به گزارش مدیریت آموزش، مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از تحصیل ۸۵ درصد از دانش آموزان عشایری در مدارس ثابت اطلاع داد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، علی تیرگیر در نشستی با معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عنوان کرد: تصوری که از جامعه عشایری وجود دارد، این است که به جهت کوچ ایل ها، ممکنست اعتبارات مورد نظر صرف ساخت و تجهیز مدارس موقتی شده و به نقطه هدف به هدف خوردن نکند. اما باید تصریح کرد که حدود ۸۵ درصد از جامعه مخاطب ما یعنی دانش آموزان عشایر در مدارس ثابت تحصیل می کنند. وی افزود: به این دلیل بدون اینکه نگران باشیم بودجه به هدف اصلی خود می رسد یا نه، می توان زیرساخت های دائمی برای دانش آموزان عشایر و مدارس آنان ایجاد کرد. تیرگیر اشاره کرد: ما نزدیک به ۱۳۰۰ معلم کوچ رو داریم که با دانش آموزان کوچ می کنند، و بیش از هزار معلم نیز داریم که در مدارس نیمه کوچ رو فعالیت دارند. طبق آمارهای ما و با نگاهی اجمالی می شود از میان ۷۵۰۰ مدرسه عشایری سراسر کشور، اینکه چه تعدادی و به چه نسبتی نیاز به تجهیزات و نوسازی دارند را احصا و استخراج کرد و بنابر تقسیم بندی های مدارس عشایری، اعتبارات را در جای خود هزینه کرد. مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: سبک زندگی عزتمندانه و مستقل، پراکنده بودن جغرافیای زیست عشایر که بطور معمول در دورترین نقاط هستند و عواملی از این دست سبب شده تا خدمات دولتی به آنها کمتر برسد؛ از جانب دیگر روحیه مطالبه گری نیز در میان این عزیزان پایین است و همه چیز دست به دست هم داده تا سبب کاهش شاخصهای توسعه یافتگی خصوصاً در امر تعلیم و تربیت شود. وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش تنها دستگاهی است که برای انجام ماموریت خود، بخش ویژه و دفتری تخصصی برای نیاز عشایر در آن وجود دارد، یعنی دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وظیفه سیاستگذاری، ساماندهی و نظارت بر امر آموزش و پرورش عشایری ۲۶ استان کشور را بر عهده دارد که حدود ۲۲۵ هزار دانش آموز در ۲ مقطع ابتدایی و متوسطه آن تحصیل می کنند. تیرگیر اشاره کرد: امکانات اولیه ای مانند میز و نیمکت و تخته مناسب برای دانش آموزان در خیلی از مدارس ما نیست یا بسیاری از مدارس عشایری ما مشکلِ نبود و یا کمبود سرویس بهداشتی دارند. از ین جهت، توجه به دانش آموزان عشایری با این خصوصیت ها و با وجود محرومیت های بسیار ضروری و فوریتی است. پروژه های نیمه کاره عشایری باید به عاقبت برسد معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز در این نشست عنوان کرد: در گام نخست پروژه های نیمه تمام عشایری احصا شده و به سازمان نوسازی گزارش داده شود تا آنها به عاقبت برسد، خصوصاً پروژه های اولویت دار که تعداد بالایی هم ندارند و از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند. مجید عبداللهی با اشاره به اینکه رویکرد در وزارت آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین، عدالت آموزشی است، عنوان کرد: شناخت وضع موجود و جمع آوری آمار و اطلاعات دقیق اهمیت ویژه ای برای پیشبرد و انجام کار دارد. عبداللهی با یادآوری مراحل برنامه ریزی برای انجام کار، بودجه ریزی، عملیات و اجرا و نظارت و پایش اشاره کرد: در موضوع زیرساختی مثل خدمات بهداشتی در بعضی موارد که وجود ندارد نیاز داریم ساخته شود یا پروژه باید تکمیل شود. وی افزود: یکی از کارویژه های ما ساخت سرویس بهداشتی مدارس است و نبود سرویس بهداشتی برای مدارس با تعدادی دانش آموز به هیچ وجه قابل قبول نیست، بدین جهت ساخت خدمات بهداشتی در مدارس مختلط خصوصاً در مقطع متوسطه در اولویت ماست. معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس عنوان کرد: به این دلیل در گام اول پروژه های نیمه تمام عشایری احصا شده و به ما گزارش داده شود تا آنها به عاقبت برسد، خصوصاً پروژه های اولویت دار که تعداد بالایی هم ندارند و از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند. عبداللهی در این نشست پیشنهاد نمود تا برنامه مشترک همکاری دوجانبه تهیه و تدوین شده و به امضای دو معاون وزیر برسد تا رسمیت بیشتری یافته و برای اجرائی شدن نیروی محرکه یابد. هفت هزار و ۳۱۹ مدرسه عشایری در ۲۶ استان وجود دارد و وزارت آموزش و پرورش برنامه ریزی هدفمند برای رفع اشکال سو تغذیه و بازماندگی از تحصیل دانش آموزان عشایر را در دستور کار قرار داده است. حالا ۲۲۴ هزار دانش آموز عشایر در نظام آموزشی کشور تحصیل می کنند که شامل ۱۶۲ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی و حدود ۶۲ هزار دانش آموز در مقطع متوسطه است.
منبع: olms.ir