از سوی رییس جمهور؛

مصوبه بخشنامه جذب استعدادهای ملی در دانشگاه فرهنگیان ابلاغ گردید

مصوبه بخشنامه جذب استعدادهای ملی در دانشگاه فرهنگیان ابلاغ گردید

مدیریت آموزش: رئیس جمهور مصوبه بخشنامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در عرصه های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان را برای اجرا ابلاغ نمود.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، مصوبه «آئین نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در عرصه های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» که در جلسه ۸۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح زیر برای اجرا ابلاغ می شود:
وزارت آموزش وپرورش
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
سازمان اداری و استخدامی کشور
سازمان برنامه و بودجه
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
بنیاد ملی نخبگان
دانشگاه فرهنگیان
ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
مصوبه «آئین نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در عرصه های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» که در جلسه ۸۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی و برمبنای مصوبه جلسه ۴۵۵ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (بنا به پیشنهاد مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۷ شورای ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی) به تصویب رسیده است؛ برای اجرا ابلاغ می گردد:
مقدمه
در راستای اجرای سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری درباره ی تحول در نظام آموزش و پرورش در خصوص حرکت در راستای «رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان» (بند ۱)، و «به سازی و اعتلا منابع آموزش و پرورش … با تکیه بر بازبینی در شیوه های جذب، تربیت، نگهداشت و به کارگیری بهینه نیروی انسانی و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد» (بند ۳-۲)؛ همین طور الزام راه حل ۳-۱۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تاکید راهبرد ملی ۲ ذیل راهبرد کلان ۸ نقشه جامع علمی کشور، سند استراتژیک کشور در امور نخبگان و نیز تکلیف ماده واحده مصوب جلسه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص «شناسایی، جذب و تامین منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی کارآمد بوسیله دانشگاه فرهنگیان» و نظر به ظرفیت ها و تکالیف مندرج در دستورالعمل جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه های اجرائی کشور (مصوب هیئت وزیران ۱۷/۱۱/۱۴۰۰) برمبنای ماموریت دانشگاه فرهنگیان در حوزه «تأمین و تربیت توانمندسازی منابع انسانی آموزش وپرورش» (ماده ۱ اساسنامه) و اولویت نخبگان برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان (تبصره ۴ ماده ۲۰)، در امتداد تحقق ماده یک «سیاست ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان» در خصوص «ارتقا نظام تخصصی تربیت دانشجو-معلم» (مصوب جلسه ۸۷۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، «آئین نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در عرصه های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» به شرح زیر احصاء و با هماهنگی معاونت ها و سازمان های ذی ربط در وزارت های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اداری و استخدامی کشور و بنیاد ملی نخبگان، در دانشگاه فرهنگیان و با نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت، اجرا می گردد.
ماده ۱- هدف و رویکرد های اساسی
هدف این بخشنامه عبارت است از کیفیت بخشی به نیروی انسانی آموزش و پرورش بوسیله ارتقا سطح ورودی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعدادهای برتر دانش آموزی.
رویکردهای اساسی حاکم بر فرایندهای این بخشنامه عبارت اند از: توجه به الزامات اسناد بالادستی و ظرفیتهای قانونی توجه به دلالت های مبانی نظری استعداد اهمیت مدیریت و نگهداشت استعدادهای برتر تنوع بخشی به روش های شناسایی و جذب نخبگان رعایت عدالت تربیتی با توجه ویژه به مناطق محروم
ماده ۲- تعاریف
الف- وزارت: منظور از وزارت در این بخشنامه وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است.
ب- ستاد تعلیم و تربیت: منظور از ستاد تعلیم و تربیت در این بخشنامه شورای ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
ج- هیأت جذب و پذیرش: شورایی است متشکل از افراد حقوقی و حقیقی که ستاد تعلیم و تربیت می تواند مسئولیت ها و اختیارات خود در برنامه ریزی، راهبری و نظارت بر این بخشنامه را به آن واگذار نماید.
د- دبیرخانه: بمنظور تهیه و تدوین برنامه ها و دستورالعمل ها و همین طور برگزاری جلسات هیأت جذب و پذیرش و پیگیری امور مربوط به اجرای بخشنامه، دبیرخانه ای در دانشگاه فرهنگیان تشکیل خواهد شد.
ماده ۳- ترکیب هیأت جذب و پذیرش
ترکیب اعضای هیأت جذب و پذیرش به شرح زیر می باشد: رییس دانشگاه فرهنگیان (رئیس هیأت جذب و پذیرش) رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور
چهار عضو حقیقی از میان متخصصان تربیتی، معلمان یا مدیران موفق مدارس با معرفی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
تبصره ۱- عضویت اعضای حقیقی هیأت با حکم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رسمیت می یابد.
تبصره ۲- مسئولیت دبیری جلسات بر عهده معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.
تبصره ۳- جلسات هیأت مذکور با اکثریت مطلق اعضا رسمیت می یابد و در صورت عدم امکان حضور اعضای بندهای ۲ تا ۵، عضو مذکور نماینده تام الاختیار خودرا با حق رأی معرفی می نماید.
ماده ۴- وظایف و اختیارات هیأت جذب و پذیرش
تصویب دستورالعمل های اجرائی و تعیین شایستگی ها، امتیازات، حدنصاب ها، ابزارهای ارزیابی و صلاحیت ارزیابان برای شناسایی و جذب استعدادهای برتر موضوع ماده ۷ این بخشنامه.
تصویب دستورالعمل های لازم برای اعطا مشوق ها، موضوع ماده ۹ این بخشنامه.
تعیین شرایط پویایی استعدادهای جذب شده برای بهره مندی از مشوق ها موضوع تبصره ۱ ماده ۹ این بخشنامه.
نظارت بر کارهای دبیرخانه و حسن اجرا بخشنامه.
تبصره: در مواردی که مصوبات دارای بار مالی برای بودجه عمومی دولت باشد و یا آثار و تبعات اداری و استخدامی شامل حقوق و مزایا، جذب، به کارگیری و استخدام، طبقه بندی مشاغل و مانند آنرا در برداشته باشد، رعایت مقررات عمومی حاکم و کسب مجوزهای لازم از سازمان برنامه وبودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور در پروسه تصویب هیأت جذب و پذیرش، الزامی است.
ماده ۵- ظرفیت و شرایط پذیرش
سالانه حداقل ۱۰ درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی برمبنای مجوزهای سازمان اداری و استخدامی کشور مبتنی بر نیازسنجی نقطه ای و همراه با تعیین رشته و شغل‏-محل های به کارگیری افراد در آموزش وپرورش، به جذب استعدادهای برتر دانش آموزی بصورت پذیرش بدون آزمون بوسیله روش جایگزین پیش بینی شده در این بخشنامه با رعایت انتشار آگهی عمومی، اختصاص می یابد.
تبصره: در صورت عدم تحقق جذب حداقل ۱۰ درصدی، به جهت لزوم حفظ کیفیت پذیرفته شدگان، باقی مانده ظرفیت از محل داوطلبان آزمون سراسری تکمیل شود. پروسه جذب و پذیرش دانشجو-معلمان باتوجه به امکانات و سیاست های دانشگاه، مطابق با بخشنامه مربوطه، با هماهنگی مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، توسط دانشگاه فرهنگیان انجام می پذیرد. پذیرش نهایی متقاضیان با لحاظ کردن نسبت ۶۰ درصد نمره کسب شده (به عنوان شایستگی تخصصی) و ۴۰ درصد نمره (به عنوان شایستگی عمومی و اختصاصی) و بعد از تأیید گزینش برمبنای بالاترین امتیازهای کسب شده، صورت خواهد گرفت که بوسیله سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می گردد. داوطلبین منتخب، بعد از طی فرآیندهای قانونی و احراز شرایط مندرج در ماده (۴) مصوبه «سیاست ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان» علاوه بر این که مشمول قانون متعهدین خدمت شده از مزایای ویژه پیش بینی شده در ماده ۹ بهره مند می گردند. این بخشنامه به مدت دو سال بصورت آزمایشی اجرا می شود و سپس با تصمیم ستاد تعلیم و تربیت تثبیت خواهد شد.
ماده ۶- شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان
الف) شرایط عمومی جذب متقاضیان موضوع این بخشنامه مطابق با شرایط عمومی استخدام معلم در آموزش و پرورش خواهد بود.
ب) شرط اختصاصی جذب متقاضیان، موفقیت در کسب حدنصاب یا امتیازات تعیین شده در بخشنامه خواهد بود.
تبصره ۱- پذیرش برای دانش آموزان تا دو سال بعد از دانش آموختگی و فقط برای یک دفعه امکان پذیر است.
تبصره ۲- پذیرش برای طلاب تا دو سال بعد از فارغ التحصیلی از سطح یک و فقط برای یک دفعه امکان پذیر است.
تبصره ۳- مدت خدمت سربازی داوطلبان ذکور به حدود سنواتی این بخشنامه اضافه می گردد.
ماده ۷- شناسایی و جذب استعدادهای برتر
شناسایی استعدادهای برتر بوسیله فراخوان عمومی صورت خواهد گرفت. بر این اساس؛ دانش آموزان واجد شرایط ذیل با شرکت در فراخوان، امتیازاتی را طبق دستورالعمل های مربوطه کسب کرده و از مزایای پیش بینی شده برخوردار خواهند شد. راه یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال های کشوری المپیادها با تأیید باشگاه دانش پژوهان جوان؛ برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، فرهنگی-هنری و ورزشی، در سطوح استانی و کشوری، با تأیید معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول؛ برگزیدگان جشنواره ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان (بخش دانش آموزی جشنواره جوان خوارزمی، روبوکاپ آزاد ایران و مانند آن)، جشنواره های فنی-مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مانند آن، برگزیدگان مسابقات ملی دانش آموزی (مانند جشنواره پژوهش سراهای دانش آموزی و…) و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره های معتبر ملی حوزوی، با تأیید بنیاد ملی نخبگان، سمپاد، معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول؛ حافظان کل یا ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جز قرآن کریم، با تأیید سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی؛ اعضای مجامع ملی تشکل های دانش آموزی با تأیید بالاترین مقام تشکل؛ برگزیدگان استانی رویداد ملی استعداد معلمی (راه یافتگان به مرحله کشوری)؛ دارندگان رتبه زیر ۱۰۰۰ کشوری در کنکور (با ضریب تأثیر متفاوت)؛ دارا بودن امتیاز معدل ۱۶ در آزمون نهایی (به صورت تأثیر ضریب مثبت و منفی).
تبصره ۱- ضریب تأثیر امتیازات متناسب با رشته ی داوطلب در دانشگاه فرهنگیان تدوین و اعمال می گردد و جمع امتیازات ملاک عمل خواهد بود.
تبصره ۲- دستورالعمل مربوط به پشتیبانی از رشته های حائز اولویت با تکیه بر آموزش ابتدایی و علوم انسانی تدوین خواهد شد.
تبصره ۳- بروزرسانی و پایش مسابقات، جشنواره ها، رویدادها توسط دبیرخانه و با تأیید ستاد تعلیم و تربیت صورت خواهد گرفت.
تبصره ۴- برگزیدگان مرحله استانی و کشوری مسابقات، جشنواره ها و رویدادها، متناسب باکیفیت هرکدام از آنها، سقف امتیاز متفاوت خواهند داشت.
ماده ۸- مسئولیت ها و اختیارات دبیرخانه
دبیرخانه اجرائی طرح که در دانشگاه فرهنگیان تشکیل خواهد شد، مسئولیت های زیر را بر عهده خواهد داشت. تهیه و تدوین دستورالعمل ها جهت تصویب در ستاد تعلیم و تربیت. نظارت عملکردی بر اجرای بخشنامه و ارائه گزارش سالانه به ستاد تعلیم و تربیت. رصد احراز شرایط پویایی استعدادهای جذب شده برای بهره مندی از امکانات ماده ۹ این بخشنامه. رسیدگی به شکایات در رابطه با فرآیندهای اجرا بخشنامه.
ماده ۹- مشوق ها
پذیرفته شدگان بوسیله این بخشنامه از امتیازات و مشوق های زیر بهره مند خواهد شد: اعطا بورسیه تحصیلی به دانش آموزان برگزیده نهایی، تا اتمام دوره تحصیل و ورود به دانشگاه. متناسب سازی برنامه درسی تربیت معلم مبتنی بر الگوهای استاد-شاگردی (رهیاری)، متناسب سازی الگوی کارورزی، و غنی سازی فرصت های یادگیری مستعدان بوسیله تسهیل شرکت در دوره ها، بازدیدها، فرصت های مطالعاتی و … برمبنای دستورالعمل های مربوطه. اعطا تسهیلات مربوط اشتغال به تدریس در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، ماندگار، هیأت امنایی در صورت اعلام نیاز و طی دوره های پودمان. اعطا تسهیلات در حوزه تحصیل هم زمان در دو رشته در دانشگاه های دولتی، حوزه های علمیه و دانشگاه فرهنگیان در رشته های متناسب یا دو رشته معلمی در دانشگاه فرهنگیان و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر. اعطا تسهیلات برای ایفا مسئولیت اجتماعی خصوصاً برای خدمت در مناطق محروم در قالب پژوهانه و ارتقا. اعطا تسهیلات در انتخاب محل تحصیل و محل خدمت و سنوات آغازین خدمت و کاهش محدودیت های مربوط به ماموریت و انتقال درون آموزش و پرورش و اعطا تسهیلات در رابطه با دستورالعمل ها و ضوابط انتصابات، ارتقا شغلی و تصدی مسئولیت برمبنای مقررات مربوط به جذب نخبگان در دستگاه های اجرائی کشور.
تبصره ۱- بهره مندی از امتیازات و مشوق ها، منوط به تحقق شرایط پویایی در طول دوره تحصیل خواهد بود.
تبصره ۲- بهره مندی استعدادهای برتر درحال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، از مشوق های تعیین شده در این بخشنامه با تدوین شیوه نامه اختصاصی و تصویب ستاد تعلیم و تربیت بلامانع خواهد بود.
ماده ۱۰- وظایف نهادی
به منظور تحقق مفاد این بخشنامه، نهادهای ذی ربط دارای وظایف به شرح زیر هستند: سازمان برنامه وبودجه کشور موظف است در حوزه تامین و اختصاص اعتبارات و بودجه مربوط به اجرا احکام بخشنامه، اقدام نماید. دانشگاه فرهنگیان موظف است اعتبارات و بودجه و زیرساخت اجرائی احکام بخشنامه را بصورت سالانه پیش بینی کند. تمامی مراجع و دستگاه های ذی ربط شامل مراجع درون وزارت آموزش و پرورش و نهادهای ذی ربط در دولت موظف اند جهت تحقق این بخشنامه و اعطا مشوق های پیش بینی شده نسبت به انجام همکاریهای لازم با دانشگاه فرهنگیان اقدام نمایند.
ماده ۱۱- هرگونه اصلاح و تغییر در این بخشنامه منوط به تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواهد بود.
ماده ۱۲- این بخشنامه در یک مقدمه و ۱۲ ماده و ۱۴ تبصره در جلسه ۸۹۴ مورخ ۲۶/‏۱۰/‏۱۴۰۲‬ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی


منبع:

5.0 / 5
320
1402/12/29
14:14:31
تگهای خبر: آزمایش , آزمون , آموزش , آموزش و پرورش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین