وضعیت اسفناک مهاجرت نخبگان هستند، ما برای کم کردن عوامل مهاجرت چند برنامه جدی دستور کار داریم.
وزیر علوم افزود: بستر قانونی تأمین مسکن اساتید، بخصوص اساتید جوان مهیا شده است، از تمام مدیران تعهد می گیرم اقدامات عملی برای اجرای این قانون را ببینیم، توسعه خوابگاه های متاهلی به کاهش مهاجرت کمک می نماید. مولد سازی که خیلی در دانشگاه ها استقبال نمی شود باید صورت گیرد.
به قول سیمایی صراف، از عوامل دیگر مهاجرت که می کوشیم آنرا اصلاح نماییم گشودن دانشگاه ها برای جذب نخبگان است، مرکز جذب باید مرکز بی طرف باشد ما نسبت به گرایش افراد مسئولیت نداریم؛ البته شرایط قانونی جذب مشخص کرده چه کسی می تواند فعالیت کند. سلایق و عقاید شخصی خودمان را نباید در جذب، نگهداشت و ارتقای نخبگان دخالت دهیم، مرکز جذب مانند یک مرکز قضایی است و باید بی طرف بوده و دور از حب و بغض باشد. امیدواریم با تجدید نظر و رعایت بی طرفی نسبت به جذب نخبگان کوشش نماییم. در واقع یکی از عوامل مهاجرت اینست که استاد و دانشجو انتظار دارند کرامت آنها را به رسمیت بشناسیم. اگر کرامت اساتید و دانشجو حفظ شود، ماندگاری وی در کشور بیشتر می شود.


5.0 / 5
54
1403/06/24
11:49:47
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , توسعه , دانشگاه
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین