پژوهشگران دانشگاهی بررسی كردند

نقش اختلالات یادگیری در عملكرد تحصیلی دانش آموزان

نقش اختلالات یادگیری در عملكرد تحصیلی دانش آموزان

مدیریت آموزش: مبحث مشكلات موجود در مدرسه در سراسر دنیا، مورد توجه تعداد زیادی از روانشناسان، متخصصان آموزش و پرورش و متخصصان پزشكی قرار دارد. پژوهشگران ایرانی هم در همین راستا، كاركردهای اجرایی كودكان مبتلابه انواع ناتوانی در یادگیری را مورد بررسی و مقایسه علمی قرار داده اند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، این روزها، در تعداد دانش آموزان مبتلابه اختلال های یادگیری، افزایش قابل توجهی مشاهده می گردد. اختلال های یادگیری، در گروه بزرگی از اختلال ها تحت عنوان اختلال های عصبی- رشدی جای دارند. این طبقه از اختلال ها به ناتوانی های كاركردهای دستگاه عصبی و مغزی مربوط هستند. اختلالات یادگیری ویژه، به سه دسته خواندن (دیس لكسیا)، نوشتن (دیس گرافیا) و ریاضیات (دیس كلكولیا) تقسیم می شوند.
بنابر گفته متخصصین علوم شناختی و روانشناسی، اختلال در ریاضیات یك نوع اختلال یادگیری است كه توانایی كسب مهارت های ریاضی را تحت تأثیر قرار می دهد. دانش آموزان دارای اختلال در ریاضیات امكان دارد مشكلاتی در فهم مفاهیم ساده عددی مشكل داشته باشند، فقدان درك بصری از اعداد داشته یا در یادگیری واقعیت ها و روندهای عددی مشكل داشته باشند. اختلال در خواندن و نوشتن نیز، هر یك به شكلی می تواند كاركردهای دانش آموز را با مشكل مواجه كند.
در این رابطه، پژوهشی در كشور ما انجام شده است كه در آن كاركردهای اجرایی كودكان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضیات با كودكان دارای ناتوانی در خواندن و نوشتن و همینطور افراد عادی بدون اختلال، مورد مقایسه قرار گرفته است.
كاركردهای اجرایی شامل دامنه گسترده ای از فرآیندهای درگیر در انجام رفتارهای معطوف به هدف هستند. این فرآیندها شامل عملكرد بازداری، انعطاف پذیری ذهنی، برنامه ریزی و بعضی از فرآیندهای پایه ای مغز هستند. این رفتارها به شبكه های قشری چندگانه شامل مناطق قشری پیش پیشانی، مناطق تداعی خلفی بویژه قشر پشتی و جانبی پیش پیشانی مغز وابسته هستند.
در پژوهش مورد اشاره كه توسط محققینی از دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد واحد عجب شیر انجام شده است، جامعه آماری پژوهش شامل كلیه دانش آموزان دارای اختلال ویژه یادگیری ارجاع شده به مركز آموزش دانش آموزان دارای اختلالات ویژه یادگیری نرجس خاتون و دانش آموزان ابتدایی عادی شهرستان بناب بوده اند.
نتایج این بررسی ها نشان داد كه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری از نوع ریاضیات، در چهار كاركرد اجرایی مورد سنجش یعنی انعطاف پذیری شناختی، درجامانی، زمان یا همان سرعت پردازش و تلاش لازم برای موفقیت در رسیدن به الگوی اول، با دانش آموزان دارای اختلال در نوشتن و عادی تفاوت قابل توجهی دارند ولی تفاوت آنان با كودكان دارای اختلال در خواندن مفهوم دار نبوده است.
این مورد نشان داده است كه نیمرخ عصب شناختی یا همان نوروسایكولوژیكی كودكان دارای اختلال ریاضیات با كودكان دارای اختلال خواندن مشابه بوده است. به عبارت دیگر مشكل این دو گروه مشابه هم است.
دكتر غلام حسین جوانمرد، دانشیار علوم اعصاب شناختی دانشگاه پیام نور و همكارش می گویند: «بررسی ها نشان داد كه كودكان دارای ناتوانی در ریاضیات، دارای انعطاف پذیری شناختی پایین، خطاهای درجامانی بیشتر و همینطور خطاهای مربوط به كوشش اول بیشتری بودند. همینطور در مقایسه كودكان دارای اختلال ریاضیات و اختلال در نوشتن، نتایج تحلیل داده ها نشان داد كه دو گروه مورد مقایسه، در انعطاف پذیری شناختی، درجامانی، و كوشش الگوی اول، تفاوت معناداری دارند و مشكلات كودكان دارای ناتوانی ریاضیات در این سه مقیاس، به صورت مفهوم داری بیشتر از كودكان دارای ناتوانی در نوشتن است».
آن ها می افزایند: «مركز كاركردهای اجرایی در مغز، لوب فرونتال است. به نظر می آید لوب فرونتال در طراحی و حل مسئله و هم حفظ توجه برروی یك موقعیت یا تكلیف نقش دارد. این كاركردها گاهی تحت عنوان كاركردهای اجرایی نامیده می شوند. امكان دارد آزمون های نوروسایكولوژیك، صدمه مجموعه ای از كاركردهای اجرایی را مشخص كنند».
بنا بر توضیحات دكتر جوانمرد و همكار محققش: «لوب فرونتال، بخشی از شبكه ای گسترده است كه دارای ارتباطاتی تقریباً با همه بخش های دستگاه عصبی است. ازاین رو احتمالاً همه سیستم های شناختی به صدمه شناسی فرونتال حساس هستند. این ارتباط می تواند خویش را در فعالیت های اجرایی نشان دهد. براین اساس بدكاركردی های نواحی فرونتالی می تواند كاركرد مناطق دیگر را هم تحت تأثیر قرار دهد یا برعكس».
از این نتایج، مقاله ای علمی پژوهشی به تحریر درآمده كه فصل نامه «عصب روان شناسی» از نشریات متعلق به دانشگاه پیام نور آن را به چاپ رسانده است.



5.0 / 5
4778
1397/07/05
21:30:10
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین