بررسی آخرین وضعیت دانش آموزان فلسطینی در رویداد چهارسوق

بررسی آخرین وضعیت دانش آموزان فلسطینی در رویداد چهارسوق

به گزارش مدیریت آموزش، شانزدهمین رویداد نوآوری های آموزشی چهارسوق برگزار گردید.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، اولین روز از شانزدهمین رویداد نوآوری های آموزشی چهارسوق بشکل برخط (آنلاین و زنده در استودیوی مجازی) برگزار گردید. چهارسوق، رویدادی است که توسط بنیاد تعلیم و تربیت برهان بشکل دوره ای برگزار می گردد. بنیاد برهان، مجموعه ای عام المنفعه و غیردولتی متشکل از فعالان مردمی نظام تعلیم و تربیت کشور است که با مأموریت زمینه سازی برای تحول در نظام تعلیم و تربیت، گام برمی دارد. بر این اساس سر فصل های روز نخست شانزدهمین رویداد نوآوری های آموزشی چهارسوق به موضوع هایی چون؛ عرضه گزارش از وضعیت آموزشی غزه و لبنان عرضه ایده های فعالان تعلیم وتربیت ایران و غزه و لبنان معرفی موسسات آموزشی فعال در حوزه فلسطین شبکه سازی در بستر سامانهٔ سیمرغ حجره های نمایشگاهی مجازی نشست های تخصصی و گفتگو محور نظام آموزشی در لبنان؛ آموزش دور از دسترس شیعیان اما در گام نخست این رویداد محمود کرباسچیان از فعالان نظام تعلیم و تربیت به ایراد سخن در رابطه با وضعیت لبنان از دریچه نظام تعلیم و تربیت پرداخت. وی در اظهارات خود ابتدا به شرایط استراتژیک و جغرافیای مردمی لبنان اشاره نمود و اظهار داشت: لبنان با وجود کوچکی مساحت، تنوع فرهنگی و مذهبی قابل ملاحظه ای دارد. ساختار اجتماعی آن بر مبنای نظام طایفه ای و مذهبی است و دولت از انتشار آمار رسمی در رابطه با ترکیب جمعیتی خودداری می کند تا توازن سیاسی را حفظ کند. وی ادامه داد: شیعیان لبنان در طول تاریخ، بخصوص در دوران عثمانی، تحت فشار و آزار بودند. بعد از فروپاشی امپراتوری عثمانی، لبنان بین فرانسه و بریتانیا تقسیم شد و ساختار حکومتی آن بیشتر تحت تاثیر فارغ التحصیلان مسیحی قرار گرفت. به قول کرباسچیان، سیستم آموزشی لبنان به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شود که کیفیت آموزش در مدارس خصوصی بسیار بالاتر است. مناطق شیعه نشین از امکانات آموزشی محروم بودند، اما امام موسی صدر با کمک خیرین مدارسی را تأسیس کرد که اهمیت بالای ی در پیشرفت جامعه شیعه لبنان ایفا می کنند. این فعال نظام تعلیم و تربیت به مدارس حرکت و حزب الله اشاره نمود و عنوان کرد: این مدارس با برنامه های آموزشی متنوع، به تقویت اعتقادات دینی و آماده سازی کودکان برای خدمت به جامعه کمک می کنند. وی در قسمت دیگری از اظهاراتش چالش های اصلی آموزش و پرورش در لبنان را این گونه توصیف کرد: مهم ترین مشکلات و چالش های آموزش و پرورش در لبنان به مشکلات اقتصادی و امنیتی مرتبط می شود. بودجه مدارس با تأخیر پرداخت شده و جنگ های داخلی و تهاجمات رژیم صهیونیستی هم سبب تعطیلی مدارس و اختلال در روند آموزش شده اند. کرباسچیان در خاتمه اظهارات خود، اظهار داشت: تلاش هایی مانند یادگیری از راه دور و فعالیتهای موسسات خیریه نشان داده است که امید به بهبود وضعیت آموزشی در لبنان وجود دارد. ازاین رو با حمایت بیشتر و اصلاحات اساسی، میتوان به آینده ای بهتر برای کودکان شیعه لبنانی امیدوار بود. تفکر مقاومت؛ مسئولیت رکن اصلی تربیت محمد هانی ایرانمنش هم در ادامه این رویداد در رابطه با نوجوانان پیشران سخن به میان آورد. این فعال مردمی حوزه نظام تعلیم و تربیت در اظهارات خود به طرح این پرسش پرداخت که؛ نوجوانان مقاومت در کشور یمن، سوریه لبنان، فلسطین، نیجریه، و… آیا در دستگاه و نظام آموزشی ویژه ای تربیت شده اند؟ وی ضمن اشاره به این نکته که بخشی از جریان اصلی انقلاب اسلامی را نوجوانان تشکیل داده اند و در جنگ تحمیلی هم کشور از این موهبت برخوردار بود، اظهار داشت: به نظر می آید این مهم دستکار یک نظام تربیتی است که ما برای توسعه کشور چنین نوجوانانی را پرورش داده ایم و یا اگر چنین نوجوانانی که روزی انقلاب کرده و در جوانی دفاع از کشور را پیشه کردند و در بزرگسالی مسیر توسعه و سازندگی و نهایتا در سالمندی تاب آوری در دوران فشار حداکثری را پیشه کردند و دم نزدند در نظام مشخصی تربیت نشده اند، می توانند بهترین الگو برای ساختار تربیتی کشور باشند. این فعال نظام تعلیم و تربیت در قسمت دیگری از اظهارات خود به ضرورت توجه به نوجوان پیشران اشاره نمود و اظهار داشت: مسئولیت رکن اصلی تربیت نوجوان است. نظام تربیتی که چنین نوجوان مسئول و دغدغه مند داشته باشد می تواند جریان ساز شود و در راه پیشرفت گام بردارد. وی در قسمت دیگری از اظهارات خود به تربیت در مبارزه اشاره نمود و اظهار داشت: مبارزه به تربیت سرعت می دهد. ما معطوف به مقاومت می توانیم نسلی را تربیت نماییم تا پیشران مسیر پیشرفت، رشد و توسعه کشور باشد. روایت، بهترین شیوه تدریس بخش دیگر چهارسوق به عرضه محمدرضا جوان آراسته، معلم و روحانی فعال نظام تعلیم و تربیت اختصاص داشت. وی در عرضه خود با عنوان جای خالی روایت در کلاس درس و مدرسه حاضر شده بود. این روحانی در اظهاراتش ضمن اشاره به چالش مهم شیوه تدریس آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: معلمان همواره درحال آموزش هستند اما مساله مهم اینست که معلم تنها اطلاع رسانی می کند در ایده روایت معلم به جای یک گزارشگری و تنها در مقام اطلاع رسان حاضر شدن، نسخه روایت را جایگزین کند به این معنا که دروس بشکل قصه روایت شود. گاهی این روایت یا توسط معلم و گاهی به تشخیص معلم توسط دانش آموز روایت می شود. جذاب تر و تفهیم تر درک می شود. محمدرضا جوان افزود: معلم از اطلاع رسانی صرف دروس مدرسه باید روایت را شکل دهد، ماجرا سازی کند تا دروس تفهیم شود و به این واسطه دانش آموز ماجرا را حس می کند، روایت رؤیا می سازد. اگر نظام تعلیم و تربیت ما بسمت روایتگری کوچ کند، به سادگی مشکل یادگیری حل خواهد شد. دوره روایت انسان چیست؟ سپس نوبت به محمد امین نخعی رسید. وی در سخنان خود اظهار داشت: دوره ای آموزشی با حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار مخاطب برگزار می نماییم که تابحال ۷ ترم آن عرضه شده و ترم های جدیدی هم در راه می باشد. این دوره به روایت سرگذشت انسان از پیش از خلقت حضرت آدم تا امروز (فعلاً تا زمان حضرت عیسی) و آینده بشر می پردازد و پاسخی به سوالات بنیادین انسان مانند از کجا آمده ام؟ و به کجا می روم؟ است. وی ادامه داد: مدرسه مهارت آموزی مبنا با هدف آموزش مهارت های بنیادین مانند نویسندگی و عکاسی فعالیت می کند. محور اصلی این آموزش ها، روایت انسان است که مانند نخ تسبیح، مهارت ها را به هم پیوند می دهد. مخاطبان ما مردم عادی هستند؛ رانندگان، خانه داران، معلمان و دیگر افراد معمولی جامعه. همه آن چه در رابطه با ماجرای ما باید بدانیم محمد حسین کرانی در پاسخ به این سؤال که عرضه و ایده شما در جواب کدام نیاز جامعه بوده، عنوان کرد: پلتفرمی طراحی شده که در فضای وب، اما با کارآمدی یک اپلیکیشن چون دیگر اپ ها بشکل نیاز و ظرفیت فعالیت می کند. وی ادامه داد: ما احساس می کردیم که مساله فلسطین یک مساله اجتماعی بزرگ است که از جنبه های جامعه شناختی و مردمی اهمیت دارد و همینطور در فضای آموزشی و دانش آموزی می تواند مورد گفتگو قرار گیرد. ما می توانیم با هر نوع نگاه و دیدگاهی در رابطه با این مورد صحبت نماییم. برخی امکان دارد از زاویه ایدئولوژیک به آن نگاه کنند، برخی دیگر مانند یک مسیحی عرب امکان دارد بگویند که من کاری به سیاست ندارم، اما کشته شدن بچه ها را نمی پذیرم. ما نمی خواهیم به نگاه ها برچسب بزنیم، بلکه می خواهیم بگوییم که ماجرای فلسطین می تواند به ماجرای ما تبدیل گردد. یعنی ما می توانیم با نگاه های مختلف در رابطه با این مورد صحبت نماییم. وی افزود: ما در ماجرای ما می گفتیم که کارهایی که در زمینه فلسطین صورت می گیرد، احتیاج به تخصص دارد. مثلا من معلم هستم، یک خانم تئاتری است، یک آقا سرود بلد است، یکی فوتبالیست است. چرا باید همه را با یک چوب بزنیم؟ ما می خواهیم بگوییم که هر کس با تخصص خودش می تواند در این حوزه فعالیت کند. ما سامانه ای ساختیم که در آن افراد می توانند کنش های خویش را در ارتباط با مساله فلسطین انجام دهند و لوازم آنرا فراهم نماییم. ما از روانشناسی، فلسفه اسلامی و دیگر علوم استفاده می نماییم تا از انگیزه تا عمل راهی را برای افراد ایجاد نماییم. کرانی بیان نمود: ما در این سامانه بخشی به نام «ماجرا چیه» داریم که در آن اطلاعات، داده ها، اخبار و مدیاهایی از صحنه های مقاومت به روز می شود. این اطلاعات به افراد کمک می نماید تا هویت خویش را حفظ کنند و کارهایی را انجام دهند که واقعا به آن باور دارند. ما یک چت هوش مصنوعی هم طراحی نموده ایم که در آن مشاوران دانش آموزی حضور دارند. شما می توانید بعنوان معلم فارسی، معاون پرورشی یا معلم ریاضی وارد شوید و ببینید که چه کاری می توانید انجام دهید. وی افزود: در قسمت دیگری از این سامانه، روایت تجربه هایی که در این عرصه انجام شده است، به اشتراک گذاشته می شود. این روایتها به ما کمک می نماید تا ببینیم که تنها نیستیم و هزاران نفر هستند که کارهای مشابهی انجام می دهند. این پلت فرم به ما کمک می نماید تا انگیزه ها را به عمل مستمر تبدیل نماییم. پایان بخش این قسمت از برنامه، اولین جلسه تخصصی با عنوان «مسئله فلسطین و نظام تربیت رسمی و عمومی» بود. در این جلسه میهمانان حجت الاسلام دکتر علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و دکتر حبیب رحیم پور ازغدی پژوهشگر فلسفه تعلیم و تربیت بودند و دبیر نشست آقای حسین سیستانی بود.

5.0 / 5
66
1403/12/12
15:22:40
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , امنیت , برنامه های آموزشی
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است
مدیریت آموزش: دانش را به اشتراک بگذارید، آینده را بسازید (olms.ir)

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین