در گفت وگو با مدیریت آموزش مطرح شد؛

جزییات آزمون جامع فرهنگیان

جزییات آزمون جامع فرهنگیان

به گزارش مدیریت آموزش، سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: معلمان باید بتوانند صلاحیت آموزش دادن خودرا تمرین کنند و بعد از بروز و ظهور این صلاحیت بتوانند یک آموزش خرد انجام دهند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر؛ دانشگاه فرهنگیان بتازگی اعلام نموده است که آزمون جامع (اصلح) برای متقاضیان (اعم از مشمولان ماده ۲۸ و قانون تعیین تکلیف) ورودی پیش از سال ۱۴۰۲، نیمه اول آبان ماه ۱۴۰۲ در پردیس ها و مراکز استانی این دانشگاه انجام خواهد شد. اما این آزمون جامع چرا از معلمانی که سال ها قبل با آزمون استخدامی عضو نظام تعلیم و تربیت شده اند؛ گرفته می شود؟ تحول در نظام آموزشی با معلمانی کارآمد ایوب ابراهیمی سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با مهر درباب این آزمون اظهار داشت: برای اطمینان از کیفیت کار ورودی های وزارت آموزش وپرورش نیازمند ارزیابی کیفیت عملکرد آنان هستیم. بدون معلمانی که کارآمد و توانمند باشند؛ هیچ تحول و اصلاحی در پروسه تعلیم و تربیت اتفاق نمی افتد. ابراهیمی با تأکید بر این که بین توسعه یافتگی و کارآمدی نظام های آموزشی رابطه مستقیم وجود دارد؛ اظهار داشت: از شروع ورود مهارت آموزان مشمول ماده ۲۸ که بوسیله آزمون های استخدامی سازمان اداری استخدامی وارد نظام تعلیم و تربیت می شوند؛ این افراد مشمول آزمون های جامع یا به عبارتی آزمون صلاحیت حرفه ای خواهند شد که ارزشیابی صلاحیت حرفه ای معلمی آنان به عهده دانشگاه فرهنگیان است. سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد: افراد شرکت کننده در آزمون ممکنست در تمام بخش های تحصیلی شامل آموزش ابتدایی، استثنایی، رشته های دبیری و سایر رشته هایی باشند که بوسیله آزمون استخدامی وارد نظام تعلیم و تربیت شدند و عده ای هم علاوه بر آزمون مشمولان، از قانون تعیین تکلیف وارد نظام تعلیم و تربیت شدند. معلمان استخدام شده از سال ۹۵ مشمول این آزمون ها هستند ابراهیمی اشاره کرد: شرکت کنندگان در این آزمون فقط برگزیدگان آزمون های استخدامی سالهای اخیر نیستند و تمام پذیرفته شدگان و نیروهای جدید الورود از سال ۹۵ را در بر می گیرند. آنان دوره های کوتاه مدتی را در دانشگاه فرهنگیان می گذرانند و بعد از احراز برخی شرایط در بعضی از آیتم ها که برای ما حائز اهمیت می باشد به مرحله پایانی که ارزشیابی صلاحیت حرفه ای است ورود پیدا می کنند. وی با اشاره به این که در این آزمون ها ما شایستگی های حرفه معلمی را اندازه گیری می کنیم؛ اظهار داشت: این که فرد توانسته باشد به موقعیت و مقامی برسد که بتواند کار معلمی را به نحو مؤثری به انجام رساند برای ما حائز اهمیت می باشد. ابراهیمی در تشریح این آزمون ها اظهار داشت: برای این ارزشیابی چند دسته از آزمون ها از آنها گرفته خواهد شد که در قالب یک دفترچه وجود دارد. تعدادی از سوالات چند گزینه ای است که عمدتا سطوح بالای شناختی را برای آنان اندازه گیری می کند. برخی دیگر از سوالات ناظر به جنبه های عملکردی معلمان است که سناریو محور بوده و تجمیع آموخته های معلمان را به چالش می کشد. سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: این ارزشیابی ها در دفترچه هایی برای هر یک از رشته هایی که می بایست در این آزمون ها شرکت نمایند تدارک دیده شده است و در یک موقعیت آزمونی از آنها آزمون به عمل گرفته خواهد شد. ابراهیمی با اشاره به این که از دوره های مختلف استخدامی تا به امروز حدود ۱۰۷ هزار نفر دوره های مهارت آموزی را پشت سر گذراندند؛ اظهار داشت: از این افراد حدود ۵ هزار نفر هم در این آزمون های دو مرحله پایانی شرکت نکردند و یا در این آزمون ها قبولی لازم را کسب نکردند. ابراهیمی اشاره کرد: باتوجه به نیاز وزارت آموزش وپرورش قرار بر این است که چهارم آبان تمام افرادی که به هر نحوی مکلف به پشت سر گذاردن این آزمون هستند و یا در گذشته نتوانستند در این آزمون شرکت نمایند مجدداً از آنان آزمون گرفته شود. چنانچه این افراد نمره لازم را کسب کنند گواهی صلاحیت حرفه ای گرفتن می کنند و می توانند در کلاس های خود فعالیت خودرا ادامه دهند. وی با اعلان اینکه موضوع ارزشیابی صلاحیت حرفه ای معلمین ناظر به چند بعد است؛ در تشریح این ابعاد اظهار داشت: یکی از ابعاد آن اولویت های چندگانه ای است که در عرصه فرهنگی و اجتماعی مد نظر ماست که قسمتی از این نمرات را تشکیل می دهد. نکته بعدی احراز شرایط حد نصاب قبولی در درس هایی است که در عرصه معاونت آموزش مربوطه نیاز دارند. بررسی صلاحیت حرفه ای با تمرین شیوه های آموزش / کسب ۶۵۰ امتیاز ضروری است ابراهیمی نکته سوم را هم بحث کارآموزی دانست و اظهار داشت: در دوره کارآموزی معلمان باید بتوانند صلاحیت آموزش دادن خودرا تمرین کنند و بعد از بروز و ظهور این صلاحیت هم باید بتوانند یک آموزش خرد انجام دهند. این آموزش خرد حتما باید مورد بررسی اساتید دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد و به عملکرد آنان نمره دهند. سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد: همه این موارد هزار نمره دارد و همه داوطلبان می بایست حداقل ۶۵۰ نمره را کسب کنند تا بتوانند به گواهی صلاحیت حرفه ای دست یابند.

5.0 / 5
364
1402/07/16
09:13:17
تگهای خبر: آزمون , آموزش , استخدام , تحصیل
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین